chipmann Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Hei! Kan jeg bruke python til å åpne en nettside? Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
quakie Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Hei! Kan jeg bruke python til å åpne en nettside? Hvordan gjør jeg det? 6321919[/snapback] Hva mener du nå egentlig? Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) jeg mener å gjøre slik at når man f.eks. har tastet inn et riktig brukernavn og et riktig passord, så blir f.eks. diskusjon.no åpnet i et nytt vindu, i nettleseren din. Eller slik at nettsiden kommer opp når en nedteller har gått ned til 0. Endret 16. juni 2006 av chipmann Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Noen av dere som vet? Jeg har søkt på google, men jeg finner ikke. Zeitgeist? FraXinuS? Endret 16. juni 2006 av chipmann Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 jeg skjønner ikke problemstillingen din. Hvis du vil "fjernstyre" en netteleser til en side, er det greit nok. Hvis du vil lage en wrapper for user/password-informasjon, er det en større oppgave - det er flere standarder på dette + et par millioner skreddersydde. Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 vel... Jeg har laget en login... Nå vil jeg at det skal være sånn at med en gang man er logget inn (eller noen sekunder senere) så åpner nettleseren f.eks. diskusjon.no. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre slik at python åpner en annen fil eller nettside. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 vel... Jeg har laget en login... Nå vil jeg at det skal være sånn at med en gang man er logget inn (eller noen sekunder senere) så åpner nettleseren f.eks. diskusjon.no. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre slik at python åpner en annen fil eller nettside. 6322471[/snapback] Slik at når du starter datan, og taster inn passord og kommer inn, åpnes en nettleser med diskusjon.no? Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 Nei, jeg mener slik at når man taster inn et brukernavn og passord i et program som jeg lager i python, så åpnes diskusjon.no. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 vel... Jeg har laget en login... Nå vil jeg at det skal være sånn at med en gang man er logget inn (eller noen sekunder senere) så åpner nettleseren f.eks. diskusjon.no. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre slik at python åpner en annen fil eller nettside. 6322471[/snapback] problemet ditt blir å mate inn brukernavn og passord, ikke å starte nettleseren. det kan du f.eks gjøre slik: import os url = "http://www.diskusjon.no/" browser = "iexplore" # ev. path cmd = "%s %s" % (browser, url) os.system(cmd) men for å mate inn login-info, må du sloss litt ;-) Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg satt inn det du skrev men likevel funker det ikke Hva gjør jeg feil? Her er koden for programmet: database = [ ['Andreas', 'fisk'], ['Alfi', '1928'] ['Gunnar', '859375'] ] import time print "Velkommen" time.sleep(2) brukernavn = raw_input("\nBrukernavn: ") passord = raw_input("Passord: ") if [brukernavn, passord] in database: print "\nAdgang bevilget" time.sleep(2) print "Et internettvindu vil åpnes om 5 sekunder" time.sleep(5) import os url = "http://www.diskusjon.no/" browser = "iexplore" # ev. path cmd = "%s %s" % (browser, url) os.system(cmd) else: print "Adgang nektet" Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg satt inn det du skrev men likevel funker det ikke Hva gjør jeg feil? Her er koden for programmet: Det vare noe kluss med listene dine. Dette er et typisk felt hvor en dictionary er bedre enn en liste. Jeg gjorde noen endringer i koden. Se under. Et tips: Legg imports øverst med mindre du har en god grunn til å ikke gjøre det. import time import os database = { 'Andreas' : 'fisk', 'Alfi' : '1928', 'Gunnar' : '859375' } print "Velkommen" time.sleep(2) brukernavn = raw_input("\nBrukernavn: ") passord = raw_input("Passord: ") if brukernavn in database and database[brukernavn] == passord: print "\nAdgang bevilget" time.sleep(2) print "Et internettvindu vil åpnes om 5 sekunder" time.sleep(5) url = "http://www.diskusjon.no/" browser = "iexplore" # ev. path cmd = "%s %s" % (browser, url) os.system(cmd) else: print "Adgang nektet" Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Er det ikke lettere å bare bruke: import webbrowser webbrowser.open(url) Da åpnes den også i den browseren man har valgt som standard browser tror jeg. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Er det ikke lettere å bare bruke: import webbrowser webbrowser.open(url) Da åpnes den også i den browseren man har valgt som standard browser tror jeg. 6322991[/snapback] Jo. Den hadde jeg glemt Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Tuuusen takk begge to! Nå har jeg jeg lært mye Hurra!! jeg tror jeg skal bruke FraXinuS sin måte i starten. den var litt lettere å huske. Men tuuuuuuuusen takk for hjelpen Zeitgeist. Du har også vært til stor hjelp Nå vet jeg om to måter Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 I tilfelle dere vil vite hva jeg brukte det til: Jeg brukte programmet mitt til å åpne en html-fil som det ikke går ann å huske selv (kwgbfi7634hk3bfuwie6i23y96943hjbghsgff847t8693y.html). Men for at programmet skulle åpne nettsiden må man ha et passord og et brukernavn. I html-filen står det diverse hemmelig info. Ganske simpelt, men det virker bra Lenke til kommentar
salah Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Er det ikke lettere å bare bruke: import webbrowser webbrowser.open(url) Da åpnes den også i den browseren man har valgt som standard browser tror jeg. 6322991[/snapback] Er det bare meg, eller funker ikke dette i Linux? Får bare opp error: salah@a45:~/programming/python$ python webbrowser.pyTraceback (most recent call last): File "webbrowser.py", line 1, in ? import webbrowser File "/home/salah/programming/python/webbrowser.py", line 3, in ? webbrowser.open("http://vg.no") AttributeError: 'module' object has no attribute 'open' Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Vel.. Jeg bruker windows og det funket helt fint Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Å nei! Bokstavene æ,ø og å i programmet mitt bli erstattet med andre rare tegn. Vet noen hvordan jeg kan ordne dette? Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Å nei! Bokstavene æ,ø og å i programmet mitt bli erstattet med andre rare tegn. Vet noen hvordan jeg kan ordne dette? 6323898[/snapback] en løsning er unicode: print "æøå" vs print u"æøå" Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 takk Det virket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå