ustabil Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Jeg kjøpte 2 sånne belyste brytere med blå arm fra microplex. Men jeg får ikke lyset i armen til å lyse! det er 3 kontakter bak på bryteren,på den ene som jeg ikke bruker står deg ground, som er jording. kan jeg koble til en svart kabel fra strømfors. for å få lys i den eller? Lenke til kommentar
Dings Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Tro det, men er ikke sikker.. Prøv.. :wink: Det værste som kan skje er at det ikke virker, eller at du kortslutter PCen (datta har jeg gjort en rekke ganger, og på min PC er det bare å nappe ut strømledningen, slå av og på bryteren bakpå noen ganger, vente litt og slå på igjen.. Ingen skade skjedd.. Prøv du.. Jeg mener det høres riktig ut. Mvh. Dings Lenke til kommentar
ustabil Skrevet 11. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2002 Det var da det med Kortslutning da, jeg har klart å kortslutta maskinen før,da gikk strømforsyninga. Jeg prøvde igår og montere den gule ledninga på ground for vanligvis er jo gul jording. Men jeg fant ut at jording det er de to svarte trur jeg. Lenke til kommentar
umy Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 hvis den bryteren er helt lik min så kan du lese litt her. http://home.no/metherical les på viftestyringsguide... her ser du hvordan jeg koblet min belyste bryter. Lenke til kommentar
DavidS Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 prøv jord på svart liten guide til de som trenger: :razz: GUL = 12v Svart1 = 0v/ground Svart2 = 0v/Ground Lenke til kommentar
DavidS Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 prøv jord på den svarte du, det hørtes mest fornuftig ut.. :razz: liten guide til de som trenger: :razz: GUL = 12v Svart1 = 0v/ground Svart2 = 0v/Ground Rød = 5v en vifte som skal på 12v kjøres med den røde kablen på gul og den svarte på den nærmeste svarte, 5v er rød på rød og svart på nærmeste, 7v er rød på rød og svart på gul. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 kjeft på meg om jeg tar feil, men: skal den være belyst? Lenke til kommentar
Crashloop Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 til opplysning så er det ingen standard farge for jord på svakstrøm som jeg vet om. På sterkstrøm skal det være Gul og grønn Gul kabel med grønne striper eller omvendt. :smile: Svakstrøm derimot har ingen slike krav som jeg kommer på nå.. En tommelfingerregel er vel at man velger varme farger til spenning og kalde til jord. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Unnskyld at jeg spør, men har noen av dere giddi og kikka litt rundt på forumet før dere spurte??? Det står flere steder forklart hva de forskjellige fargene er på en vanlig strømkontakt inni pc'en. Hør her nå, det som er fargen på jord uansett, er gul/grønn farge.... alle andre kabler er enten 0v eller strøm på ett svakstrøms anlegg som en pc f.eks. Gul var farge på jordledning for 20 år siden, men det er ingen i hele verden som bruker det lenger... Lenke til kommentar
Crashloop Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-12 01:59, skrev traskas:Unnskyld at jeg spør, men har noen av dere giddi og kikka litt rundt på forumet før dere spurte???Det står flere steder forklart hva de forskjellige fargene er på en vanlig strømkontakt inni pc'en.Hør her nå, det som er fargen på jord uansett, er gul/grønn farge.... alle andre kabler er enten 0v eller strøm på ett svakstrøms anlegg som en pc f.eks.Gul var farge på jordledning for 20 år siden, men det er ingen i hele verden som bruker det lenger... hvis gul/grønn er fargen på jord så forklar meg da hvorfor ikke den fargen finnes i en pc kasse. :smile: Ser gul/grønn svært sjelden i svakstrøms anlegg. Og så er jo igrunn og bunn 0 volt jord da.. man har ikke både jord og 0 volt. det blir for dumt.. 0 volt er jord og er et felles koblingspunkt. Lenke til kommentar
warlord Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Rød=12V(+) Svart=jording(-) Gul/grønn=Jordingskabel på STERKSTRØMMANLEGG!!!!!!!! PUGG DENN HELE HELGEN TIL DERE DØR AV KJEDSOMHET!!! Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 så vidt jeg vet, brukes kun gul/grønn jordingskabel i vekselspenningsanlegg. uansett spenning. dette er så vidt jeg vet en standard når det gjelder vekselstrøm. som oftest i likestrøms-anlegg er sort 0v/jord. plukk istykker masse elektroniske duppeditter å se etter.. (har jeg gjort :razz: ) å som en sa lengre oppe: 7v = rød på rød og svart på gul, eller.no. de greit nok at du får 7v fra psu'en da, men du har snudd strøm-retningen, og de fleste vifter liker ikke det noe særlig. rett skal selvfølgelig være rød ledning fra vifta til gul ledning fra psu, og sort ledning fra vifta til rød ledning fra psu. regner med at det var en glipp fra vedkommendes side, men måtte rette på det.. (kanskje nåen som har brent viftene sine allerede pga det) :smile: ang bryteren, som tråden egentlig var om. på bryteren er som sagt 3 tilkoblinger. koble den gule ledningen fra psu'en til pluss på kontakten (vet ikke om det står på bryteren, men har ikke så mye å si) ledninga fra vifta kobler du på accumulator-tilkoblinga på bryteren. (som oftest den midterste tilkoblingen) og sort ledning fra psu'en til jord-tilkoblingen på brytern. kobler du + fra psu og ledninga fra vifta omvendt, vil bryteren være belyst når den skal være av og omvendt... håper dere forstod noe av dette. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 7v får man av å koble belastninga mellom 12 og 5v. Altså +på vifta til 12v og - på vifta til 5v.(12-5=7) Strømmretninga gjennom vifta forblir den samme! Men strømretninga gjennom 5v(i psu) blir snudd. ID:1 Prøv å koble Ground på brytern til svart(0v). Hvis du bare har kobla til gul(12v) eller rød(5v), kan du ganske enkelt ikke få lys i den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå