Republic3D Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Over halvparten av sosialstøtten i Oslo går til ikke-vestlige innvandrere. http://oslopuls.no/nyheter/article1354613.ece Ifølge Aftenposten går 55% av sosialstøtten til ikke-vestlige innvandrere. Hva tror dere er årsaken til dette? Gidder de ikke jobbe fordi det er så mye enklere å "snylte" på staten? Eller er problemstillingen en helt annen: De har store vanskeligheter med å skaffe seg arbeid. 9 av 10 nye Oslo-borgere er innvandrere. Hvordan kan man holde velferdssamfunnet ved like hvis denne utviklingen fortsetter? http://oslopuls.no/nyheter/article1353093.ece Nb! Trådstarter mener ikke å være rasistisk på noen måte, jeg ønsker bare en diskusjon. Endret 16. juni 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 To av forslagene dine er jo mulige. Noen kommer rett og slett ikke på beina, mens noen vil snylte. Man hører også om historier hvor høyt utdannede utlendinger ikke får jobb pga fordommer. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Man hører også om historier hvor høyt utdannede utlendinger ikke får jobb pga fordommer. 6322849[/snapback] Det er jo ikke nødvendigvis bare fordommer som forårsaker dette. Siterer fra andre innlegg i denne tråden I Norge er problemet overbeskyttelse mot oppsigelser. Dersom en bedrift ansetter en udugelig eller feil person, for deretter prøve å bli kvitt personen, kan dette føre til store problemer og strev for bedriften. Bedrifter flest er derfor forsiktige med å ansette nye mennesker, særlig innvandrere og andre som ikke kan de norske kodene. Det er altså ikke ren ondskap fra bedrifters side som er bakgrunnen til dagens problemer, men at politikere og folk flest ikke forstår enkle, økonomiske sammenhenger. Resultatet av dette ser vi i slike artikler: Mattelærer får kun vaskejobb Jeg tenker mer på hvordan en bør oppføre seg i situasjoner som kommer opp. I mange jobber er det en del utenom det å utføre selve arbeidet en bør kunne. Dette lærer nordmenn ved å vokse opp i det norske samfunnet, mens utlendinger ikke gjør det, og har dermed større sannsynlighet for å gjøre ting som kan skade bedriften. gi et eksempel - Hvordan en skal hilse på folk i forretningssammenhenger og andre anledninger.- Om en skal slå barn i skolen eller ikke. Det er jo også andre grunner til skepsis; fremmedfrykt, tillitt, kriminalitèt.. (Jeg kjenner ikke så godt til arbeidsgiveres krav til arbeidstakere) Poenget er ihvertfall at det er risikabelt å ansette folk, og at å ansette innvandrere er en større risiko enn å ansette nordmenn (noe som, som aleh nevnte, medfører at færre innvandrere kalles inn til intervju). Det kan jo også være en mener at ens kunder kan ha fremmedfrykt og/eller er rasistiske, og dermed ikke ønsker skremme bort kunder. Dette kan selvsagt også gjelde begge veier. Ikke alle har tid til 2-3 intervjuer. Siterer fra arbeidsmiljøloven kapittel 14, paragraf 9; § 14-9. Midlertidig ansettelse (1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås: a) når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten, b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat), c) for praksisarbeid, d) deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med Aetat, e) for idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten. Med andre ord er det vanskelig å ansette en person midlertidig for å teste ham ut. Andre lover: § 14-2. Fortrinnsrett til ny ansettelse (1) Arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens forhold har fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet, med mindre det gjelder en stilling arbeidstakeren ikke er kvalifisert for. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg tror personlig at mange er veldig skeptiske til å ansette innvandrere pga blandt annet språkproblemer. Det er tragisk at det fremdeles finnes annen generasjon innvandrere i Norge som ikke kan skrive norsk. Da er det ikke så rart at de ikke får seg jobb. Integreringen i samfunnet i Norge er totalt mislykket. Lenke til kommentar
BrickTop Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Sosialstøtten vi gir til innvandrere som har fått oppholdstillatelse er en dråpe i havet i motsetning til hva vi gir i uhjelp som går rett i lomma på korrupte statsansatte. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Sosialstøtten vi gir til innvandrere som har fått oppholdstillatelse er en dråpe i havet i motsetning til hva vi gir i uhjelp som går rett i lomma på korrupte statsansatte. 6323144[/snapback] Jeg synes jeg leste at vi sendte 20 milliarder ut av landet i form av u-hjelp og annen støtte hvert år. Mesteparten av pengene vi sendte palestinerne endte jo opp i lomma til Arafat feks. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Ja, det er flott at vi har funnet noe fornuftig å bruke alle pengene på... Lenke til kommentar
salah Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Integreringen i samfunnet i Norge er totalt mislykket. 6323125[/snapback] Jepp, ganske så riktig. Det BØR gjøres noe. Vi begynner å få ghettotilstander i Oslo. Selv jeg som innvandrer skjønner hvorfor FrP bekymrer seg. Veldig mye av poltikken deres (utenom Islam-hetsen) er jeg ganske så enig i. Bare se på Frankrike, vi bør lære av dem. Innvandrere bør miste sosialen etter x år, slik at de blir tvunget til å komme seg på beina. De kan hvis de vil. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Man hører også om historier hvor høyt utdannede utlendinger ikke får jobb pga fordommer Jeg har aldri sett dette i praksiss annet enn hos leger osv. som tross alt ikke har kvalifikasjonene og lisensen i orden for å operere (bokstavelig talt) i norge. Dessuten er det mange som snakker svært gebrokkent som ikke får jobb. Det er heller ikke rart. Skal man bo og jobbe i et land må man kunne språket. I alle sammenhenger. Det er utrolig hvilke problemer vi har skapt for oss selv ved å skrape bunnen av bøtta av innvandrere... samtidig som vi sammenligner oss med USA og ser med missunnelse på måten de tar imot innvandrere. Det som ikke nevnes er at USA sender ut bermen, og kun tar imot spesielt kvalifisert arbeidskraft. Den såkalte "brain drain". I europa går vi motsatt vei. Med naturligvis motsatte konsekvenser. Mens innvandrerne beriker USA drar de europa nedover pga. måten politikken er utformet og hvem som får komme. De tar imot professorer, leger, advokater, spesialister, vi tar imot narkoavhengige barnesoldater, flykaprere som ikke kan sendes hjem pga døddsstraff, traumatiserte krigsflyktninger osv. Lenke til kommentar
K-F-J Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Integreringen i samfunnet i Norge er totalt mislykket. 6323125[/snapback] Jepp, ganske så riktig. Det BØR gjøres noe. Vi begynner å få ghettotilstander i Oslo. Selv jeg som innvandrer skjønner hvorfor FrP bekymrer seg. Veldig mye av poltikken deres (utenom Islam-hetsen) er jeg ganske så enig i. Bare se på Frankrike, vi bør lære av dem. Innvandrere bør miste sosialen etter x år, slik at de blir tvunget til å komme seg på beina. De kan hvis de vil. 6323301[/snapback] Det er ingen ghetto tilstander i oslo.....la det veare sagt.. hva boer vi leare av frankrike.....mer taaregass til politiet? jeg skjonner ikke........ vennligst forklar. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Det BØR gjøres noe. Vi begynner å få ghettotilstander i Oslo. Selv jeg som innvandrer skjønner hvorfor FrP bekymrer seg. Veldig mye av poltikken deres (utenom Islam-hetsen) er jeg ganske så enig i. Bare se på Frankrike, vi bør lære av dem. 6323301[/snapback] Det er ingen ghetto tilstander i oslo.....la det veare sagt.. hva boer vi leare av frankrike.....mer taaregass til politiet? jeg skjonner ikke........ 6323471[/snapback] Enkelte steder i Oslo kan det godt minne om getto-tilstander, jo. Og det man kan lære av Frankrike, er at å stappe en bydel full med uutdannede innvandrere ikke nødvendigvis er en strålende idé. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 samtidig som vi sammenligner oss med USA og ser med missunnelse på måten de tar imot innvandrere. Det som ikke nevnes er at USA sender ut bermen, og kun tar imot spesielt kvalifisert arbeidskraft. Det er heller ikke uten problemer. Det fører også til at USA kan skite i å satse så mye på egne innbyggere, slik at det blir svært vanskelig for folk som er født fattige i USA å komme seg noen vei. De undersøkelser som har blitt gjort viser at i Norden er den sosiale mobiliteten lav for innvandrere, men høy for andre, mens den i USA er høy for innvandrere, men relativt lav for andre. Lenke til kommentar
salah Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Man hører også om historier hvor høyt utdannede utlendinger ikke får jobb pga fordommer Jeg har aldri sett dette i praksiss annet enn hos leger osv. som tross alt ikke har kvalifikasjonene og lisensen i orden for å operere (bokstavelig talt) i norge. Dessuten er det mange som snakker svært gebrokkent som ikke får jobb. Det er heller ikke rart. Skal man bo og jobbe i et land må man kunne språket. I alle sammenhenger. Det er utrolig hvilke problemer vi har skapt for oss selv ved å skrape bunnen av bøtta av innvandrere... samtidig som vi sammenligner oss med USA og ser med missunnelse på måten de tar imot innvandrere. Det som ikke nevnes er at USA sender ut bermen, og kun tar imot spesielt kvalifisert arbeidskraft. Den såkalte "brain drain". I europa går vi motsatt vei. Med naturligvis motsatte konsekvenser. Mens innvandrerne beriker USA drar de europa nedover pga. måten politikken er utformet og hvem som får komme. De tar imot professorer, leger, advokater, spesialister, vi tar imot narkoavhengige barnesoldater, flykaprere som ikke kan sendes hjem pga døddsstraff, traumatiserte krigsflyktninger osv. 6323431[/snapback] Joda, mange utdannede personer får ikke jobb i Norge pga fordommer. Det er ikke engang vits å legge skjul på det. Wildbill: Når det gjelder å lære seg språket, er den beste måten å jobbe på og komme seg ut i arbeidslivet. Tror du det er lett å lære seg norsk når man bor i ghetto-strøket i Oslo hvor man så å si aldri møter nordmenn, og snakker arabisk med familie/venner, ser på arabisk TV osv? Å komme seg ut i arbeidslivet lærer folk norsk - og det med lyst, ikke tvang. Endret 17. juni 2006 av pavlion Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 To av forslagene dine er jo mulige. Noen kommer rett og slett ikke på beina, mens noen vil snylte. Man hører også om historier hvor høyt utdannede utlendinger ikke får jobb pga fordommer. 6322849[/snapback] Den siste setninga de er så sant så sant. Da min kone kom til Norge og tok voksen opplæring, så var det flere av hennes med studenter som ikke fikk jobb i Norge. Flere av dem hadde master-grad både fra UK og fra Iran. Uansett hvor man egentlig tar en master grad så er det som regel altid rundt 6års utdanning. Og at bedrifter og andre instanser i Norge kan si at det de har ikke er nok er "svagt" syntes jeg. Jeg for min del ser frem til den dagen da Norge blir en multikosmopolitan nasjon. Hadde jeg hatt en bedrift hadde jeg ikke hatt noe imot å ansette folk med master fra Iran, Italia eller andre land. Frankie Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Det er nok flere grunner til dette, er sikkert de som kun snylter på staten også, men min erfaring er at de er i mindretal. Jeg har selv opplevd at folk har problmer med å få jobb på grunn av et muslimsk navn, og så kommer selvfølgelig ting som språkproblemer. Og vi bør lære av Frankrike? Dere mener å holde en innvandringspolitikk som får innvandrerene til å brenne biler og skyte på hverandre, også la politiet sprute dem ned med tåregass og gi dem juling? Innvandrere i Frankrike er i tillegg fattige og arbeidsløse, så jeg skjønner ikke hva vi har å lære av dem. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Går det til innvandrere eller flyktninger? Vi har jo som kjent innvandringsstopp i Norge, og det er et helvete å få inn kvalifisert arbeidskraft fra andre land. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 (endret) Går det til innvandrere eller flyktninger? Vi har jo som kjent innvandringsstopp i Norge, og det er et helvete å få inn kvalifisert arbeidskraft fra andre land. 6324120[/snapback] Asylsøkere (og innvilgete asylsøknader). "Innvandringsstoppen" er en gigantisk bløff, forresten. Endret 17. juni 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hvor stor del av befolkningen i Oslo er innvandrere? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hvor stor del av befolkningen i Oslo er innvandrere? 6324207[/snapback] I 2003 var det en av fem. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle559519.ece Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Går det til innvandrere eller flyktninger? Vi har jo som kjent innvandringsstopp i Norge, og det er et helvete å få inn kvalifisert arbeidskraft fra andre land. 6324120[/snapback] Asylsøkere (og innvilgete asylsøknader). "Innvandringsstoppen" er en gigantisk bløff, forresten. 6324174[/snapback] http://www.bt.no/innenriks/article257352.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå