Gå til innhold

"Kjøleplate" til bærbar PC


RB

Anbefalte innlegg

Forleden dag la jeg merke til at CPU-temp i min Asus A6Va lå på 65°C etter et par runder Warcraft III. Jeg syntes dette var litt høyere enn jeg vil la min Intel Pentium M 740 ligge på, og fikk en idé: hvorfor ikke lage en "kjøleplate" til å sette PCen på? Har laget noen tegninger i SketchUp (trykk for full størrelse):

 

chill_01.jpg

 

chill_02.jpg

 

chill_03.jpg

 

chill_04.jpg

 

Det hele fungerer på den måten at viftene blåser luft inn i "boksen", og luften går ut gjennom mange hull i topplaten. Maskinen skal stå oppå topplaten. Tenkte å bruke vifter av denne typen (har dessverre ikke plass til 120mm vifter :cry: ), og planen er å bygge det hele i aluminium.

 

Lurer bare på om noen har noen meninger om idéen, forslag til forbedringer osv. før jeg eventuelt virkeliggjør prosjektet (kommer også litt an på priser på aluminium, har ikke for mye penger for tiden :thumbdown: ). Lager selvfølgelig worklog hvis det blir noe av prosjektet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker jeg hadde en plastkoffert en gang, som jeg skjærte ut hull og satte en 80mm vifte i (der du har alle hullene dine=, og innsug bak på kofferten (der du har viftene. Så satte jeg bærbaren oppå den, fungerte knall. Bråkte litt da.

 

Tror den løsningen din vil fungere utmerket.

Lenke til kommentar
Bra tiltak/forslag!

Burde måle så det blir ergonmisk bra for håndleddene dine/hendene dine.

 

Hvordan har du tenkt å koble viftene, og på hvilke hastigheter ?

Og strøm? via usb ?

6323168[/snapback]

 

Har tilpasset det hele slik at albuene mine skal ta i skrivebordet, samtidig som jeg ikke trenger å bøye håndleddene. Satser på at det blir ergonomisk nok ;)

 

Har egentlig ikke noen spesielle planer for kobling av vifter, men på bilde 3 kan du se en liten, rund ting ved siden av viften lengst til venstre. Det er en kontakt jeg tenkte å bruke som strøminntak. Har ekstern batterieliminator fra Clas der man kan justere spenningen etter behov. Lekte også litt med tanken på å koble et relé til en usb-port på maskinen slik at viftene kan starte samtidig med maskinen, men har ikke funnet noe relé som lar seg trekke ved 5V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...