Gå til innhold

Hvilken distroer anbefales til hva?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk takk! Er veldig fornøyd med den dype begrunnelsen jeg kom med! :D

Kan sikkert komme med mer jeg:

- Ubuntu er lett å bruke uten at brukervenligheten blir for masete

- Pakkesystemet er velfig bra, og siden Ubuntu har blitt så stort er det mange som lager pakker til Ubuntu

- Enkel og smart innstalasjon

- Alt kommer på 1 CD, noe jeg synes er en fordel sålenge man har bredbånd

- Stort supportforum

- Den beste driverstøtten uavhengig av distro (mine erfaringer)

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar

Får jeg lov til å si at man kanskje ikke burde bruke GNU/Linux i det hele tatt? Grunnen er enkel: SPILL! Noen Windows-spill kan fungere med Cedega, men man kan ikke kjøpe seg et spill i butikken og forvente at det fungerer bra. Spill native for Linux er jo ganske begrenset.

Når det gjelder billedbehandling følger vel gimp med i omtrent alle distroer.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Hei. Ubuntu, Fedora og OpenSuse er nok tingen ja. Det er enkle Nybegynner distroer som er rimelig enkle å sette seg inni. Ingen av dem er vanskelig å installere og det meste er Out Off Box. Du slipper å legge inn så mange drivere.

At Ubuntu har den beste driverstøtten var vel å dra det litt langt kanskje? Ubuntu har egentlig ikke noe bedre driverstøtte enn f. eks Fedora og OpenSuse da.

Selv har jeg hatt mere problemer med Ubuntu enn jeg har hatt med Fedora/Red Hat.

Lenke til kommentar
At Ubuntu har den beste driverstøtten var vel å dra det litt langt kanskje? Ubuntu har egentlig ikke noe bedre driverstøtte enn f. eks Fedora og OpenSuse da.

Selv har jeg hatt mere problemer med Ubuntu enn jeg har hatt med Fedora/Red Hat.

6322232[/snapback]

Som sagt så bygget jeg det helt på egne erfaringer, så det er sikkert forskjelllige meninger om det, men jeg har hvertfall hadt flere komponenter som ikke har funket med f.eks Suse, som har funket rett ut av boksen med Ubuntu

Svært så negative folk har blitt her i foumet a! :nei: Bare fordi noen nevner ordet spill så skal dem liksom glemme Linux?

Det er klart at driver man mye med spill så er Linux ofte dumt, men ting som dual-boot redder jo mange av de som ikke bare spiller. Selv liker jeg å spille endel, men jeg spiller native Linux-spill, som det faktisk er ganske mange av, så hvis man ikke er hekta på Wow, HL2 eller AOE3 så finnes det bra alternativer!

Nå finnes det jo muligheter for å få både WoW og HL2 til å kjøre greit på Linux, men det er vel forbeholdt de som ikke har noe imot å plundre litt

Lenke til kommentar
Hei. Ubuntu, Fedora og OpenSuse er nok tingen ja. Det er enkle Nybegynner distroer som er rimelig enkle å sette seg inni. Ingen av dem er vanskelig å installere og det meste er Out Off Box. Du slipper å legge inn så mange drivere.

6322232[/snapback]

Har du egentlig et godt nok grunnlag for å komme med disse erfaringene dine? Du bruker Slackware (fordi du vil ha et "godt ord"?), men har problemer med nybegynnerdistroene, som du kaller de.

Lenke til kommentar
ratix: i svarte klager du på nå da? Du klager for en hver annledning. Og det kan du faktisk slutte med, med en gang. Du klager bare for å klage.

6330325[/snapback]

ratix sin utalelse er kanskje litt krass, men i mitt syn så har han nokre meget gode poeng.........

Edit:

Når det gjelder spill og GNU/Linux, så er det desverre slik at det er eit begrensa antall titler som køyrer nativt på GNU/Linux. Desverre så er det for mangen av spillutviklarane som har høyrt litt for mykje på MS sin propaganda angåande fortreffeligheten til Directx, og som bare tenker på å ha kortast mulig utviklingstid.

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

- Pakkesystemet er velfig bra, og siden Ubuntu har blitt så stort er det mange som lager pakker til Ubuntu

Joda, den er sikkert bedre en gentoo sin :p Men den gruses av Fedora og Suse - iallefall. Sikkert flere også...

Eller 1 DVD. Har man bredbånd så greier man vel bittorrente noen gigabyte? Tar uansett for lang tid til at man gidder å sitte å stirre på grafen...

- Stort supportforum

Det har de fleste store distroer.

6322125[/snapback]

Mest buggy driverstøtten uavhengig av distro er min erfaring.

Lenke til kommentar

Joda, den er sikkert bedre en gentoo sin :p Men den gruses av Fedora og Suse - iallefall. Sikkert flere også...

Eller 1 DVD. Har man bredbånd så greier man vel bittorrente noen gigabyte? Tar uansett for lang tid til at man gidder å sitte å stirre på grafen...

- Stort supportforum

6322125[/snapback]

6333244[/snapback]

Og da regner jeg med at du har prøvd det nye innstalasjonssystemet til Ubuntu?

Men for all del både Suse og Fedora har en glimrende innstalasjon (mye annet også :yes: )

Lenke til kommentar

- Stort supportforum

6322125[/snapback]

6333244[/snapback]

Og da regner jeg med at du har prøvd det nye innstalasjonssystemet til Ubuntu?

Men for all del både Suse og Fedora har en glimrende innstalasjon (mye annet også :yes: )

6336912[/snapback]

Har hørt rykter om at de i den nyeste versjonen installerer fra live cd, og hver gang har disse ryktene inkludert ting om hvor buggy dette er...

Lenke til kommentar

Har hørt rykter om at de i den nyeste versjonen installerer fra live cd, og hver gang har disse ryktene inkludert ting om hvor buggy dette er...

6337385[/snapback]

Har hørt rykter om men ikke testet? Hvorfor utaler du deg da om hvor dårlig den er da?

Lenke til kommentar

Vel 5.10 hadde ikke drivere i noen som helst form for min laptops skjermkort, og fikk også store problemer med acpi ved installasjon. 6.06 gikk på skinner gjennom installasjonen, driverene har til nå funket klabert, så i min bok er 6.06 den mest smertefrie release fra ubuntu til nå.

Lenke til kommentar

EnReeZ du har misforstått noe fundamentalt. Det det du har missforsått er igrunnen navnet på dette forumet. GNU / Linux. Dette navnet beskriver altså software lisensiert med GNU sin GPL lisens og Linux som er navnet på selve kjernen. Det vil altså si softwarekomponenet som står for komunikasjonen mellom komponentene.

En Linux distro består altså av forskjellig software der det meste er GPL lisensiert og Kjernen (altså Linux) Det som skiller distroene fra hverandre er hva av programmer følger med en standard installasjon. Du kan nemmelig installere alt de andre distroene har selv. Dette gjøres via en pakkehåndterer (packages manager) Eksempler på slike er YAST (som du finner i SUSE), emerge (Gentoo) og apt-get (Debian og distroer basert på denne)

Dermed gir spørsmålet ditt ikke særlig mening i sin nåværende form.

Og jeg må bare få sagt det skal du spille bør du holde deg til windows for best ytelse (desverre, directx sin feil stort sett, samt at linux markede er lite)

Men om du skal spille på linux uansett så har du programmer som Cedega som fikser en del emulering. samt at wine kan kjøre noe. Disse kan du somsagt installere på alle distroene.

Til bilderedigering så har du The Gimp som også kan installeres fra alle distoene. Så det som igrunnen bør være kriteriene dine når du velger distro er hvor lett det er å innstallere nye programmer og hvor lett det er og holde systemet oppdatert samt hvor mye kontroll du vil ha selv og hvor mye kontroll du vil overlate til operativsystemet.

Min personlige favoritt er Gentoo. Men endel føler det virkler for avansert. På annenplassen troner Archlinux som også er en poweruser distro, mens på en delt tredjeplass kommer SUSE og Ubuntu. De to siste er nok en god del lettere for en nybegynner. Har du greie datakunskaper fra før (du kan finne den første disken på idekontrolleren din (hda) feks, og du vet hva komponentene i pcen heter) så er det ikke vanskelig å installere gentoo heller. Du må bare lese dokumentasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...