Gå til innhold

Windows XP uten Service pack... "ubrukelig"?.

KristianS

Anbefalte innlegg

Jeg fant et forholdvis genialt program laget av Microsoft, kalt Hfnetchk.

Konseptet er enkelt, programmet laster ned en XML fra Microsoft, som inneholder oversikt over alle tilgjengelig sikkerhets-patcher (denne blir oppdatert hver gang en ny patch kommer ut). Programmet analyserer så maskinen og finner ut hvilke patcher som mangler, og lister opp disse med et nødvendig QXXXXXXX-nummer. Gå til http://www.microsoft.com/technet og søk på nummeret, og last ned den respektive patchen.

Fungerer briljant!

Tok en sjekk hos meg selv, og manglet fire patcher, blant dem en om et Certificate problem... har en følelse av at det er denne som gjør at Skandiabanken ikke fungerer skikkelig, så jeg lot være.

Meget bra hvis man er nervøs for å legge inn SP1, men vil ha sikkerhetsoppgraderingene. Technet er uavhengig av Windows Update, og vil derfor alltid fungere. Programmet er først og fremst for administratorer, og de bruker aldri Windows Update til å oppgradere en maskinpark... :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-12 09:25, skrev tjuddi:

hadde cracket versjon av xp pro,fikk bare problemer siden endel funksjoner ikke fås andre steder en i sp1 nå. løpte ned på kompletten å kjøpte en oem xp home(føler meg litt tynt)men luer på ?går det ann å ghoste en kopi av det aktiviserte xp et til en annen harddisk å ta den ut å sette den i en annen maskin?(teoretisk?)
:)

seff går det, men da bør det være en identisk maskin rent hardware messig, samme hk osv. hvis du prøver med en maskin som har et annet hk, så er det stor fare for at du får en blåskjerm i oppstart.

Lenke til kommentar

Jaja.... eg venta ikkje eit eintydigt svar, men dette tar kaka :smile: .

Viva XP, problemer etter SP1, problemer før SP1...

Kan ein prøve seg med en konklusjon sidan nokon av dere med XP får det til å fungere smertefritt?

- XP er bra, men ein må vite kva ein gjer til minste detalj? Meir enn med W2000?

Eg for min del veit ikkje kva VIA 4-1 drivaren gjer... forstod det slik at denne måtte hovedkortet ha for å funke(?).

Eg veit ikkje kva IRQ betyr eller gjer.... trudde at alt utstyret i maskina hadde kvart sitt IRQ nummer adresse) men ser no at ein må passe på at det samme IRQ nummeret ikkje må brukast for ofte(?). Har aldri studert det så nøye.

Trur eg ventar litt med å "degradere", så skal eg studere litt meir først. Skal prøve desse oppdateringane som går utanom SP1.

Takker for all hjelp. Tydeligvis eit "heitt" tema dette med XP sidan så mange kjem med tips.

Lenke til kommentar

WinXP har ingen barnesykdommer.

Jeg ser ingen grunn til å bruke tid, og båndbredde på å laste ned en SP1 til windows XP.

Hos meg funker winXP perfekt.

Dette varierer selvsagt fra maskin til maskin hvor enkelt det er å få det til å kjøre perfekt, men en litt erfaren bruker skal altids klare å få det til.

Første steget er jo å laste ned nye drivere til diverse hardware.

Du bør også gå inn i event viewer, og se etter error meldinger der. Er du heldig står det i klartekst at f.eks skjermkortet var årsaken til et problem. (du finner event viewer i "computer management" i "administrative tools"

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-13 00:26, skrev GeeZuZz:

WinXP har ingen barnesykdommer.

Jeg ser ingen grunn til å bruke tid, og båndbredde på å laste ned en SP1 til windows XP.

Hos meg funker winXP perfekt.

Dette varierer selvsagt fra maskin til maskin hvor enkelt det er å få det til å kjøre perfekt, men en litt erfaren bruker skal altids klare å få det til.

"winxp har ingen barnesykdommer"

geeezuz! hva tror du førti programmerere sitter og lager servicepacks for?! Fordi det fins BUGS. Derfor lager de PATCHER for å rette opp dette... Fint at XP fungerer perfekt hos deg, men det er faktisk sånn at du kan dra en konklusjon av det.

Med all den hw og sw som finnes for windows vil det alltid finnes problemer som selv den største guru ikke kan løse uten hjelp av MS.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-11 23:55, skrev spøkelse:

Ikke installer 2000. Gå heller for ME.

Det er i alle fall min erfaring.

Da er ikke din erfaring særlig representativ for majoriteten av brukere i verden. WinME er kanskje den minst stabile Windowsen som noensinne har sett dagens lys.

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-13 00:33, skrev bulldog:

"winxp har ingen barnesykdommer"

geeezuz! hva tror du førti programmerere sitter og lager servicepacks for?! Fordi det fins BUGS.

OK, men jeg mente bare at winXP har ikke noe mer barnesykdommer enn andre windows OS. (mange av de sikkerhetshullene som er tettet i den SP'en, gjelder for andre OS også)

Selv microsoft sier at SP1 til winXP ikke er så _veldig_ nødvendig. Det er ikke bare en bugfix, men like mye nye funksjoner som f.eks USB2 støtte o.l.

Quote:

Den kan sammenlignes med å legge et nytt lag med voks på en helt ny bil (produktsjef Jim Cullinan i Microsoft til CNet News.com.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...