Gå til innhold

Hvordan bli brannmann?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veien til brannkonstabel/feier

Yrkesutdanning for brannkonstabel:

Brannkonstabel skal gjennomføre yrkesutdanning som består av:

·        2 års systematisk teoretisk og praktisk opplæring i

brannvesen (internopplæring for brannkonstabler)

·        Brevkurs i brannvern

·        Grunnkurs ved Norges brannskole

Veien for å bli brannkonstabel:

Ta kontakt med brannvesenet på ditt hjemsted og undersøk behovet for aspiranter. I aspiranttiden får du grunnopplæring i ditt eget brannvesen.

Deretter søker brannsjefen deg inn på kurs ved Norges brannskole i henhold til stillingstype og de krav som er hjemlet i ”Forskrift om organisering og dimensjonering av brannvesen”.

Det er den enkelte kommune som ansetter personalet i brannvesenet.

Får du ikke starte i brannvesenet kan du søke Norges brannskole om opptak på brevkurs i brannvern. Det er det eneste kurset som privatister kan ta. Kurset er obligatorisk for en rekke av skolens øvrige kurs.

Norges brannskole gjennomfører kurs for personell i yrkes-/deltidsbrannvesen og bedriftsbrannvern. For å komme inn på Norges brannskoles kurs kreves at en allerede er ansatt i brann-/feiervesen eller har tilknytning i industrien/Forsvaret.

Utgangspunkt for utdanning som brannkonstabel:

I henhold til forskrift om organisering og dimensjonering av brannvesen § 7-3 Brannkonstabel står det; ”forutsetningen for å starte på en karriere i brannvesenet er gjennomført videregående skole eller opplæring på videregående skoles nivå. De aller fleste brannvesen praktiserer allerede dette som inntakskrav ved at brannkonstabler har fag-/svennebrev eller tilsvarende”

Feier:

Det er to utdanningsmuligheter for å bli feier, som fører frem til svennebrevet.

Feierlæring:

For å inngå lærekontrakt i feierfaget, må søkeren ha bestått

grunnkurs tekniske byggfag eller tilsvarende. ”Tilsvarende” vurderes av det enkelte fagopplæringskontor.

Inngå lærekontrakt med en bedrift. I denne 3-års læretid i bedriften (særløp) tilbyr Norges brannskole opplæring på

til sammen 17 uker fordelt på tre perioder:

1. år trinn 1 - 4 uker

2. år trinn 2 - 5 uker

3. år trinn 3 - 8 uker

Krav til læretid før avleggelse av svenneprøve for lærlinger blir 48 måneder.

Kandidater utenom lærlingordning:

Denne ordningen er for kandidater som melder seg opp på grunnlag av slik allsidig praksis i faget, kalles en praksis-

kandidat og tilsvarer det som tidligere ble kalt § 20-kandidater.

Norges brannskole tilbyr opplæring på til sammen 8 uker, fordelt på 2 perioder med 1 års mellomrom.

Krav til læretid for kandidater uten lærlingkontrakt for avlegging av svenneprøve blir 48 månder + 25%, dvs. 60 månder.

Dette er vel en link som kan hjelpe

http://www.nbsk.no/

du mp bare ha gått GK på norsk VGS, tror det hleåper om du har hatt elektro, er ikke sikker, det kan hende det er noen krav som har med kondisjon og kropp å gjøre

Endret av JensAndreas
Lenke til kommentar

Føler meg kvalifisert til å svare på dette gitt, så har ikke lest hva de andre har skrevet. Kjenner best til OBRE (Oslo brann- og redningsetat).

OBRE er delt i to. Beredskap og forebyggende. Beredskap er folket som kjører rundt i brannbil.

Beredskap:

Du må ha førerkort kl. B. For Oslo er det en særskilt regel om at man må ha sertifikat for lastebil før du søker opptak. I fjor var det (så vidt jeg husker) 200 søkere på 10 plasser. 200 søkere er ikke nødvendigvis = 200 kvalifiserte søkere. Utenfor byen kan du som regel ta sertifikat for lastebil underveis i opplæringa og trenger altså kun kl. B.

Du trenger ikke håndverksbakgrunn eller fagbrev, du stiller godt uten også dersom du har annen arbeidserfaring eller utdannelse.

Brannvesenet krever et "avklart forhold til verneplikt", dvs at du må enten ha vært inne, hatt siviltjeneste eller ha fritak.

Opptakskrav:

Tredemølle 6.2 km/t

- 2 min 4.4% stigning

- 2 min 7.0% stigning

- 4 min 12% stigning

...med full bekledning og 25 kg flaske og maske. Utenfor byen er vel hastigheten 5.8 tror jeg. Alle de fysiske testene må man forresten gjennom hvert år.

Styrke:

Push-ups – minimum 7 stk – fullt utstyr

Knebøy – minimum 15 stk – fullt utstyr

Kroppsheving i bom horisontal kropp – minimum 7 stk

Høydetest på stigebil

Klaustrofobitest i tønne

Koordinasjonstest

Teoretisk prøve. Prøven er ikke vanskelig, man skal kun vise at man er orientert om samfunnet. Eksempel på spørsmål kan være hva verdens høyeste bygning heter, hvilken by vi finner Holmenkollbakken osv.

Sleping/bæring av dukke – 75 kg - ned fra tredje etasje til første etasje, og bære en slangekasse opp igjen. Ganske jævlig etter tredemølletesten.

Forebyggende avdeling er inndelt i tre: Feiing og tilsyn, farlig gods, og tilsyn i særskilte brannobjekter. Relevant bakgrunn er branningeniør, bygningsingeniør, håndverksbakgrunn eller feier - sistnevnte har vært en typisk far-sønn/datter- læreprosess.

Spør om du lurer på mer (og ja, det er et kick å kjøre uttrykning i Oslo i rushtiden med en pen og stor stigebil!).

Husker ikke alle tall så ta litt forbehold, kan fort bli no gæli her.

Gil

Endret av Gilbert
Lenke til kommentar

Det er bare å legge seg i trening, selv akter jeg å få forsøkt meg på sertifikat type C når jeg har unnagjort type B. Samt ta et nettkurs hos Norges brannskole, sistnevnte for å få mer kunnskap i feltet. Har allerede og fagbrev og studiekompetanse.

Treningsmessig får jeg se hvordan det blir, men starter allerede nå i sommer med rundt 2 mil med sykling i sommer daglig til/fra skole/jobb.

Så ja, jeg vurderer yrket selv. :)

(lenge leve barndomsdrømmer)

darkness|: Tviler på at det går i sommerjobb ved brannvesenet, har hvertfall aldri hørt om akkurat det. Vanligvis er det krav om at de som jobber ved frivillige brannvesen jobber inennfor brannstasjonen (x minutter), samt er yrkesutdannet. Tviler litt på at brannvesenet ønsker å trene opp en gruppe med nybegynnere hver vår :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Jeg kan høre litt mer for å finne ut hvordan det gikk til. Jeg er som sagt ikke helt sikker på alle detaljene.

Men det er selvfølgelig ikke snakk om å ta inn nye ferievikarer hver vår. Han jobbet som sagt som feier.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Han jobbet i 3 år i en bedrift for å få den mekaniske bakgrunnen, deretter et par år som feier for brannteknisk bakgrunn. Så ble han brannkostabelaspirant en liten stund. Men han jobbet som ferievikar. Ordet "sommerjobb" høres kanskje litt rart ut - men han var i hvert fall ferievikar.

Lenke til kommentar
Det er bare å legge seg i trening, selv akter jeg å få forsøkt meg på sertifikat type C når jeg har unnagjort type B. Samt ta et nettkurs hos Norges brannskole, sistnevnte for å få mer kunnskap i feltet. Har allerede og fagbrev og studiekompetanse.

Treningsmessig får jeg se hvordan det blir, men starter allerede nå i sommer med rundt 2 mil med sykling i sommer daglig til/fra skole/jobb.

Så ja, jeg vurderer yrket selv. :)

(lenge leve barndomsdrømmer)

darkness|: Tviler på at det går i sommerjobb ved brannvesenet, har hvertfall aldri hørt om akkurat det. Vanligvis er det krav om at de som jobber ved frivillige brannvesen jobber inennfor brannstasjonen (x minutter), samt er yrkesutdannet. Tviler litt på at brannvesenet ønsker å trene opp en gruppe med nybegynnere hver vår :)

6327333[/snapback]

Jeg vil hvertfall bli brannmann på heltid :p

Lenke til kommentar

Sykling er tidenes morsomste aktivitet (bortsett fra badminton), men bør kombineres med løping mtp brann/politi, fordi sykling gir en treghet i musklene som løping kompenserer. Min mening though.

Om det butter og man begynner å gå lei trening, ta en telefon til den nærmeste brannstasjonen. En viktig del av brannvesenets arbeid er jo å kommunisere med publikum, og det kan hende et besøk dit gir mer inspirasjon og treningslyst =)

edit: Må legge til noen linker

http://lovdata.no/for/sf/sd/td-20060512-0545-0.html

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...2-0545-002.html

Legg merke til responstid og det som heter dimensjonering. Eksemplene ovenfor er fra flyplass. Dimensjoneringsforskriften for byer forteller hvor mange brannfolk det til enhver tid skal være i byen. Titt litt rundt og se om du finner dimensjonsforskriften for Oslo kommune :)

Endret av Gilbert
Lenke til kommentar
Mye harde krav der gitt! Men jeg trener endel, og har fortsatt noen år på meg så håper det skal gå bra:)

Høydetest på stigebil

Klaustrofobitest i tønne

Koordinasjonstest

6326611[/snapback]

Men hva går disse testene ut på da?

6327304[/snapback]

Høydetest på stigebil: Se hvordan du reagerer på høyder. Man reiser stigen på en bil og du skal klatre opp, vinke, sikkert ta et bilde og slikt, og klatre ned. Du bør prøve en gang på forhånd slik at du veit hvor høyt det egentlig er.

Klaustrofobitest i tønne: Du blir pakket inn slik at du ikke kan bevege deg, og dyttet inn i et rør som lukkes. Du kan dra i en snor om du vil ut, men da blir du heller ikke brannmann. Med andre ord ikke tilsvarende den labyrinten man har mange steder i millitæret. Her hverken ser eller hører du noe, og du kan ikke bevege deg.

Koordinasjonstest handler om hvor godt du kan bruke kroppen din. Det kan være alt fra å stå på et ben til å bruke begge armer samtidig med forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Mye harde krav der gitt! Men jeg trener endel, og har fortsatt noen år på meg så håper det skal gå bra:)

Høydetest på stigebil

Klaustrofobitest i tønne

Koordinasjonstest

6326611[/snapback]

Men hva går disse testene ut på da?

6327304[/snapback]

Høydetest på stigebil: Se hvordan du reagerer på høyder. Man reiser stigen på en bil og du skal klatre opp, vinke, sikkert ta et bilde og slikt, og klatre ned. Du bør prøve en gang på forhånd slik at du veit hvor høyt det egentlig er.

Klaustrofobitest i tønne: Du blir pakket inn slik at du ikke kan bevege deg, og dyttet inn i et rør som lukkes. Du kan dra i en snor om du vil ut, men da blir du heller ikke brannmann. Med andre ord ikke tilsvarende den labyrinten man har mange steder i millitæret. Her hverken ser eller hører du noe, og du kan ikke bevege deg.

Koordinasjonstest handler om hvor godt du kan bruke kroppen din. Det kan være alt fra å stå på et ben til å bruke begge armer samtidig med forskjellige ting.

6329427[/snapback]

Okei! Har vært med opp i sånn lift på en brannbil engang! Det var bare morro!:D

Hvor lenge må du være i den tønna a?

Lenke til kommentar

Det er en bra innstilling! Dessuten er det gjerne slik at man "tåler" litt mer når det er en krisesituasjon, en ting er å klatre opp stigen og titte ned på menneskene, en annen ting er å klatre opp og vite at liv avhenger av deg :o)

Er ikke helt sikker på den tønna, er et kvarter eller no om jeg skal gjette villt.

Lenke til kommentar
Det er en bra innstilling! Dessuten er det gjerne slik at man "tåler" litt mer når det er en krisesituasjon, en ting er å klatre opp stigen og titte ned på menneskene, en annen ting er å klatre opp og vite at liv avhenger av deg :o)

Er ikke helt sikker på den tønna, er et kvarter eller no om jeg skal gjette villt.

6336286[/snapback]

Ja, stemmer nok det!

Har bestemt meg for at jeg skal satse alt på å bli brannmann, så jeg gir nok 100% i de testene!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...