Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan reparerer jeg windows?

Anbefalte innlegg

hei..

fikk et problem i dag når jeg slo på maskina og da sto det at en fil eller noe sånt var ødelagt og at jeg måtte reparere windows. Når jeg setter i windows cden så kommer menyen opp. trykker på "E" som er for og reparere og da kommer det en sånn dos greie opp og det står at jeg skal velge den windows innstalasjonen som skal repareres. jeg har bare en som er på "C:/" som det også står. Når jeg skriver inn "c" så kommer det bare på nytt igjen og når jeg skriver 1 står det bare : "C:/windows" hva er galt?

mvh.

Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei..

fikk et problem i dag når jeg slo på maskina og da sto det at en fil eller noe sånt var ødelagt og at jeg måtte reparere windows. Når jeg setter i windows cden så kommer menyen opp. trykker på "E" som er for og reparere og da kommer det en sånn dos greie opp og det står at jeg skal velge den windows innstalasjonen som  skal repareres. jeg har bare en som er på "C:/" som det også står. Når jeg skriver inn "c" så kommer det bare på nytt igjen og når jeg skriver 1 står det bare : "C:/windows" hva er galt?

mvh.

Sindre

6324086[/snapback]

se METHOD 2:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;315341

Lenke til kommentar

Utrolig kjedelig problem det der. Skjedde med meg for en stund siden også, og jeg tok en spansk en og installerte windows på nytt på C: partisjonen uten å formatere. Den spurte om den skulle slette de andre windows-filene, og sånn gikk det til. Det funka bra det, har ikke formatert elns siden. Alle programmene og "sånn" (*plystre*) var der enda, bare at de står egentlig ikke som installert på windows, selv om de er det, og de funker. En annen ting er at du må installere drivere og forskjellig på nytt, men det er ikke noe slitsomt.

Dethøres kanskje tungvint ut, men jeg synes det var atskillig mye bedre enn å miste alt det jeg har på harddisken. Det er så tamt når det skjer.

Lenke til kommentar
Når jeg skriver inn "c" så kommer det bare på nytt igjen og når jeg skriver 1 står det bare : "C:/windows" hva er galt?

Det er ingenting som er galt der.

Når du er i C:\windows vil det være mulig for deg å utføre kommandoer, alt etter hva du er ute etter.

Det betyr at du må instruere Windows for å reparere. Det skjer ikke automatisk.

Hvils du skriver hjelp, får du oversikt av hva du kan utføre der, men som sagt er alt avhenging av feilmeldninger du har fått og eller hvor du tror at problemet ligger.

Men hvis du skal reparere installasjonen, så du kan prøve deg med det som er anbefalt under post #4, men dog litt mer oversiktlig, på denne måten:

-start fra win Cd-en og trykk enter for å installere Windows. Du trykker enter helt til du får advarsel om at det finnes en C:\windows installasjon. Her får du da 2 alternativer. Enten Enter og du installere på nytt. Her kan du velge å enten overskrive den eksisterende installasjon eller oppgi en annen plassering som for eksempel C:\ windows5 eller C:\hva driver jeg med, folder.

Eller E for å reparere den eksisterende. Her det ser ut akkurat som du installere Windows på nytt. Du mister alle oppdateringer men du beholder alle innstillinger, progs og annet.

Det kan gå galt med alle alternativer. Det er helt normalt.

Så vær forberedt å miste noe hvis du ikke har back-up.

Det er den siste du bør bruke, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...