Gå til innhold

Windows XP uten Service pack... "ubrukelig"?.

KristianS

Anbefalte innlegg

Har lest at mange av dere her på forumet venter med å installere XP til det er blitt kvitt ein del barnesjukdomar. Har hatt cracka XPpro installert ein måned omtrent, og synest at systemet kresjer alt for ofte. Har ikkje turt å installere Service pack 1, sidan denne vistnok "angir" meg til Microsoft(?).

Feil eg kjem på i farta:

Avogtil får eg ikkje slått av maskina,- må bruke reset- knappen.

Ofte må program avsluttast med "oppgavebehandling"

Oppkobling mot internett (telenor plus) feilar 90% av gongane på første forsøket. På andre forsøket går det altid. (DCD-lampa på ISDN-adapteret blir ståande å blinke)

+++

På jobb er det W2000 installert, og har ikkje hatt et kresj i det heile.

Vurderer no å "degradere" til 2000, men er litt i tvil om det er programmet, systemet, eller brukeren det er feil med.

Ønsker innspel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også hatt en del problemer med xp i det siste som også kan minne om de som du har men jeg har sp1 inne, lurer også på og nedgradere til win2k.

Flere maskiner på skolen som kjører xp(ca:25-30pcer) har kræsjet(ikt skole) og de tror det er en av de siste oppdateringene til windows som gjør det.

Win2k er mer stabil enn xp akkurat nå uten tvil.

Det er ikke piratversjoner.

Har du vært plaget med at den mangler noen filer i oppstarten av og til?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-11 22:23, skrev buskmann:

Win 2000 er forløperen til win XP. Derfor tror jeg at du risikerer de samme problemene ved å legge inn 2000.

Jeg tror at vist det ikke er hardwarerelaterte problem så kommer det til og løse seg med win2k da dette er mer stabilt men da må du kjøre sp3

Lenke til kommentar

hmm, xp har vært dønn stabilt hos meg, alltid. Jeg har alltid lastet ned de siste oppdateringene til microsoft (blir jo noen) :razz: Har også service pack 1 nå, og merket ingen forskjell, bortsett fra at commit charge gikk opp med ca 20 megabyte og at det tar et par sekunder mer å starte.

nei, jeg har ikke betalt for xp........(er du gal?)

Lenke til kommentar

Jeg kjører og Windows XP Pro, etter de siste oppdateringene så har jeg fått blåskjerm under oppstart av og til, merkelige greier. Det hender bare av og til. Så klikker maskinen og nå, den henger seg når jeg skal spille Jedi Knight 2, tror dette har noe med lyden å gjøre siden det virket bedre etter at jeg fjernet Eax fra setupen i JK2.

Lurer på om MS fikser disse feila snart.

Har forøverig SP1 installert.

Lenke til kommentar

Ser dere likhetene. I 90% av tilfellene hvor det er problemer med XP, er det AMD innblandet. Min erfaring i virkeligheten bekrefter også dette.

Sjekk at all hardware fungerer (Sjekk at det er minst mulig komponenter på hver irq), og bruk kun "XP" sertifiserte drivere.

Har også satt opp endel AMD system selv, og disse har blitt stabile, det krever bare litt mer innsikt og tålmodighet enn med et tilsvarende fra Intel (Her funker det med en gang i 90% av tilfellene).

Uansett, har du muligheten til å legge inn SP1, er det jo bare å prøve. Får du "blåskjerm", kan du skru av automatisk reboot, og lese hva feilmeldingen er fornoe. Typisk for AMD/VIA er "Irq not less/equal", dette er et av de meste kjente probsa, og via4-1 har skylden (den messer opp irq-fordelingen :sad: )

Lenke til kommentar

Har aldri fått blåskjerm, ingen feilmelding om IRQ greiene, eller noko slikt. Det simpelthen berre stoppar opp. Surfing også kjem eg på no. Det nyttar ikkje å koble av og på nettet eingong slik som på gamlemaskina. Eg må logge av, for så å gå inn igjen. Frustrerande. :???:

-------------------------

Windows XP

Asus A7V333

XP2000+

Mist Silent twin

512MB 2700 DDR Twinmos

HERCULES 3D PROPHET 7500

80GB WD SE

-------------------------

Lenke til kommentar

Skaff deg en ny cracket xp. Har vært borti endel som fugerer dritbra (eng versj.), Finn en xp key gen, skulle ikke være noe problem, og installer sp1. (microsoft har lagt ut hvordan du kan endre reg key) hehe (naivt). Har hørt at XP-antispy tror det er www. først og .de skal kunne gi deg lett tilgang til innstillinger der du kan skru av at xp skal kontakte microsoft. Ellers putt inn en Fitrewall, blokk all uønskat trafikk.

Tror det holder for denne gang...

Lenke til kommentar

Har xp hjemme på to maskiner. En HOME og en PRO.

Begger er legitime.

Disse fungerer rimelig greit med SP1. Har hatt ett par krasj, men langt ifra det som jeg hadde med win98SE.

På jobben har jeg imidlertid WIN2000 PRO og det er det verste jeg har vært borti! Kræsjer minst en gang til dagen og "henger" over alt.

Skulle ønske jeg kunne ha byttet til WINNT igjen, men da fungerer ikke usb-pennen min :wink:

PS! vet ikke om det er SP3 på jobben, men regner med at folka på it-avdelingen oppdaterer jevnlig...

Lenke til kommentar

Slik jeg leste topicen lurte du på om WinXP er ubrukelig uten SP1 også. Selvsagt er det ikke det.

Tenk på alle de millioner av brukerne som har XP på hjemmemaskinene sine, eller alle de millioner av kontorpc'r (med late admins som ikke oppdaterer noenting)..tenk deg hvis XP'n til alle disse skulle begynne å kræsje og bugge bare fordi gubben med 56k-modem ikke har lasta ned en 130Mb stor patch.

Nei..stoler på at windows update dekker de alvorligste security updates uansett (de kan ikke drite i de som ikke har tid eller ressurser til å late ned noe så svært). Klarer meg nok utmerket uten SP1.

Lenke til kommentar

hadde cracket versjon av xp pro,fikk bare problemer siden endel funksjoner ikke fås andre steder en i sp1 nå. løpte ned på kompletten å kjøpte en oem xp home(føler meg litt tynt)men luer på ?går det ann å ghoste en kopi av det aktiviserte xp et til en annen harddisk å ta den ut å sette den i en annen maskin?(teoretisk?):)

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Heisann.

80-90% av blåskjermene i win2k og winxp er pga crappy drivere. Jah, Microsoft folkene kunne skrevet noen bedre rutiner for drivere som henger seg, men hva skal de da tjene penger på? hehe..

Mitt beste råd er å få tak i så nye drivere som mulig, pass på at de er "signed drivers". Da garanterer nemlig MS at de skal fungere sikkelig med windows. Hva du enn gjør styr unna alt som har med "VIA 4 in One" drivere. Har aldri hatt noe annet en prob med dem.

Nei, du trenger ikke sp1 for at winxp skal funke greit, men det er alltids en fordel.

Mvh,

Lenke til kommentar

Etter min erfaring så virker det faktisk som om XP UTEN SP1 er myyye mer stabilt enn MED SP1.

Et kort plukk av mine problemer:

XP (uten SP): tjah.. ingen.. hadde en RAM-brikka som kollapsa en gang, men den var bare å bytte.

xp (med SP1): Hmm.. hvor begynne...

1.En dag sa XP takk og adjö til floppy + floppycontroller. Funka helt fint i Linux fortsatt, gikk å bote fra, men XP ville ikke vite noe av den. (mistanke om at den istedet döpte den om til "Unknown" 1 og 2, og spurte etter drivere til Unknown samt Unknown HVER ENESTE gang jeg starta maskinen.

2. Plutselig flöy brennern sin kos. En dag gikk det bare ikke å brenne. fikk det nesten til en gang jeg gadd å pröve med 1x, men den ble feil mot slutten, og hele XP kräsja.

3. Driver som vanlig og loker foran kassa (mIRC, Opera, MSN, ICQ). Plutselig låser hele dritten seg.

Etter å ha "drept" (7 sek. på knappen) går den IKKE opp igjen! Pröver en hel del dritt men det funker **** ikke å få stablet den på beina igjen. Gjör en Rescue install fra cden, og nå kommer systemet opp: resultat: dn har frya My Documents (hadde ikke såå mye der, men) ALLE Settings, mesteparten av mailen (.pst-fila var like stor, men jag så bare 1/3), men det värste av alt: ALLE bookmarkene i OPERA var BORTE!!!!

Summa summarum: AAAARRGH! Drittsystem hit med noen Partition Magic-bootisker! *ta bort alle partisjoner* *Legge inn Gentoo Linux som eneste OS*

Dette skjedde i löpet av en uke etter at jeg hadde lagt inn SP1.

koop (en annen kar som henger på #nff) hadde lignende problem, men ike med samma hardware.. han kunne se brennern sånn ca. hver 10. gang han boota.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...