Fredcole Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hallo! Jeg har (nesten) kjøpt en Audi a6 2000 mod. Det står rs6 17" felger på den nå. Jeg har ikke peiling på bil og felger, men har selvfølgelig funnet mine egne felger.. Dette er audi a8 felger med 12 eker som ser ut som et sirkushjul. Jeg kan få disse hos sheriff som replika for en billig penge har jeg sett. Men så kommer spørsmålene(mange!) Er det lurt med replika kontra originale? Synes replikaen ser litt anderledes ut på bilder.. Hva kan originale koste og hvor får man tak i disse?(finner ikke på nett) Så dimensjoner.. har ikke snøring men syns 18-19" ser bra ut. Men jeg bor nordpå og trenger bilen "høyest mulig" pga snø og dårlige veier. Blir det tull for meg egentlig? Hva betyr dimensjonene egentlig? Blir bilen høyere/lavere eller dårligere å svinge? Kan jeg i det hele tatt ha slike dekk på min modell? Så har han vinterdekk 16" standard alufelger. Hvis jeg kjøper nye, ville dere bytte rs6 felgene til vinter og kvittet meg med 16"? Eller solgt rs6felgene..? Hva kan jeg i tilfellet få for disse? Håper det er noen kyndige folk som kan hjelpe meg der ute, må snart til oslo og hente biln..! Lenke til kommentar
Orihime Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hallo! Jeg har (nesten) kjøpt en Audi a6 2000 mod. Det står rs6 17" felger på den nå. Jeg har ikke peiling på bil og felger, men har selvfølgelig funnet mine egne felger.. Dette er audi a8 felger med 12 eker som ser ut som et sirkushjul. Jeg kan få disse hos sheriff som replika for en billig penge har jeg sett. Men så kommer spørsmålene(mange!) Er det lurt med replika kontra originale? Synes replikaen ser litt anderledes ut på bilder.. Hva kan originale koste og hvor får man tak i disse?(finner ikke på nett) Så dimensjoner.. har ikke snøring men syns 18-19" ser bra ut. Men jeg bor nordpå og trenger bilen "høyest mulig" pga snø og dårlige veier. Blir det tull for meg egentlig? Hva betyr dimensjonene egentlig? Blir bilen høyere/lavere eller dårligere å svinge? Kan jeg i det hele tatt ha slike dekk på min modell? Så har han vinterdekk 16" standard alufelger. Hvis jeg kjøper nye, ville dere bytte rs6 felgene til vinter og kvittet meg med 16"? Eller solgt rs6felgene..? Hva kan jeg i tilfellet få for disse? Håper det er noen kyndige folk som kan hjelpe meg der ute, må snart til oslo og hente biln..! 6323436[/snapback] Er ikke kjempe kyndig på dette, men skal svare deg så godt jeg kan ut fra hva jeg kan om dette Først. Gratulerer med ny bil Replika felgene ser nok litt anderledes ut en de orginale, men det er så lite at man nesten må ha en orginal og en replika felg sidna hverandre for å se forskjell. Men den aller største forskjellen er kvaliteten på felgen. En orginal felg vil tåle litt mere juling enn det en replika felg vil gjøre. Men er redd de orginale er veldig dyre. VAG selger dem, så stikk innom dem å hør hvor mye orginale vil koste Min far har en A6 stasjonsvong 99 mod. Han har orginale RS6 felger i 235/40-18 dim. Og veiene der han bor er ikke de beste. Er ingen problem å kjøre med denne dimmen. Den er ikke noe tyngere på rattet, sporere ikke noe mer og den ble ikke noe lavere. Han har de orginla fjærene, altså ikke noe senk. Men man må jo ta litt hensyn når man har lavprofil. Man kan ikke peise på i 110 km/t på en humpete grus vei for å si det sånn Men er null problem å kjøre med denne dimmen Jeg ville ha gått for 18". Det ser bra ut og man beholder fortsatt komforten. Når det gjelder vinterfelgene så kan du bruke de RS6 felga du har. Men det er ikke noe særlig å kjøre med lavprofil og breie dekk på vinteren. Hvilken dim er det på dekka som sitter på disse felgene? Og det er nesten litt for fine vinterfelger også synes nå jeg da. Hehe. Så jeg ville ha beholdt 16" felgene og solgt RS6 felgene. Vet ikke hva du kan få for disse, men min far ga 13000 kr for sine. De var helt nye og aldri sitti på bilen. Han kjøpte dem gjennom en privatperson. Er de orginale de RS6 felga dine eller er det replika? Legger ved et bilde av bilen til min far. Da ser du hvordan 18" og ikke senk ser ut Håper dette var litt til hjelp Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Høyden på bilen bestemmes ikke av felg/dekkvalg i nevneverdi grad, da du MÅ holde deg innenfor ± 5 % av orginal rulleomkrets for at det skal være godkjent. Det vil si at det høyden på bilen ikke kan endres mere enn ca en cm for å holde seg innenfor tillatt rulleomkrets, cirka det samme som forskjellen på nye og utslitte dekk med andre ord. Så hvis en bil har orginalt 13" felger og man velger å sette på 18", må man velge dekk med lavere profil for å holde seg innenfor tillatt rulleomkrets og dermed vil ikke høyden på bilen forandre seg særlig mye. Kurs i dimensjoner på dekk, feks 225/55-16 225 er dekkets maks bredde i milimeter (ikke anleggsflaten mot veien) 55 er høyden på dekket i prosent av bredden (dermed vil en annen bredde men samme profil, gi forskjellig høyde på dekket) 16 er felgens diameter i tommer som dekket er laget for Dimensjoner på felg, feks 7*16 ET35 (noen skriver også 16*7, men det synes jeg er mere forvirrende) 7 er bredden på felgen i tommer (annleggsflaten til dekket, ikke største bredde) 16 er diametern på felgen i tommer ET 35 er hvor mye annleggsflaten til felgen er forskjøvet i forhold til senter av felgen i mm, også kalt innpress. Positivt innpress bygger felgen mere innover enn utover i forhold til annleggsflaten og negativt innpress motsatt (veldig skjelden man har negativt innpress). Og bestemmer naturligvis også sporvidden på bilen. Maks tillatte endring av sporvidde er 15 mm (7,5 på hver side). De vanligste hastighetskoder på dekk: Bokstav som vanligvis står i forbindelse med dimensjonen og sammen med "R" for radial (99,99 % alle dekk som selges er av typen radial) (tall i km/t og som må være høyere enn bilens toppfart) Q - 160 S - 180 T - 190 H - 210 V - 240 W - 270 Y - 300 Z - >240 Belastningskoder på dekk. Må være over maks tillatte vekt på hver aksling delt på to (pga av to hjul pr aksling). Kan du finne her, blir for mye å skrive Hvis du skal endre dekk og/eller felg, må du gå ut ifra det som er orginalt på bilen og ikke det som står på bilen (hvis det ikke er orginalt), dette finner du i vognkortet. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Men Q er jo tillatt om vinteren samme hvilken bil du har? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Men Q er jo tillatt om vinteren samme hvilken bil du har? Det har du rett i, for vinterdekk er det tilstrekkelig at de har hastighetsmerking Q som er 160 km/t. Lenke til kommentar
Fredcole Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Hallo! Jeg har (nesten) kjøpt en Audi a6 2000 mod. Det står rs6 17" felger på den nå. Jeg har ikke peiling på bil og felger, men har selvfølgelig funnet mine egne felger.. Dette er audi a8 felger med 12 eker som ser ut som et sirkushjul. Jeg kan få disse hos sheriff som replika for en billig penge har jeg sett. Men så kommer spørsmålene(mange!) Er det lurt med replika kontra originale? Synes replikaen ser litt anderledes ut på bilder.. Hva kan originale koste og hvor får man tak i disse?(finner ikke på nett) Så dimensjoner.. har ikke snøring men syns 18-19" ser bra ut. Men jeg bor nordpå og trenger bilen "høyest mulig" pga snø og dårlige veier. Blir det tull for meg egentlig? Hva betyr dimensjonene egentlig? Blir bilen høyere/lavere eller dårligere å svinge? Kan jeg i det hele tatt ha slike dekk på min modell? Så har han vinterdekk 16" standard alufelger. Hvis jeg kjøper nye, ville dere bytte rs6 felgene til vinter og kvittet meg med 16"? Eller solgt rs6felgene..? Hva kan jeg i tilfellet få for disse? Håper det er noen kyndige folk som kan hjelpe meg der ute, må snart til oslo og hente biln..! 6323436[/snapback] Er ikke kjempe kyndig på dette, men skal svare deg så godt jeg kan ut fra hva jeg kan om dette Først. Gratulerer med ny bil Replika felgene ser nok litt anderledes ut en de orginale, men det er så lite at man nesten må ha en orginal og en replika felg sidna hverandre for å se forskjell. Men den aller største forskjellen er kvaliteten på felgen. En orginal felg vil tåle litt mere juling enn det en replika felg vil gjøre. Men er redd de orginale er veldig dyre. VAG selger dem, så stikk innom dem å hør hvor mye orginale vil koste Min far har en A6 stasjonsvong 99 mod. Han har orginale RS6 felger i 235/40-18 dim. Og veiene der han bor er ikke de beste. Er ingen problem å kjøre med denne dimmen. Den er ikke noe tyngere på rattet, sporere ikke noe mer og den ble ikke noe lavere. Han har de orginla fjærene, altså ikke noe senk. Men man må jo ta litt hensyn når man har lavprofil. Man kan ikke peise på i 110 km/t på en humpete grus vei for å si det sånn Men er null problem å kjøre med denne dimmen Jeg ville ha gått for 18". Det ser bra ut og man beholder fortsatt komforten. Når det gjelder vinterfelgene så kan du bruke de RS6 felga du har. Men det er ikke noe særlig å kjøre med lavprofil og breie dekk på vinteren. Hvilken dim er det på dekka som sitter på disse felgene? Og det er nesten litt for fine vinterfelger også synes nå jeg da. Hehe. Så jeg ville ha beholdt 16" felgene og solgt RS6 felgene. Vet ikke hva du kan få for disse, men min far ga 13000 kr for sine. De var helt nye og aldri sitti på bilen. Han kjøpte dem gjennom en privatperson. Er de orginale de RS6 felga dine eller er det replika? Legger ved et bilde av bilen til min far. Da ser du hvordan 18" og ikke senk ser ut Håper dette var litt til hjelp 6324710[/snapback] Takker for svar! Og bra svar! Tror vinterfelgene er 15". Rs6 er originale. Tror jeg skal slå til på sherif sitt tilbud, får jo 18" med dekk for 7500. Men på de uoriginale, er det audimerke i midten? Hvis ikke tror jeg de kan se ganske fjøs ut.. Er det noen som tar innbytte på felger? Lenke til kommentar
Fredcole Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Høyden på bilen bestemmes ikke av felg/dekkvalg i nevneverdi grad, da du MÅ holde deg innenfor ± 5 % av orginal rulleomkrets for at det skal være godkjent. Det vil si at det høyden på bilen ikke kan endres mere enn ca en cm for å holde seg innenfor tillatt rulleomkrets, cirka det samme som forskjellen på nye og utslitte dekk med andre ord. Så hvis en bil har orginalt 13" felger og man velger å sette på 18", må man velge dekk med lavere profil for å holde seg innenfor tillatt rulleomkrets og dermed vil ikke høyden på bilen forandre seg særlig mye. Kurs i dimensjoner på dekk, feks 225/55-16 225 er dekkets maks bredde i milimeter (ikke anleggsflaten mot veien) 55 er høyden på dekket i prosent av bredden (dermed vil en annen bredde men samme profil, gi forskjellig høyde på dekket) 16 er felgens diameter i tommer som dekket er laget for Dimensjoner på felg, feks 7*16 ET35 (noen skriver også 16*7, men det synes jeg er mere forvirrende) 7 er bredden på felgen i tommer (annleggsflaten til dekket, ikke største bredde) 16 er diametern på felgen i tommer ET 35 er hvor mye annleggsflaten til felgen er forskjøvet i forhold til senter av felgen i mm, også kalt innpress. Positivt innpress bygger felgen mere innover enn utover i forhold til annleggsflaten og negativt innpress motsatt (veldig skjelden man har negativt innpress). Og bestemmer naturligvis også sporvidden på bilen. Maks tillatte endring av sporvidde er 15 mm (7,5 på hver side). De vanligste hastighetskoder på dekk: Bokstav som vanligvis står i forbindelse med dimensjonen og sammen med "R" for radial (99,99 % alle dekk som selges er av typen radial) (tall i km/t og som må være høyere enn bilens toppfart) Q - 160 S - 180 T - 190 H - 210 V - 240 W - 270 Y - 300 Z - >240 Belastningskoder på dekk. Må være over maks tillatte vekt på hver aksling delt på to (pga av to hjul pr aksling). Kan du finne her, blir for mye å skrive Hvis du skal endre dekk og/eller felg, må du gå ut ifra det som er orginalt på bilen og ikke det som står på bilen (hvis det ikke er orginalt), dette finner du i vognkortet. 6326319[/snapback] Hehe du har bra peil på dettan! Takk for innføringen! Lenke til kommentar
Orihime Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Tror ikke det er Audi merke i midten på felgene når dem er uorginale. Fant et bilde av A8 replika felgen på Felgimport sin side http://www.felgimport.no/photoalbum/view/?...=small&id=33798. Ikke noe Audi merke på den. Vet Sharfi får felger fra Felgimport. Det kan hende dem kan skaffe Audi merket, eller at du kan kjøpe dem hos VAG Har ikke hørt om noen som tar felger i innbytte. Men jeg vil tro du uansett vil tjene mer på å selge dem selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå