zilch Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Naboen til en venn av meg, som er innvandrer, får trygdepenger. Samtdig kjøper han brukte biler som han fikser de opp, for så å selge de igjen. Det er noe han tjener bra på, spesielt siden han gjør det svart. Han gjør det fordi han tror nordmenn er dumme, og systemet er laget for å utnyttes. Samtidig kjenner jeg en fra Irak som er utdannet sivil ingeniør ved universitetet i Bagdad. Han ønsker å jobbe med noe relevant i forhold til utdannelsen sin, men har fått avslag på samtlige søknader. Etter flere år jobber han fortsatt som busssjåfør. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Og det man kan lære av Frankrike, er at å stappe en bydel full med uutdannede innvandrere ikke nødvendigvis er en strålende idé. 6323631[/snapback] Danmark har prøvd å kjøre en politikk hvor man prøver å få innvandrerne til å bosette seg spredt rundt i landet istedenfor at de samles på ett sted, uten nevneverdig hell. Folk ønsker gjerne å bo sammen med likesinnede og da ender det opp med fort opp med ghetto-tilstander. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Samtidig kjenner jeg en fra Irak som er utdannet sivil ingeniør ved universitetet i Bagdad. Han ønsker å jobbe med noe relevant i forhold til utdannelsen sin, men har fått avslag på samtlige søknader. Etter flere år jobber han fortsatt som busssjåfør. 6324330[/snapback] Dersom han ikke kan (godt) norsk, så ligger nok mye av årsaken der, da mange stillinger krever en god fremstillingsevne både skriftlig og muntlig. I det minste er det ikke alle nordmenn som får jobb som bussjåfør engang. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Danmark har prøvd å kjøre en politikk hvor man prøver å få innvandrerne til å bosette seg spredt rundt i landet istedenfor at de samles på ett sted, uten nevneverdig hell. Folk ønsker gjerne å bo sammen med likesinnede og da ender det opp med fort opp med ghetto-tilstander. 6324405[/snapback] Noe de har skjønt, og strammet kraftig inn på den ukritiske innvandringspolitikken. Det gjenstår å se om de lykkes. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Samtidig kjenner jeg en fra Irak som er utdannet sivil ingeniør ved universitetet i Bagdad. Han ønsker å jobbe med noe relevant i forhold til utdannelsen sin, men har fått avslag på samtlige søknader. Etter flere år jobber han fortsatt som busssjåfør. 6324330[/snapback] Dersom han ikke kan (godt) norsk, så ligger nok mye av årsaken der, da mange stillinger krever en god fremstillingsevne både skriftlig og muntlig. I det minste er det ikke alle nordmenn som får jobb som bussjåfør engang. 6324438[/snapback] Etter flere år i Norge skulle han da kunne norsk. Uansett, vist du benekter at det er rasistiske tilstander og at grovsortering av søknader basert på nasjonalitet finner sted i det norske arbeidsmarkedet må du nesten leve med skylapper for øynene. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Man hører også om historier hvor høyt utdannede utlendinger ikke får jobb pga fordommer Jeg har aldri sett dette i praksiss annet enn hos leger osv. som tross alt ikke har kvalifikasjonene og lisensen i orden for å operere (bokstavelig talt) i norge. Dessuten er det mange som snakker svært gebrokkent som ikke får jobb. Det er heller ikke rart. Skal man bo og jobbe i et land må man kunne språket. I alle sammenhenger. Det er utrolig hvilke problemer vi har skapt for oss selv ved å skrape bunnen av bøtta av innvandrere... samtidig som vi sammenligner oss med USA og ser med missunnelse på måten de tar imot innvandrere. Det som ikke nevnes er at USA sender ut bermen, og kun tar imot spesielt kvalifisert arbeidskraft. Den såkalte "brain drain". I europa går vi motsatt vei. Med naturligvis motsatte konsekvenser. Mens innvandrerne beriker USA drar de europa nedover pga. måten politikken er utformet og hvem som får komme. De tar imot professorer, leger, advokater, spesialister, vi tar imot narkoavhengige barnesoldater, flykaprere som ikke kan sendes hjem pga døddsstraff, traumatiserte krigsflyktninger osv. 6323431[/snapback] Joda, mange utdannede personer får ikke jobb i Norge pga fordommer. Det er ikke engang vits å legge skjul på det. Wildbill: Når det gjelder å lære seg språket, er den beste måten å jobbe på og komme seg ut i arbeidslivet. Tror du det er lett å lære seg norsk når man bor i ghetto-strøket i Oslo hvor man så å si aldri møter nordmenn, og snakker arabisk med familie/venner, ser på arabisk TV osv? Å komme seg ut i arbeidslivet lærer folk norsk - og det med lyst, ikke tvang. 6323849[/snapback] Når man er annen generasjon innvandrere, altså født og oppvokst i Norge, bør man kunne lære seg å lese og skrive norsk like godt som andre. Noe av årsaken til at de ikke kan det er jo fordi foreldrene plasserer de i "egne" skoler, de lever i et område med nesten bare innvandrere osv. Saken er at de kan lære seg norsk hvis de ønsker, men mange av de ønsker det ikke. Og som sagt, noen av foreldrene deres nekter å lære barna norsk. Det er ikke rart integreringen ikke fungerer ordentlig. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Etter flere år i Norge skulle han da kunne norsk. Uansett, vist du benekter at det er rasistiske tilstander og at grovsortering av søknader basert på nasjonalitet finner sted i det norske arbeidsmarkedet må du nesten leve med skylapper for øynene. 6324697[/snapback] At det er bedrifter som velger å ikke ta videre søknader pga utenlandsk navn e.l. er det helt sikkert. Det er jo trist for bedriften at den isåfall kan gå glipp av en dyktig ressursperson. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Går det til innvandrere eller flyktninger? Vi har jo som kjent innvandringsstopp i Norge, og det er et helvete å få inn kvalifisert arbeidskraft fra andre land. 6324120[/snapback] Asylsøkere (og innvilgete asylsøknader). "Innvandringsstoppen" er en gigantisk bløff, forresten. 6324174[/snapback] Innvandringsstopp er altså negativt, fordi norske bedrifter trenger kvalifisert arbeidskraft. Derimot kan vi gjerne stramme inn på asylsøknader o.l. Lille Norge vil aldri kunne ta vare på alle som søker lykken i et annet land uansett. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Det virker også på meg som om noen grupper har verre for å tilpasse seg enn andre. Pakistanere feks har enklere for å tilpasse seg det norske samfunnet, kanskje litt pga at de har blitt "akseptert" av nordmenn, det er veldig mange pakistanere her fra før, og nesten alle "nye" pakistanere som kommer til norge er i familie med de som er her ifra før. Verre er det med afghanere og somaliere. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Det er ingen ghetto tilstander i oslo.....la det veare sagt.. Takket være vår rike stat og deres tilskudd, trygdeordninger og rikelig kommunale boliger. Joda, mange utdannede personer får ikke jobb i Norge pga fordommer. Det er ikke engang vits å legge skjul på det. Dersom de kan velge mellom en utlending og en nordmann velger de en nordmann, rett og slett fordi det er tryggere. Vi er et såpass opplyst samfunn at fordommer ikke eksisterer uten grunn. Innvandrerne i norge er sin egen verste fiende, og alle de galningene som er kommet som flyktninger, asylsøkere osv. ødelegger for de reelle ekteskaps og arbeidsinnvandrerne. Hvor stor del av befolkningen i Oslo er innvandrere? I 2003 var det en av fem. 13,5% var ikke-vestlige innvandrere i 2004. Og det er vel det vi mener med innvandrere. Folk som er brune i huden. Svensker og briter legger vi lite merke til. Denne andelen vokser dog med cirka 7 promille i året. 4250 nye Osloborgere fra andre land. Kun cirka 750 er nordmenn som flytter hit fra ellers i land. Dette er altså netto. Det vil si at med dagens trend ville vi ha like mange ikke-vestlige innvandrere som nordmenn i Oslo i år 2100 eller noe slikt, men sånn går det selvfølgelig aldri. Verden forandrer seg hele tiden. Jeg er dog stygt redd for at dette er en trend som kan eksplodere eksponensiellt slik den har gjort i andre land gjennom familiegjenforening. Lenke til kommentar
salah Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 guardianpegasus: Omtrent det eneste jeg legger merke til med dine innlegg er dine kommentarer mot flyktninger. Virker som om du tror alle flyktninger kommer hit for å snylte på staten. Hvis du tror det, bør du finne på noe annet enn å diskutere politikk. Mange flyktningsinnvandrere jobber mye hardere enn ekteskaps- og arbeidsinnvandrere. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Joda, mange utdannede personer får ikke jobb i Norge pga fordommer. Det er ikke engang vits å legge skjul på det. Dersom de kan velge mellom en utlending og en nordmann velger de en nordmann, rett og slett fordi det er tryggere. Vi er et såpass opplyst samfunn at fordommer ikke eksisterer uten grunn. Innvandrerne i norge er sin egen verste fiende, og alle de galningene som er kommet som flyktninger, asylsøkere osv. ødelegger for de reelle ekteskaps og arbeidsinnvandrerne. Det er faktisk dumt at man stoler så blindt på nordmenn i forhold til utlendinger. selv om man er en nordmann fra topp til tå, så betyr ikke det nørdvendigvis at "vi er best". Hadde jeg hatt et valg mellom en nordmann som har studert hele sitt liv her i Norge og en som har studert hele sitt liv i Singapore, så hadde jeg garantert valgt en fra Singapore. (Og ja jeg har bodd i Singapore og kjenner til skole systemet der). Jeg for min del tror det er mye media sin skyld også. Hvor ofte ser vi ikke på nyheter at en utlending som gjorde noe galt eller alvorlig, mot en som har gjort noe bra for sitt samfun her i Norge? Vi blir jo mata hele tiden med negative ting om utlendinger (kanskje spessielt muslimer). Tenk om man hadde brukt mer tid på det positive som skjer rundt her? Frankie Lenke til kommentar
trøls Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Det er ingen ghetto tilstander i oslo.....la det veare sagt.. 6324861[/snapback] Har du vært et stykke opp i Groruddalen, for eksempel? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Frankie, kom med noen eksempler på det positive som skjer rundt her da. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Det virker også på meg som om noen grupper har verre for å tilpasse seg enn andre. Pakistanere feks har enklere for å tilpasse seg det norske samfunnet, kanskje litt pga at de har blitt "akseptert" av nordmenn, det er veldig mange pakistanere her fra før, og nesten alle "nye" pakistanere som kommer til norge er i familie med de som er her ifra før. Verre er det med afghanere og somaliere. 6324786[/snapback] Selvfølgelig er alle grupper forskjellige, det går på kultur. Nordmenn er forøvrig blant de værste, reis til et typisk feriested i Spania, og du vil se Nordmenn sitte utenfor en Rimi butikk, spise norsk mat og snakke norsk med andre nordmenn. Og dette gjelder folk som er bosatt i Spania, altså ikke folk på ferie. Det kaller jeg integrering! Endret 17. juni 2006 av Goz Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Innvandrere bør miste sosialen etter x år, slik at de blir tvunget til å komme seg på beina. De kan hvis de vil. 6323301[/snapback] I en bygd i USA gjorde de det med en gruppe innvandrere fra somalia. De ga de hjelp og støtte i 3 mnd og sa hele tiden at når tiden er ute må dere klare dere på egen hånd. Gjett hva som skjedde. Jo de klarte seg glimrende på egenhånd etter bare 3 mnd. De snakket relativt bra engelsk og de hadde jobb med egen inntekt. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Selvfølgelig er alle grupper forskjellige, det går på kultur. Nordmenn er forøvrig blant de værste, reis til et typisk feriested i Spania, og du vil se Nordmenn sitte utenfor en Rimi butikk, spise norsk mat og snakke norsk med andre nordmenn. Og dette gjelder folk som er bosatt i Spania, altså ikke folk på ferie. Det kaller jeg integrering! 6325474[/snapback] Forskjellen her er at disse nordmennene er gjester, og de er ressurssterke, og fører til økt velstand for Spania. De trenger ikke å snylte på den spanske stat, men har egne midler. De konkurrerer heller ikke om skoleplass, arbeidsplasser, osv. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 I en bygd i USA gjorde de det med en gruppe innvandrere fra somalia. De ga de hjelp og støtte i 3 mnd og sa hele tiden at når tiden er ute må dere klare dere på egen hånd. Gjett hva som skjedde. Jo de klarte seg glimrende på egenhånd etter bare 3 mnd. De snakket relativt bra engelsk og de hadde jobb med egen inntekt. 6325533[/snapback] I enkelte områder er kulturen slik at dersom du har penger, så er det jo ingen vits i å jobbe. Dersom man ikke har penger, så må man jobbe. Dermed vil personer med en slik kultur aldri komme seg av sosialen - hvorfor skal de jobbe, når de uansett har penger? Eksempelet ditt illustrerer det godt. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Selvfølgelig er alle grupper forskjellige, det går på kultur. Nordmenn er forøvrig blant de værste, reis til et typisk feriested i Spania, og du vil se Nordmenn sitte utenfor en Rimi butikk, spise norsk mat og snakke norsk med andre nordmenn. Og dette gjelder folk som er bosatt i Spania, altså ikke folk på ferie. Det kaller jeg integrering! 6325474[/snapback] Forskjellen her er at disse nordmennene er gjester, og de er ressurssterke, og fører til økt velstand for Spania. De trenger ikke å snylte på den spanske stat, men har egne midler. De konkurrerer heller ikke om skoleplass, arbeidsplasser, osv. 6325676[/snapback] Men så har det ingeting med saken å gjøre, jeg snakker om integrering i samfunnet i form av å ikke leve akkuratt slik du ville gjort i hjemlandet. Og vist du leser innlegget mit ser du at det ikke er snakk om gjester. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Men så har det ingeting med saken å gjøre, jeg snakker om integrering i samfunnet i form av å ikke leve akkuratt slik du ville gjort i hjemlandet. Og vist du leser innlegget mit ser du at det ikke er snakk om gjester. 6325835[/snapback] Hvis den norske innvandringspolitikken var god, ville vi ikke hatt noen integreringsdebatt, fordi alle som kom ville tilpasse seg uten problemer for samfunnet eller noen særegen politikk. Noen nordmenn i Spania er kanskje ikke spesielt integrert, men de skaper heller ikke samme type integreringsutfordringer som vi har i Norge. Edit: Forøvrig synes jeg det er unødvendig å trekke frem nordmenn i Spania når man diskuterer norsk innvandringspolitikk, som har helt andre utfordringer. Endret 17. juni 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå