Spr0cket Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg har hatt lignende problem før, da var det en stasjonær. I dette tilfellet er det snakk om en gammel acer aspire 1300 som skal kobles til et thomson speedtocuh 546iT2 (tror det var modellen) Etter å ha kjørt online-cden står det et nettverksikon i systray som sier noen i nærheten av topiclinja (jeg husker ikke -nøyaktig- hva det var, men omtrent det) kjører ipconfig i kommandolinja og finner ut at winxp har laget seg sin egen gateway og mangler ip selv. Dette er vel gjerne en desperat selv-konfigurering. situasjonen er at dette er en laptop som eieren har vært på tråden med telenor om mens han satte det opp, og etter det han sier selv har han kjørt div nettverksveivisere. Så jeg lurer på om winxp har laget nettverksinstillinger som gjør at modemet ikke gir maskina ip. iallefall forstår jeg ikke hvorfor dette skjer, og fyren er like spekk fri for internet. noen forslag? hadde som sagt et lignende problem på en stasjonær etter at noen hadde besøkt suspekte sider (ikke pr0n men "gratis wallpaper" (hva enn skjedde med høyreklikk->bruk som skrivebordsbakgrunn? nubs )) løsning ble da å formatere og legge inn alt på nytt, og da funka det. hadde håpa at det var -noe- man kunne gjøre med nettverksinstillingene lsik at jeg fikk maskina og modemet til å snakke sammen. noen som har vært borti lignende tilfeller eller kan gi meg et puff i riktig retning? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg har hatt lignende problem før, da var det en stasjonær. I dette tilfellet er det snakk om en gammel acer aspire 1300 som skal kobles til et thomson speedtocuh 546iT2 (tror det var modellen) Etter å ha kjørt online-cden står det et nettverksikon i systray som sier noen i nærheten av topiclinja (jeg husker ikke -nøyaktig- hva det var, men omtrent det) kjører ipconfig i kommandolinja og finner ut at winxp har laget seg sin egen gateway og mangler ip selv. Dette er vel gjerne en desperat selv-konfigurering. situasjonen er at dette er en laptop som eieren har vært på tråden med telenor om mens han satte det opp, og etter det han sier selv har han kjørt div nettverksveivisere. Så jeg lurer på om winxp har laget nettverksinstillinger som gjør at modemet ikke gir maskina ip. iallefall forstår jeg ikke hvorfor dette skjer, og fyren er like spekk fri for internet. noen forslag? hadde som sagt et lignende problem på en stasjonær etter at noen hadde besøkt suspekte sider (ikke pr0n men "gratis wallpaper" (hva enn skjedde med høyreklikk->bruk som skrivebordsbakgrunn? nubs )) løsning ble da å formatere og legge inn alt på nytt, og da funka det. hadde håpa at det var -noe- man kunne gjøre med nettverksinstillingene lsik at jeg fikk maskina og modemet til å snakke sammen. noen som har vært borti lignende tilfeller eller kan gi meg et puff i riktig retning? 6323497[/snapback] hvis du kjører XP og jeg husker riktig, så trenger du ikke online CD ettersom bruker/passord sendes fra modemet..... fra det du beskriver, tipper jeg at det er noe med nettverkskortet ditt, ikke xDSL modemet. den kan vare disablet i control panel e.l. det kan også vare kabel du bruker mellom PC og modem. du kan prøve å avinstallere online CD, sette at du mottar automatisk IP adresse og at du kobler deg gjennom LAN i nettverkskort innstillinger..... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Prøv denne winsocketfixen: http://www.snapfiles.com/get/winsockxpfix.html Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Nei, ikke om jeg veit, har ikke telenor selv. Men veit at det legger seg "Online Start" i systray, vet ikke om dette er nødvendig. Men i og med at dette er et modem, legges innstillingene inn i det, og innenfor modemet er det vel vanlig lan. Så jeg tror gjerne på det du sier har testet forskj kabler, men jeg heller mot at problemet ligger i maskina/nettverkskortet/nettverksdriverne. Kortet var forresten i drift med drivere når jeg sjekka i dev.man. agvg: hva gjør den winsockfixen? sist jeg hørte winsock var vel når jeg holdt på med win 95 ;P Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Den resetter winsocket i win og dette kan fikse div problemer, spyware og mye annet som kan ødelegge winsocketoppsettet. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Den resetter winsocket i win og dette kan fikse div problemer, spyware og mye annet som kan ødelegge winsocketoppsettet. 6326233[/snapback] resetter til? default etter install? er ikke helt sikker på hva winsock innstillinger er, hvilke variabler etc. men jeg skal def teste det. for å resette winsockinstillingene manuelt må man vel regedit? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå