Gå til innhold

Hva kan jeg forbedre på dette oppsettet her?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, skal lage ny maskin til meg selv om en par ukers tid.

 

Har satt sammen denne maskinen og lurer på om det er noe dere her på forumet kan komme med forslag til hvordan jeg kan forbedre dette oppsettet?

 

Lommeboken sier stopp på 35000, så der er grensa mi

 

Dette er hva jeg greide å koke sammen :)

 

Cpu =

har lyst på Intels nye extreme prossesor men lurer fælt på hva jeg skal velge?

 

Minne =

2 stykk Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB

 

Hardisker:

 

OS:

SCSI 15k harddisk på (36 GB SCSI, Ultra320 80pins, 15000RPM / 8MB Cache)

 

Installsjons disk for software:

73 GB SCSI, Ultra320 68pins, 10000RPM / 8MB Cache

 

Lagrings hardisker:

2 stykk 300,0 GB – SATA300 (Fluid) - 7200/16MB cache, i raid.(maxtor)

 

Grafikk kort:

2 stykk Gforce 7950gx2

 

Kabinett:

Thermaltake Tai-Chi Silver

Finnes det noen kabinnet med bra design som er støydempet?

 

CD-rom :

2 stykk plextor slot in dvd brennere i sort

 

PSU:

650 Watt strømforsyning

 

Skjerm(lcd):

 

Her slitter jeg, vil ha minst 20 tommer..men det er så mye å velge mellom.

 

Tastatur:

Logitech Dinova tastatur

 

Hovedkort:

Uvist siden jeg ikke har valgt CPU ennå

 

 

Noen som vet når prisen på Intels helt nye dual core extreme cpu vil gå ned i pris....syns 8000 for en cpu er litt drøyt. :hmm:

 

 

 

Takker all hjelp og konstruktiv kritikk av dette oppsettet her :thumbup:

 

Mvh

bashir Naimy

 

ps: noe vits i å kjøpe egen lydkort??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for all hjelp så langt, men så jeg burde investere i kraftigere PSU.'

 

Holder en 700watt eller må jeg ty til kraftigere saker?'

 

Har tittet på Creative sin x-fi xtreme music kort, denne burde vel holde ?

 

Men sånt ellers, vil jeg kunne greie å bruke 2stk gforce7950gx2 i SLI , eller er det bortkastet penger ? tenker da på om driverne støtter de 4 kjernene?'

 

 

Mvh

BN

Lenke til kommentar
Takker for all hjelp så langt, men så jeg burde investere i kraftigere PSU.'

 

Holder en 700watt eller må jeg ty til kraftigere saker?'

 

Har tittet på Creative sin x-fi xtreme music kort, denne burde vel  holde ?

 

Men sånt ellers, vil jeg kunne greie å bruke 2stk gforce7950gx2 i SLI , eller er det bortkastet penger ? tenker da på om driverne støtter de 4 kjernene?'

 

 

Mvh

BN

6326529[/snapback]

 

Jeg vil tro 650 watt holder.

 

Lydkort er unødvendig, hvis du ikke er veldig kresen på lyden.

 

Jeg tror du må ha hovedkort som støtter gx2 -sli.

Lenke til kommentar

650W kan fort bli litt snaut for quad-sli, SCSI-disker og EE-prosessor. Dessuten bør du i alle tilfeller kjøpe PSU av et kjent merke og god kvalitet. Hiper, Mist, Tagan osv.

 

2x7950GX2 er vel ikke støttet ordenlig enda. Så fire kjerner gir ikke nevneverdig mer ytelse enn to per i dag. Mange hovedkort sliter med quad-sli. Muligheter for at dette blir bedre med drivere som kommer nå på sommeren.

 

Syns harddiskoppsettet ditt er veldig overkill. Ville vel heller valgt en eller to 150GB Raptorer evt. i raid.

 

Regner med du tenker på Core 2 Extrem X6800, ikke EE965. Den blir nok dyr, men deilig. Ellers har du mulighet til å velge de billigere E6600/6700, og klokke de.

 

Dell har en flott 24" skjerm, det samme har Apple. Begge de har jo også 30"ere, men da sprenger nok budsjettet ditt litt. Lang tråd om Dells 24" i skjerm/skjermkort delen av forumet.

 

Når det er sagt, har det aldri vært lurt å kjøpe pc til 35 000. Siden man ikke kan merke ytelsesøningen veldig fra en pc til 15-20 000.

Lenke til kommentar
650W kan fort bli litt snaut for quad-sli, SCSI-disker og EE-prosessor. Dessuten bør du i alle tilfeller kjøpe PSU av et kjent merke og god kvalitet. Hiper, Mist, Tagan osv.

 

2x7950GX2 er vel ikke støttet ordenlig enda. Så fire kjerner gir ikke nevneverdig mer ytelse enn to per i dag. Mange hovedkort sliter med quad-sli. Muligheter for at dette blir bedre med drivere som kommer nå på sommeren.

 

Syns harddiskoppsettet ditt er veldig overkill. Ville vel heller valgt en eller to 150GB Raptorer evt. i raid.

 

Regner med du tenker på Core 2 Extrem X6800, ikke EE965. Den blir nok dyr, men deilig. Ellers har du mulighet til å velge de billigere E6600/6700, og klokke de.

 

Dell har en flott 24" skjerm, det samme har Apple. Begge de har jo også 30"ere, men da sprenger nok budsjettet ditt litt. Lang tråd om Dells 24" i skjerm/skjermkort delen av forumet.

 

Når det er sagt, har det aldri vært lurt å kjøpe pc til 35 000. Siden man ikke kan merke ytelsesøningen veldig fra en pc til 15-20 000.

6327816[/snapback]

 

Ingen planner om å sitte inne med maskin resten av sommeren he he tenkte bare å skaffe meg en maskin jeg slipper å måte oppgradere så fort igjen :)

 

Men det med at hardiskene er overkill, så det er like greit å raide 2stykk raptor hardisker på 10000rpm?

 

Når du sier det så høres det fornuftig ut, vil vel kanskje få bedre ytelse fra 2 raptor siden det blir 2stykk 10000 disker og ikke en 15k.

Det jeg trodde var at scsi disker ikke brukte noe resurser ifra resten av systemet og brukte da scsi kontroller?

 

Det stemmer at jeg tenker på Core 2 Extrem X6800 cp'en....koster flesk så kanskje jeg går for den en hakk under på 2,6 og overkloaker.

 

Men det med lydkort, er ikke noe særlig kresen på lyd...vil jeg merke noe særlig til lydforskjell ifra integrert lydkort eller en ifra creative xtreme music?

 

Det største jeg har sett av enkelt psu er vel 900watt, for prøve meg på en sånt et først..får håpe det holder :)

 

Men da kutter jeg ut 1 stykk gforce7950gx2, kan altid kjøpe seinere vis det blir bedre støtte...kanskje spare en par kroner :)

 

Siste spørsmål, bråker scsi disker mer en raptor? Har hatt raptor før og syntes de bråkte litt for mye.

 

Takker for alle de fornuftige svarene her, sparer en del kroner nå :)

 

Mhv

BN

Lenke til kommentar

SCSI diskene trenger en kontroller som søtter de, på samme måte som IDE disker trenger en kontroller til det, men er vel ikke så mange hovedkort rettet mot forbrukermarkedet som har SCSI-kontroller innebygd. Tviler på at det er veldig store forskjeller, og at det forsvarer prisen. Jeg vil tro at en 15.000 RPM bråker mer enn en 10.000 RPM, men har ingen first-hand erfaring på det. Med støydempende fester til harddiskene og støymatter i kabinettet kan man fjerne mye av harddiskstøyen. 150GB Raptorene så vidt jeg kan huske de stilleste og raskeste av Raptorene(med forbehold om feil på denne siste påstanden).

 

Er du ikke kresen på lyd, holder det stort sett med det innebygde lydkortet. Ellers kan du jo kjøpe et ekstra senere.

 

Med 1x7950GX2 bør det holde med en PSU på 650W av god kvalitet.

 

EX6800 ser jo veldig spennede ut, og hadde vært morsomt med litt bench-resultater og sett overklokkingspotensialet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...