Gå til innhold

NoobIam: Kan minnet kjøre høyere freq enn HTT?

Big SturL

Anbefalte innlegg

Vel, trodde jeg kunne det meste om overklokking, men det nye hovedkortet til en kamerat av meg (Asus A8R32-MVP) hadde en litt finurlig BIOS. Greia er den at han (etter råd fra meg) kjøpte PC4000 Corsair minne. Dette minnet skal jo på stock kjøre 250MHz, så da må jo HTT-bussen stilles deretter. Greia var den at maskina reboota hvis han kjørte opp 250mhz HTT, og MP på 8 (prosessoren er forøvrig en X2 3800 2GHz). Vi måtte jo såklart ha minnet opp på minst 250MHz, så vi ble litt forundret av at dette ikke funket.

Men BIOS-en hadde noen innstillinger som visstnok lar minnet kjøre på 250MHz, selv om HTT bare kjører 200mhz. Han valgte denne innstillingen, og Everest viste at HTT var 200, og minnet 250.

Jeg har fått det for meg at minnefrekvensen styres av HTT, at en kun kan sette lavere freqs på minnet enn HTT, ikke høyere.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnekontrolleren til alle A64 revisjon E (deriblant X2-serien) har faktisk tre ekstra dividere innebygget, selv om det visstnok bare er FX-57 (og kanskje FX-60) som støtter disse offisielt. Noen få hovedkort gir tilgang til disse. Det er altså snakk om 216, 233 og 250-dividere, som gjør at RAM kan kjøres på høyere klokke enn HTT.

Hvis Everest rapporterer 250, stemmer det nok. En runde benching vil jo fjerne all tvil.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Minnekontrolleren til alle A64 revisjon E (deriblant X2-serien) har faktisk tre ekstra dividere innebygget, selv om det visstnok bare er FX-57 (og kanskje FX-60) som støtter disse offisielt. Noen få hovedkort gir tilgang til disse. Det er altså snakk om 216, 233 og 250-dividere, som gjør at RAM kan kjøres på høyere klokke enn HTT.

Hvis Everest rapporterer 250, stemmer det nok. En runde benching vil jo fjerne all tvil.

6322774[/snapback]

Ja, det er disse innstillingene som er tilgjengelige. Men, synes det er litt rart at maskina ikke klarer å kjøre med en HTT på 250Mhz.

Lenke til kommentar

Hvis HT-multiplikator stod på 5 hele tiden, er det ikke så rart at HTT ikke kom opp på 250 MHz. 250 MHz * 5 = 1250 MHz HT, mens det ikke er anbefalt å kjøre den over 1000 MHz. Hvis du setter HT-multiplikator ned til 4, passer alt veldig fint sammen. :)

Lenke til kommentar
Hvis HT-multiplikator stod på 5 hele tiden, er det ikke så rart at HTT ikke kom opp på 250 MHz. 250 MHz * 5 = 1250 MHz HT, mens det ikke er anbefalt å kjøre den over 1000 MHz. Hvis du setter HT-multiplikator ned til 4, passer alt veldig fint sammen. :)

6330218[/snapback]

Mener at vi stilte ned denne og (er jo ikke helt newb :p).

Nå er maskina hans herpet btw. Den tok kvelden i natt, så shg.no har nettop mottat en rma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...