Xibiten Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Jeg har hatt et canon powershot G6 kamera i et års tid nå, men jeg er ikke så veldig fornøyd med kameraet. Jeg synst kameraet takler mindre gode lysforhold svært dårlig. Helst bør det være godt sollys før bildene blir bra. De bildene jeg faktisk synst blir bra, er gjerne akkurat litt uklare. Desuten så er det svært vanskelig å få tatt bilder uten stativ. Det skal lite risting til på hånden før bildet er ødelagt. Jeg bruker som oftest auto eller P. Iso og blits stiller jeg selv. Har også en ekstern blitz (canon 420). Eneste positive jeg har å si om kameraet må være den geniale skjermen. Har jeg muligens for høye forhåpninger for kameraet eller gjør jeg noe feil? Jeg har også prøvd å ta noen videosnutter med kamerat (bare for morro, har et vanlig vidoekamera i tillegg), men lyden blir hakkete. På ene videosnutten var det noe musikk i bakgrunnen og det ble oppstykket. Minnekortet er scandisk ultra II, er dette for tregt slik at det muligens kan være grunnen? Jeg har tenkt på om jeg skulle kjøpt meg et canon eos 350d, for jeg er villig til å ofre skjermen mot skarpere bilder og mulighet til å ta bildene raskere slik jeg slipper å miste blinkskudd. Hva synst dere? Vil jeg tjene mye på bildekvaliten ved å bytte bort G6'en mot speilrefleks eller noe annet nytt? Endret 17. juni 2006 av Xibiten Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Har hatt dette kameraet selv en periode. Har nå Canon 30D. Sammenligner jeg bildene, er nok gjennomsnittsbildet tatt med 30D en smule bedre, ja. Menere da skarpere og med mindre støy. Når det er sagt hadde jeg ikke de "problemene" du beskriver. Kanskje har du fått et "mandagskamera" ? Et speilreflekskamera er som du vet overlegent i forhold til bildestøy, utløserforsinkelse, kjappere fokus osv.. Så hadde jeg vært deg, kadde jeg solgt G6`en (du får vel kanskje 2.500,- for det) og kjøpt Canon 350 eller 30 D. Blitz har du og minnebrikken du har er jo og god nok. Ellers er min erfaring at når det gjelder dårlige bilder, så skyldes det som regel mannen bak kameraet. Nå vet jeg ikke hvor mye du har fotografert, men går du vekk fra "auto" og lærer deg å eksponere bildene rett, velge passende lukkertid/blenderåpning o.l., ja så får du et mye bedre resultat. Lykke til ! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg har lest flere steder at G6 ikke er så bra som den glimrende G6, men tar det ikke for "helt god fisk". Likevel er det ikke til å stikke under en stol at produsentene har tatt et skritt tilbake i bildekvalitet i jakten på flere mp. Det betyr ikke at ditt eksemplar kan være et mandagsprodukt. Jeg tror nok du vil merke en positiv forskjell på et slr og din kompakt. Et skikkelig semikompakt av typen Panasonic FZ30/Fuji S9500 også. Personlig anger jeg på at jeg solgte mitt kompaktkamera, men det var heller ikke så verdifullt som ditt G6. Hvis du har råd, så beholder du din G6 og kjøper noe bedre til de kritiske bildene. Lenke til kommentar
Xibiten Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Her er to bilder jeg har tatt med stativ. Ene er med autoinstilling, mens andre er manuell. http://hobbyforalle.com/minu2.jpg http://hobbyforalle.com/mini.jpg Selv med stativ synst jeg det er noe uklart over bildene, men det kan være mulig at det er jeg som ikke klarer å unytte kameraet godt nok. Bildene som er tatt for hånd blir 80% så uklare at de ikke kan brukes til noe. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Dette var ikke bra. Det er mulig du befinner den nærmere enn nærgrensen, men jeg tror ikke det. Svært skuffende, hvis det er resultatet. Har sett veldig mye bedre bilder fra mye billigere kameraer enn det. Lenke til kommentar
Xibiten Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg stod ca 1.5 til 2 meter unna på desse bildene. Ble ganske skuffet selv over uklarheten med tanke på at jeg brukte stativ. Gjennom hele perioden jeg har brukt G6'en så har jeg ikke fått mange bilder som er klarere enn dette. Faktisk så fant jeg ingen når jeg lette fort gjennom arkivet nå. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Det høres virkelig ut som om det er noe galt med kameraet ditt. Lenke til kommentar
torve Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg stod ca 1.5 til 2 meter unna på desse bildene. Ble ganske skuffet selv over uklarheten med tanke på at jeg brukte stativ. Gjennom hele perioden jeg har brukt G6'en så har jeg ikke fått mange bilder som er klarere enn dette. Faktisk så fant jeg ingen når jeg lette fort gjennom arkivet nå. 6325181[/snapback] Bruker du fjern/tidsutløser? Hvis ikke kan det være bevegelse på kameraet selv om du bruker stativ med lukkertid ned på 1/20 og 1/25sek. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Bildene ser jo helt håpløse ut. Gå til kamerabutikken din (om du ikke kjøpte på internett, da) og la selgeren prøve kameraet. Om han heller ikke klarer å få til bedre bilder enn eksempelet ditt, vil han antakelig innse at du har fått et kamera med alvorlige feil. Så får du se hva han foretar seg.. Er blitz-bildene også like uskarpe som dette? Endret 17. juni 2006 av anderfo Lenke til kommentar
eitp Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hei Eksempelbildene dine er uklare. Det er helt sikkert. Så jeg skal ikke si at det ikke er noe galt med ditt kamera. Men Canon G6 i seg selv er et utmerket kamera. Selv har jeg både det og 20d. Alle bildene under er tatt med G6. Den største ulempen jeg synes kameraet har, er at det er så mye treigere enn 20d. Jeg har aldri opplevd hakking i lyd eller bildet ved filming. Klag på kameraet! Tor Lenke til kommentar
ttd Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 G6 er et fantastisk bra kompaktkamera som er i stand til å ta mye bedre bilder enn dette. Gjør som anderfoto sier. At du har fått et mandagsprodukt(tilsynelatende) er ingen grunn alene til å over til speilreflkeks. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Du har helt åpenbart et problem med autofokus. Uansett hvordan du stiller fokusinnstillingen (dvs velger hvor i bildet det skal fokuseres), burde begge disse bildene vært 100% skarpe. G6 kom i sin tid på topp i alle tester, så dette burde vært bra. Prøv å ta bilder med manuelt fokus. (Er du langsynt, så juster skjermen - G6 kan vel det?) Dersom bildene med manuelt fokus blir bra, har du et problem med autofokus. Er det mulig å laste ned ny firmware? Det løste fokusproblemer for "storebroren" Powershot Pro1. Endret 17. juni 2006 av perjohan Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg har lest flere steder at G6 ikke er så bra som den glimrende G6, men tar det ikke for "helt god fisk". 6324705[/snapback] Hæ? den skjønte jeg ikke helt. G6 er ikke like bra som G6? Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg har lest flere steder at G6 ikke er så bra som den glimrende G6, men tar det ikke for "helt god fisk". 6324705[/snapback] Hæ? den skjønte jeg ikke helt. G6 er ikke like bra som G6? 6326417[/snapback] Jeg tror han eller hun mente G5. Men sannsynligvis er/var G6 minst like god som G5. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg mente G5, så det er sagt. Jeg har bare fått med meg at noen foretrekker G5. Uansett så bør i alle fall G6 gi mye bedre resultater enn dette. Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) Hei, gå til din fotoforhandler og hør med dem. Er det en garantisak så kanskje du får pengene igjen hvis du kjøper ett speilrefleks hos nettopp dem. Er jo verdt forsøket Endret 18. juni 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
Xibiten Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 Jeg kjøpte kameraet på mpx for ca 17 måneder siden. Går det ann å prøve seg på dem? Fant ut i går at det også kommer 2 kneppelyder fra kameraet med jevne mellomrom når det står på. Er dette noe normalt? Uansett så har jeg allerede bestilt et canon eos 350D fra mpx nå. Har lyst til å ekspredimentere med noe nytt, og jeg har også bestilt meg boken digital fotografi i praksis. Så nå har jeg noe å gjøre på i sommer. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Bravo. Flott at du har bestillt en skikkelig bok for nybegynnere samtidig. Da slipper du å spørre om hver enkelt lille ting her på forumet. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Fant ut i går at det også kommer 2 kneppelyder fra kameraet med jevne mellomrom når det står på. Er dette noe normalt? 6330283[/snapback] Sjekk om det er når noen går forbi. Det kan være autofokusen som gir lyd fra seg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) Jeg kjøpte kameraet på mpx for ca 17 måneder siden. Går det ann å prøve seg på dem? Ooops, blir nok vanskelig på en nettbutikk men likevel er det sikkert en garantisak og får de det ikke ordnet slik at du må tilbake med samme feil igjen kan du kreve pengene tilbake. Se forbrukerkjøpsloven her. Blir du avvist på grunn av garantitiden som er kun 12 mnd så ikke gi deg, uansett gir forbrukerkjøpsloven deg minst 2 års reklamasjon. Garantien begrenset til 12 mnd betyr ikke mye praksis. Endret 18. juni 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå