puddergeit Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hei jeg er nybegynner i dette gamet her.. hadde et sony handycam som desverre gikk i vasken, og etter en runde med forsikringselskapet sitter jeg med et splunka nytt jvc... ett eller anna med 30gb hd. i hånda.. og med kameraet fulgte det noe slik som: cyberlink power director og cyberlink power producer gold og Power DVD Jeg har pinnacle 9.1 og har brukt dette litt på det forrige kameraet mitt, og vil gjerne bruke dette eller noe annet redigeringsverktøy, som er mer avansert enn det som medfulgte. siden det virker som deter få muligheter i forhold til lyd, og klipping.. jeg har ikke klart å få filmklippene i fra kameraet inn i pinnacle, er det feil format?? eller er det jeg som er helt på jordet........... hjelp....... på forhånd takk Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hei jeg er nybegynner i dette gamet her.. hadde et sony handycam som desverre gikk i vasken, og etter en runde med forsikringselskapet sitter jeg med et splunka nytt jvc... ett eller anna med 30gb hd. i hånda.. og med kameraet fulgte det noe slik som: cyberlink power director og cyberlink power producer gold og Power DVD Jeg har pinnacle 9.1 og har brukt dette litt på det forrige kameraet mitt, og vil gjerne bruke dette eller noe annet redigeringsverktøy, som er mer avansert enn det som medfulgte. siden det virker som deter få muligheter i forhold til lyd, og klipping.. jeg har ikke klart å få filmklippene i fra kameraet inn i pinnacle, er det feil format?? eller er det jeg som er helt på jordet........... hjelp....... på forhånd takk 6324834[/snapback] kamera er kamera, det du trenger er .AVI filene. det skal vare samme utgangspunktet som for Sony kamera å overføre filene til PC. er det sånn å forstå at når du kobler kamera i FireWire funker ingenting ?..... prøv movie maker til windows for å overføre filmen, den tar nesten alle kameraer. hvis det ikke skjer noe da, så må du lese bruksanvisning til kamera og FireWire kortet ditt..... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Problemet er at filene som vert laga av det nye kameraet ditt ikkje har støtte i Studio 9.1 (om andre program, t.d. Studio 10.5 støtter dei, veit eg ikkje, men eg har mine tvil). Eg vil tru at for å redigere filene i Studio må du konvertere dei med t.d. PowerDirector. Det vil verte ein tidkrevande prosess, då du fyrst må leggje filene inn i PowerDirector, so eksportere derifrå til DV AVI, og til sist importere desse inn i Studio. Ein annan metode du kan prøve, men som eg ikkje har peiling på om vil fungere, er å endre filetternamnet på videofilene til .mpg, og so importere dei til Studio. Filene som vert laga av kameraet er MPEG2-filer, berre litt spesielle, med eit anna filetternamn. For å gjere dette, gå fyrst til mappa der filene ligg. Gå so til Verktøy --> Mappealternativer, og under fanen Vis fjerner du haka ved "Skjul filetternamn for kjente filtyper", eller kva det står. Det vil då kome opp .mod (trur eg) bak kvart filnamn. Erstatt mod med mpg, og prøv so. Som sagt, eg veit ikkje om dette vil fungere, so det er ingen garantiar. Prøv med berre èi fil fyrst. Edit: no_viking_no: Det er ikkje same utgangspunkt fordi dette er eit kamera som tek opp til harddisk, og filene er dermed komprimert med ein MPEG2-codec. Lurer på om desse faktisk bruker USB til overføringa, so firewire har ingenting med saka å gjere, det er kun for vanleg DV. Eg tviler sterkt på at Movie Maker har støtte for slike kamera. Endret 17. juni 2006 av incanus Lenke til kommentar
puddergeit Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 filbetegnelsen på filene er .MOD.... og ja det er ikke noe firewire overføring på dette kameraet bare USB2.. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Edit: no_viking_no:Det er ikkje same utgangspunkt fordi dette er eit kamera som tek opp til harddisk, og filene er dermed komprimert med ein MPEG2-codec. Lurer på om desse faktisk bruker USB til overføringa, so firewire har ingenting med saka å gjere, det er kun for vanleg DV. Eg tviler sterkt på at Movie Maker har støtte for slike kamera. 6324892[/snapback] da er det enda bedre hvis disse er MPEG-2, mindre å convertere hvis du skal lage DVD..... hvis kamera kobles over USB, så burde han få en mobile drive, som eksempelvis digital kamera e.l. er det tillfelle, så kan han sikkert bare dra over filer..... uansett, så er det fint å lese manual til kamera..... Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 det jeg har funnet ut at du burde bruke PowerProducer som følgte med kamera..... noen sier at .mod fil er egentlig mpeg2 fil......... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Det er ikkje betre fordi redigeringa vert mykje vanskelegare, Studio 9.1 støtter ikkje filene kameraet lager, og det er no ikkje sikkert at filene er DVD-kompatible heller. Dessutan, om ein skal tru Kenneth Dammyr i Akam.no so er det ikkje so enkelt som ein kunne tru. Lenke til kommentar
puddergeit Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 hehe det prates kansje litt over hode på meg nå.... men har jeg forstått det riktig at skal jeg redigere og gjøre noe med de filmene jeg har tatt opp med kameraet mitt må jeg bruke powerproduscer som fulgte med.... ? og allt annet er utelukket.....?? hvis det er tilfellet..... f...... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Som sagt, eg tviler på at det fungerer i andre program, med mindre du konverterer filene fyrst, slik eg sa i det fyrste innlegget mitt. Med mindre du er so heldig at den andre metoden eg skildra der fungerer. Dette er ein av svakheitane til harddiskbaserte konsumentkamera, at redigeringsprosessen inneheld so mange fleire hindringar enn med vanleg DV. Lenke til kommentar
puddergeit Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 skal hive meg rundt i kveld å sjekke om jeg får konvertert dette jeg... takker og bukker for svar..... foreløpig.... hehe Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 hehe det prates kansje litt over hode på meg nå....men har jeg forstått det riktig at skal jeg redigere og gjøre noe med de filmene jeg har tatt opp med kameraet mitt må jeg bruke powerproduscer som fulgte med.... ? og allt annet er utelukket.....?? hvis det er tilfellet..... f...... 6325140[/snapback] nope......... har lest at du kan bruke power producer for å åpne filene som er laget med kamera, men kan eksportere filene til .AVI. denne formaten støtter de fleste video redigering programmer. har aldri brukt før power producer så kan ikke si noe mer..... det blir kanskje litt tungvint Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 nope......... har lest at du kan bruke power producer for å åpne filene som er laget med kamera, men kan eksportere filene til .AVI. denne formaten støtter de fleste video redigering programmer. har aldri brukt før power producer så kan ikke si noe mer..... det blir kanskje litt tungvint Les du ikkje innlegga mine? Det der sa eg for ein time sidan... Berre so det er sagt, AVI er ikkje eitt bestemt format, men ein container som det heiter, som inneheld mange ulike codecar (måtar å komprimere videoen på). Enkelte av desse, som t.d. DV AVI er støtta av dei fleste redigeringsprogram, men andre, som DivX/Xvid, svært ofte ikkje fungerer skikkeleg. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Les du ikkje innlegga mine? Det der sa eg for ein time sidan... Berre so det er sagt, AVI er ikkje eitt bestemt format, men ein container som det heiter, som inneheld mange ulike codecar (måtar å komprimere videoen på). Enkelte av desse, som t.d. DV AVI er støtta av dei fleste redigeringsprogram, men andre, som DivX/Xvid, svært ofte ikkje fungerer skikkeleg. 6325216[/snapback] ikke bli så hissig "incanus", det er lørdag i dag..... det med WIKI, hvis du går ditt http://no.wikipedia.org/wiki/AVI så står det at det er format, så ikke stol på alt du leser..... men ellers, så er vi enig..... ha en fortsatt god lørdag Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Er ikkje hissig, lurte berre på kvifor du gjentok noko eg hadde sagt for lenge sidan... Og når det gjeld AVI so har eg heller ikkje sagt at det ikkje er eit format. Det eg sa var at det ikkje er eitt bestemt format. Det kan vere ukomprimert DV AVI (som igjen finst i ulike versjonar), DivX eller Xvid. Var kanskje litt uklart, ei AVI-fil kan med andre ord ha vorte komprimert med ei rekkje ulike codecar. ha en fortsatt god lørdag Takk, det same. Endret 17. juni 2006 av incanus Lenke til kommentar
puddergeit Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 hehe er så lite inn i det her at her kan ikke ting gjentas or ofte...... Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 hehe er så lite inn i det her at her kan ikke ting gjentas or ofte...... 6326405[/snapback] bare prøv deg..... Lenke til kommentar
puddergeit Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 dårlig karma her gitt...... mangla et komma, og mente at jeg var lite inn i termonologien og trengte den gjentakelsen jeg kunne få får å få detta inn i skallen...... Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 dårlig karma her gitt...... mangla et komma, og mente at jeg var lite inn i termonologien og trengte den gjentakelsen jeg kunne få får å få detta inn i skallen...... 6326513[/snapback] :!: noen ganger er bare sånt..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå