JPTvete Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg satt nå og leste om testen til Sony's Alpha A100. Og jeg har jo lest tidligere at dere Nikon frelste rakker ned på Canons CMOS-teknologi og hevder at Nikons brikker samler mer informasjon pr. Mpx. og at Nikons brikker yter mer en Canons. Hvordan kan det da ha seg at Sony/Nikons 10Mpx brikke knapt har mer info enn Canon's 8,2Mpx brikke? Tester, både her på Akam, på Dpreview og andre steder, viser at det ikke er så mye mer informasjon å hente likevel. Jeg bare spør... mvh Ståle Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Nå er jeg ingen Nikonist, men en Canonbruker. Likevel kan jeg kanskje svare på dette. Det er fordi det er liten forskjell på 8 og 10mp. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg har her på forumet kun sett Canon'ister som har rakket ned på Nikon's bildebrikker, som jo har vært noe konservativt utviklet. Det har ikke vært Nikon's hensikt å lede an i noe Megapixel race. Derimot virker det som Canon har lagt veldig mye inn på nettopp det, da de hoppet fra vel 6 til 8 Mpixler i økonomiklassen omtrent ved lanseringen av Nikon D70 i et forgjeves forsøk på å ligge på en suveren "Vi er best" filosofi. Nikon D70 ble årets kamera likevel, og jeg leste endel patetiske protester mot testresultater ved DIWA og forskjellige utemerkelser. Tror også redaktøren her på Akam måtte svare for seg i "et slikt urimelig testresultat". Det går jo ikke an at et 6Mpix kamera utkonkurrer et 8 Mpix kamera. Nå når Nikon D200 har blitt tildelt DIWA Golden Award forsøker dere Canon'ister å latterliggjøre at D200 har mer Mpixler enn 30D, og egentlig ligger i en klasse for seg i byggkvalitet, og testresultater viser også at det høyere pixelantallet var bryderiet vert. På en DX bildebrikke vil ikke pixelantallet i seg selv være avgjørende, det er nok teknologien bak som er avgjørende. Det vil fortsatt være mulig å øke pixelantallet ganske mye med en bedre teknologi, samtidig vil det også være mulig å bygge enda bedre bildebrikker med mye lavere pixelantall. Det beste rådet mitt til dere er å ikke være så opphengt i dette. For det andre har det liten hensikt å sammenligne med Sony, selv om de skulle bruke en noe tilnermet lik bildebrikke som D200. Sony må først bevise at de kan lage et bra kamera i det hele tatt, sålangt er Sony kameraet ikke produsert, og resultatene fra prototypene lover ikke veldig mye. I tillegg er byggkvalitet og design veldig slett etter min oppfatning. Jeg har forøvrig ikke noe imot Canon's forskjellige kamera, hva en velger av Nikon eller Canon blir mest en smakssak. De andre merkene blir mer for spesielt interesserte (Leica, Panasonic etc.) eller mest generelle forbrukermodeller uten det helt store systemet som kreves for profesjonell bruk. Et unntak er kanskje Olympus som nå skal lansere en oppfølger til E-1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå