Dy§no Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg har laget en film/dvd i Premier elements. Overføring av filmen til pc via premier gikk helt uten problemer(ingen feilmeldinger), og jeg fikk en oppsplittet film(fra da jeg trykket stopp/pause). Har nå brukt (svært) mye tid på å lage denne filmen, og bla lagt inn masse bilder, lyder og overganger osv. Godt fornøyd med resultatet, men det er et stort problem; når filmen glir horisontalt er det en bugg ved at det blir striper(stripe formet oppsplitting i bildet) i grafikken. Dette skjer ikke når filmen(dvs. kameraet) glir vertikalt. Denne ”buggen” er ikke på orginalfilmen, og vises heller ikke i premier elements. Kan noen forklare hva som skjer, og om det kan fikses? Takker for all hjelp! Andre Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Stripene er eit resultat av interlacing. Ser du dei på TV og, eller er det berre på PC? Om det berre er på PC er det ikkje noko stort problem, då PC-skjermar ikkje er laga for å vise interlaca bilete, og dermed må programvara deinterlace dei. Avspelarar som PowerDVD eller Inter Video WinDVD (som følgjer med XP) burde ikkje ha problem med å vise DVDar skikkeleg. (WinDVD har iallfall fungert fint for meg dei gongene eg har brukt det...) Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Hei - takk for raskt svar! Stripene får jeg bare på tv? Dvs. når dvd platen avspilles. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Har aldri opplevd sjølv å få interlace-striper på TV... Er litt rart at det vert det eigentleg. Sjekk innstillingane for brenninga. Om du finn eit felt der du kan velge Field Order, skal denne stå på Lower Field. Den skal i utgangspunktet stå på det, so er kanskje tvilsamt at årsaka er her. Må innrømme at eg ikkje veit kva som kan føre til dette. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Takker, skal forsøke igjen og se hvordan det går. Det kan jo bare være en "uforklarlig" data bug - de dukker opp i ny og ne. Lenke til kommentar
hårreheite Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Kan også vere verdt å sjekke capture-innstillingene (pal eller ntsc). Fikk sjøl samme problem en gang jeg gjorde capture i ntsc. Prøv med pal. L Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Takker igjen for svar. Så utrolig kjipt hvis jeg må gjøre alt pånytt. Spør ikke han her om det samme; http://www.camcorderinfo.com/bbs/t122956.html Kan det gjøres automatisk som han spør om? Edit: Tilføyer at jeg laget filmet også som en avi fil, og her er ikke problemet som jeg får på dvd/tv bildet(bildene som er nedskalert for tv blir her dårlige/vibrerende). Endret 27. juni 2006 av Govassa Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Edit 2: PE viser at capture-innstillingen står på NTSC, men denne kan jeg ikke endre til PAL. Når jeg brenner vilmen til dvd kan jeg velge mellom NTSC og PAL, og velger da PAL - likefult blir det striper i bildet når kameraet beveger seg... Fortvilende, så mye tid bak...:-( Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Da fant jeg ut av problemet. Når du starter Premier Elements får du et menybilde hvor du kan velge ”nytt prosjekt” og deretter overføre filmen din fra kameraet. Det jeg ikke så på her var den lille knappen med setup, hvor man kan(og bør) skifte fra NTSC til PAL. Jeg trodde at dersom jeg valgte PAL når jeg skulle brenne til dvd(og ikke valgte NTCS), så skulle det bli bra… Den gang ei; jeg forsøkte pånytt to ganger hvor begge ble forsøkt. Bare den som starter med PAL blir korrekt, den andre får slike vertikale flimmer når kamera beveges(men bare da). Aaa, sjefstabbe; men har aldri laget film før… Antar svaret er nei; men går det an å importere info fra Timeline fra et prosjekt til et annet prosjekt? Det går nemmelig ikke an å endre fra NTSC til PAL på mitt eksisterende prosjekt; så jeg har en tidslinje med fryktelig mange elementer som nå er helt ubrukelig siden den startet på ntsc… Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Prøv å importer heile det gamle prosjektet inn i det nye. File --> Import og finn prosjektfila. Det går an i PPro, men eg veit ikkje om det er mogeleg i Elements. Eit alternativ, er å redigere ferdig den delen du har gjort, eksportere som DV AVI (PAL), og importere den fila inn i det nye prosjektet. Eg trur det vil fungere, men du mister sjølvsagt mogelegheita til å fikse på det du har laga. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Importere gikk ikke i elements. Skal forsøke avi forslaget, ev. se om jeg ikke kan få lånt meg en pro versjon. Takk for tipset; da ser det ut som at dette løste seg:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå