Gå til innhold

Hvor bra er egentlig bildestabilisator?


Anbefalte innlegg

Har bestilt meg denne

 

https://prisguiden.no/product.php?product...ews#userReviews

 

Til 350D kamera, fikk en god pris.

 

Jeg er amatør og ønsker å ta naturbilder. Bra zoom med en linse som slipper inn mye lys, så ble valget denne. Tenkte også å bruke extender hvis zoomen ikke er kraftig nok, selv om bildet ikke blir så skarpt.

 

IS modellen (bildestabilisator) av denne er 5000 kr dyrere, er det verd pengene?

 

Synes dere denne linsen er bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på trådspørmålet:

Bildestabilisator kan være utrolig fint å ha dersom

a) du ikke har stativ

b) dersom motivet ditt ikke er i bevegelse

 

Når det gjelder b er det en sannhet med litt mod. På en 300mm kan du med IS bruke lukker 1/100s (og lavere enn det også). Og med 1/100 kommer du langt for å fryse en persons bevegelse dersom han har aktivitetsnivå lik spasering eller lignende.

 

Du tjener fort 3 trinn med IS.

Dvs med 300mm kan du stille lukkeren på 1/40s og fortsatt unngå rystelser fra deg, om du konser litt (1/300 -> 1/150 -> 1/80 -> 1/40)

 

Vedlagt to bilder fra en rask demonstrasjon.

 

200mm og 1/15s. Du kan jo tippe hva som er med IS og hva som er uten ;)

 

[bilder fjernet]

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Et annet aspekt ved IS objektiver er at de stort sett alltid vil ha god byggkval og skarphet. De ville ikke bli solgt (til den prisen) hvis ikke produsenten byr på kvalitet over hele linja...

Nå har vel ikke L-objektiver med og uten IS særlig forskjellig byggekvalitet.

 

Men IS kan jo gi noen ekstra blendertrinn, forutsatt at objektet du fotograferer ikke beveger seg fort. Med andre ord, IS kompenserer i stor grad for lyssvakeobjektiver, men ikke alltid... Nå er ikke objektivet du har kjøpt det verste, for det er ganske lyssterkt. Det vil vel fungere perfekt tilnærmet alltid på dagtid, og ganske bra på kvelds/nattestid. Man kan alltid ønske seg mer, men et sted må man som oftest sette en grense (typisk prismessig :o)

Lenke til kommentar

Nå nevnte vel heller ikke jeg L objektiver. Jeg pratet heller egentlig ikke spesifikt om canon, og det burde jeg sikkert pressisert ved å ikke bruke IS men bildestabilisering........

 

Mens vi er på pirkeren..... Kan IS kun gi "noen ekstra blendertrinn" når objektivet du fotograferer ikke beveger seg så fort:)?

Lenke til kommentar
Ja

 

IS kan kun modvirke bevægelser af kameraet/optik, men ikke bevægelser hos motivet :hmm: af indlysende grunde  :)

6324852[/snapback]

Det er vel iblant et litt betinga "ja" her: Noen stabiliseringsmekanismer er rapportert å funke brukbart i "panoreringsmodus", altså følger du objektet i en bevegelsesretning, og det blir stabilisert bare for rystelser på tvers av denne retningen. Men foreløpig er det ingen objektiver som kan stanse tida til salgs ;)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, greier du å panorere en bil som kjører i en gitt retning helt korrekt vil satbiliseringsmekanismen hjelpe deg. Men her snakker vi håndverk igjen. Det vil overhodet ikke hjelpe når man fotograferer dansere el.l. med et mer komplisert bevegelsesmønster.

Jeg ønsker meg forresten et sånt objektiv som kan stanse tida, da skal jeg sette det på serie og kose meg...

Lenke til kommentar
Nå nevnte vel heller ikke jeg L objektiver. Jeg pratet heller egentlig ikke spesifikt om canon, og det burde jeg sikkert pressisert ved å ikke bruke IS men bildestabilisering........

Men trådstarter hadde bestilt et L-objektiv, og varianten som var 5000 kr dyrere var også at L-objektiv...

Mens vi er på pirkeren..... Kan IS kun gi "noen ekstra blendertrinn" når objektivet du fotograferer ikke beveger seg så fort:)?

Ja, fordi IS kan bare gi deg lenger lukkertid, ikke mer lys, slik at du fremdeles kan bruke kort lukkertid. Når objektet du fotograferer flytter seg mye på den lukkertiden du har, får du allikevel motion blur...

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, greier du å panorere en bil som kjører i en gitt retning helt korrekt vil satbiliseringsmekanismen hjelpe deg.

Såvidt jeg har hørt varierer dette, på noen IS-objektiver kan man velge "panorering" mens på noen fungerer det dårlig. Antakelig mest på gamle IS-objektiver..

Jeg ønsker meg forresten et sånt objektiv som kan stanse tida, da skal jeg sette det på serie og kose meg...

6324949[/snapback]

Det er da ingen vits med seriebilder hvis tida er stanset? :)

Lenke til kommentar
Det er da ingen vits med seriebilder hvis tida er stanset? :)

6324971[/snapback]

Eller kanskje det er for å holde tida stille en stund, sånn at man ikke blir veldig gammel veldig fort :hmm:

(Begynner å bli vedlig OT det her da...)

6324989[/snapback]

Du blir gammel fort nok, og fortere og fortere går det.

Uansett kan vi vel alle være enige i at IS/AS/VR er en nyttig funksjon. Selv om det ikke eliminerer bevegelsesuskarphet i motivet, så eliminerer det generell bevegelsesuskarphet. Den kommer jo på toppen av uskarpheten som skyldes hurtig bevegende motiv, og vil bidra til enda mer uskarphet.

3-4 blender kan ha veldig mye å si, i veldig mange situasjoner.

Lenke til kommentar

Naturfotografi vil ofte si foto hvor en planlegger på forhånd, og at en derfor har god tid. Det kan være landskap, dyr og fugleliv. En kan bruke kamuflasje i en del dyre og fuglefotografering. I alle disse nevnte situasjonene vil vibrasjonskontroll være en ulempe, dvs. at du må slå den av. Det kan i en del situasjoner på stativ ellers føre til uskarpe bilder. Lange zoomer eller andre telelinser krever ofte et godt stativ for å gi godt resultat. Skal en likevel fotografere på frihånd med disse, kan en bildestabilisator være eneste muligheten. Følgelig ville jeg tenke meg godt om før jeg punget ut flere tusenlapper ekstra. En annen sak er at enkelte objektiv kun finnes i stabilisert utgave, og er toppmodellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...