Gå til innhold

Bytte kamera fra 300D til 20D

Anbefalte innlegg

Hei,

som tittelen sier har jeg lurt på å bytte fra mitt Canon 300D til 20D. En kamerat av meg fikk 20D for noen dager siden, og det er jo helt konge i forhold til hvor mange bilder i sekundet og hvor stort bufferminne det har.

Det er noe som hadde vært supert spesielt på fotballkamper som jeg er endel på.

Er det noen som har innspill om det virkelig er verdt de 3-4tusen det koster mer for ett 20D?

Det er ikke noe vits å si at det er unødvendig med 20D og 18-55mm, for jeg har L-optikk og sette på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt klart verdt merprisen. Du får ikke bare et mye raskere hus. Du får også et bedre bygd hus, og mye bedre bildekvalitet. Dynamikken er nok ganske mye bedre, for slikt utviklet seg fort i de dagene da disse modellene kom på markedet. På tide å skifte opp, hvis du har pengene til det.

Lenke til kommentar

Det er en real oppgradering uten tvil !

Jeg ville kanskje kjøpt et nytt før de forsvinner fra markedet, det ble satt ned kraftig i pris etter at Nikon's D200 kom på markedet, og etter at Canon's oppgraderte versjon 30D kom, slik at det må regnes som et godt kjøp nå.

Bildekvalitet og hastighet er helt på topp i klassen, veldig gode egenskaper ved høye ISO verdier (vanskelige lysforhold).

Lenke til kommentar

gikk selv fra 300d til 30d, 30d er mye bedre på støy ved høye iso verdier, og bedre bygge kvalitet. Men om selve bilde kvaliteten er så mye bedre i RAW format er jeg ikke så sikker på.

Ellers er jo speilrefleks mye bedre å bruke enn kompakt kamera :)

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale deg byttet. Resultatet med filer i RAW er slik jeg har forstått det identisk med 30D!

20D ble sett på som klasseledende av svært mange i flere år.

Du kommer til å oppleve en ny vår som fotograf :-)

Lenke til kommentar

Dere har overbevist meg.. i tillegg har jeg prøvd 20D et par timer nå, og det er jo helt overlegent. Kjempe morsomt å ta bilder med det :p

Nå som dere har vært så flinke til å overtale meg har dere litt peiling hva denne moroa bør koste?

Har snakka med en som skal selge 20D + BG-E2 (vertikalgrep) + 2 batterier til 8000, er det en bra pris? :)

Lenke til kommentar
Dere har overbevist meg.. i tillegg har jeg prøvd 20D et par timer nå, og det er jo helt overlegent. Kjempe morsomt å ta bilder med det :p

Nå som dere har vært så flinke til å overtale meg har dere litt peiling hva denne moroa bør koste?

Har snakka med en som skal selge 20D + BG-E2 (vertikalgrep) + 2 batterier til 8000, er det en bra pris? :)

6327896[/snapback]

Ser at Fotovideo selger et demobrukt 20D til 7500.-

Kun for huset, men uansett.

Alt kommer an på antall eksponeringer og slitasje.

Ny 20D Kit koster 9488 på FotoVideo

Lenke til kommentar

6327896[/snapback]

Jeg vil si ca 6500-7000 er markedsprisen for en strøken 20D. Grepet får en 1000,- for. Batteriene er ikke så mye verd siden man får erstatningsbatteri (med bedre kapasitet på ebay for under en hundrings). Klarer du å prute noen hundringser har du en god pris (forutsatt meget god stand, og ikke voldsomt mange eksponeringer).

Jeg kjøpte nylig ett 20D fra statene. Kameraet hadde kjørt kun 5-600 bilder

Inkludert frakt kom det på i overkant av 5300,-.

Lenke til kommentar
Det er ikke så altfor mange bilder det. Dagens kamerahus er vel beregnet å tåle mer enn 100 000 eksponeringer, om jeg ikke husker feil.

6328225[/snapback]

30D har lukker som er garantert for 100.000, men for 20D er det ikke offentliggjort noen tall så vidt jeg vet, men det er nok mellom 50 og 100k.

Uansett er 5-6000 bilder for en 20D bare som knapt innkjørt å regne.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Hei. Grattis... 30D skal holde 100000 . Er det ikke så og si samme lukker på 20D som 30D ? Husk at det er ikke bare lukkeren, men også knapper, menyhjul, display, speil (liten mørkeleggingstid), mekanikk som har høyere levetid i 20D enn på 300/350D.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...