cobolt18 Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg skal gjøre en såkalt clean install av Windows XP professional på min bærbare pc (Compaq Armada M700). Pcen kom med ferdiginstallert XP, men jeg vil altså formatere alt og begynne på nytt for bedre ytelse. Problemet er at PCen ikke vil boote fra installasjonsCDen. Så da tenker jeg at jeg må inn i Bios og endre oppstartssekvensen slik at CD-driven kommer før hovedpartisjonen? Men jeg kommer ikke inn i Bios, hverken med kommando Esc, Del, eller f8 eller hva som helst. Men i noen bærbare PCer går det an å endre på boot-sekvens via windows. Men hvordan gjøres det? Må jeg manuelt endre på boot.ini? Eller har jeg andre valg? Takker for hjelp! Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Start - kjør - "msconfig" Lenke til kommentar
cobolt18 Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Ja, så pass kan til og med jeg, men hva betyr dette: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect Og hvordan lar jeg CDen komme før HDen i boot-sequensen her?? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg tror ikke du skal prøve deg der. Men du kan prøve med F10 tast. Hvis jeg husker det var den som var på armanda. Når det gjelder boot.ini det er ikke annet en konfigurasjon av menyen til kongen som er NTLDR , som er en liten program, for windows. Det du trenger er å forandre Bios boot device sequency og det er ikke Boot.ini som avgjør det. Lenke til kommentar
cobolt18 Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Har prøvd F10. F2 og F8, og F12 også, for den saks skyld. Er det mulig å løse problemet uten BIOS? Og hva skjer hvis jeg prøver å installere ny versjon av Windows i windows? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Har prøvd F10. F2 og F8, og F12 også, for den saks skyld. Er det mulig å løse problemet uten BIOS? Og hva skjer hvis jeg prøver å installere ny versjon av Windows i windows? 6327719[/snapback] Du vil ha behov for å komme i bios før eller seinere. Du må prøve med F10 samt at du bruker den Fn tasten. Fn tasten kan han ha noe å si her. Ikke sikker men verdt å prøve. Det kan være vrient den der. Det andre er å kontrollere at maskinen er ikke i ventemodus. Du merker det hvis det booter veldig rask, eller at du bekrefter at du står ikke som logget under oppstart. For å unngå det, ikke slå av maskinen med Windows sin slå av funksjon men slå av med bryter på høyre side Når den starter med kontroll av minne, øverst på venstre siden, så kan du trykke F10. Jeg er neste sikker nå at det var F10. Å prøve med installasjon av Windows fra Windows uten å kontrollere >Bios, er risikabelt. Prøve, uansett hvor irriterende kan det bli å komme i bios. Nå kan det selvfølgelig væra innstilt å starte fra Cd-rom men at du har en ikke helt god plate? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå