hean Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Tror jeg skal kjøpe Nikon D50 hos fotovideo som også selger kun kamerahus. Siden dere dømmer kit-linser nord og ned vil jeg heller kjøpe kun huset og en ok allround linse utenom. Har ikke funnet en tråd direke angående dette men referer gjerne til en slik tråd hvis den finnes. Det viktige her er ikke å få en superlinse men en linse som er en del bedre nn kit-linsa slik at jeg får utnyttet kamera litt bedre. Kamera blir nok bestilt når jeg har funnet en OK linse som passer bra... Endret 16. juni 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Tror jeg skal kjøpe Nikon D50 som også selger kun kamerahus. Siden dere dømmer kit-linser nord og ned vil jeg heller kjøpe kun huset og en ok allround linse utenom. Har ikke funnet en tråd direke angående dette men referer gjerne til en slik tråd hvis den finnes. Det viktige her er ikke å få en superlinse men en linse som er en del bedre nn kit-linsa slik at jeg får utnyttet kamera litt bedre. Kamera blir nok bestilt når jeg har funnet en OK linse som passer bra... 6321645[/snapback] Jeg dømmer iallfall ikke kitlinsene nord og ned! Du får 18-55mm-objektivet til D50 omtrent gratis, og hvis du ikke er sikker på hva du er ute etter, bør du heller la det sitte på, og så prøve ut objektiver i ro og mak. Ut fra styrkene og svakhetene i dette objektivet, kan du også bli sikrere på hva du trenger. Optisk er kitobjektivet til D50 ikke så ille, det er den mekaniske kvaliteten vi gjerne rister litt på huet av. Men med litt varsom bruk kan det holde i årevis. Hvis du derimot veit om spesielle ting du er ute etter, eller spesielle typer fotografering du vil drive med, kan det være en ide å hoppe over kitobjektivet og rett på noe som passer bedre. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Vil ikke si at kit-linsene suger, men de er produsert for å være billigst mulig, og et greit objektiv for en nybegynner. De skal tross alt selge, og derfor må et kit være billigst mulig. Nikons 18-55 er visstnok noe bedre enn Canons tilsvarende, uten at jeg har satt meg inn i detaljene om dette. Det koster en slikk og ingenting å kjøpe den, så det er egentlig like greit å investere i kit. Kjekt å ha et objektiv i backup også, om du f.eks. må sende inn din bedre zoom til service. Da får du i det minste tatt bilder i mellomtiden, selv om de ikke har like høy kvalitet. Jeg blir vel beskyldt for å føre et korstog basert på egne meninger snart, men du kan jo ta en titt på Sigma 17-70. Koster 3000 hos Elite Foto, er brukbart lyssterk, skarp og fleksibel. Du får en ekstra millimeter vidvinkel i forhold til 18-55, og den gjør mye. I tillegg duger den også tålelig bra til nærbilder, eller "nesten-macro". Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Jeg blir vel beskyldt for å føre et korstog basert på egne meninger snart, men du kan jo ta en titt på Sigma 17-70. Koster 3000 hos Elite Foto, er brukbart lyssterk, skarp og fleksibel. Du får en ekstra millimeter vidvinkel i forhold til 18-55, og den gjør mye. I tillegg duger den også tålelig bra til nærbilder, eller "nesten-macro". 6321971[/snapback] Da får jeg støtte SirM litt, så er vi flere korstogere.. Hvis du starter med kitlinsa, og ser nøye på hvordan du bruker 18mm på den, er det store sjanser for at du finner at du ønsker deg iallfall litt mer vidvinkel. 17 hjelper faktisk en god del. Og i andre enden, så gir 55mm ikke beste arbeidsavstand f.eks for vanlige porttretter. Opp mot 70 derimot, vil hjelpe. Lysstyrke f/2.8 på vidvinkel er også veldig kjekt, du vil finne at du takler masse situasjoner, særlig innendørs, uten blitz på denne måten. Så hvis behovene går i en sånn retning, kan Sigma 17-70 være midt i blinken. Hvis derimot du er fornøyd med 18mm vidvinkel og lysstyrken til kitobjektivet og vil ha et rimelig allroundobjektiv som er så kjapt det går å få det på D50, så er en brukt 18-70-Nikkor et godt alternativ som gir veldig mye for penga. Jeg bruker en sånn ganske mye sjøl. Endret 16. juni 2006 av capricorny Lenke til kommentar
mwm Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg gjorde som du vurderer, jeg droppet kit-objektivet til min D50 og kjøpte kun hus (riktignok fra MPX fordi de hadde billigere minnekort som jeg la inn i samme orderen). Kjøpte deretter et Sigma 17-70 fra EliteFoto. Jeg angrer ikke. Bildene blir akkruat så bra som fotografen tillater Jeg vurderte Nikon 18-70, men falt for lysstyrken pluss at som kjent "av og til er en millimeter nok" Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Supert!! Takker for alle svar.... joda, siden jeg er litt usikker er nok kit-linsa ett sikkert kjøp til den prisen. Kjøper ny linse når jeg trenger en annen type eller når jeg selv ser med egne øyne at kit-linsa blir for dårlig, er jo faktisk litt dumt å kjøpe noe annet fordi andre sier den ikke er bra hvis den likevel er fullt brukbar for meg. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 formuftige ord Selv er jeg ikke så meget vidvinkelfan, men du må selv finde din plads. Hvis du kan konstatere du heller ikke bruger vidvinkel det helt store, så kunne du evt. supplere med en tamron 28-75 f2,8 som er lysstærk, god til prisen og koster i omegnen af 17-70 Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Så dere mener at Tamron 28-75 er en god del bedre enn Sigmas 17-70? Nå tenker jeg på optiske ytelser og autofokus hastighet Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 jeg tror ikke du bliver skuffet over nogle af dem - Det var mest hvis du skal bruge f2,8 hele vejen ude. Nogen mener tamronen er oppe i nærheden af canons L optik billedkvalitetsmæssigt. Du kan selv sammenligne test her http://www.photozone.de/8Reviews/index.html Lenke til kommentar
engekri Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Ulempen med Tamron er at du ikke får noe som minner om vidvinkel engang. Lenke til kommentar
tommie2k Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 <sigma har også en variant av den tamron saken, tror den er 24-70 2,8, hvis du vil ha en litt videre linse, dog jeg vet ingenting om kvalitet på noen av de to der. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Det Tamron-objektivet har vært med oss en stund nå, og det har fått veldig god kritikk over alt. Noen mener det konkurrerer med L-optikk. 17-70 er likevel et mer fornuftig valg for en som skal ha sitt første slr. Mange av bildene man tar i starten, er sosial bilder. Da blir 28mm en liten smule trangt. Jeg tror at med den absolutt godkjente bildekvaliteten 17-70 leverer, så vil trådstarter bli mer fornøyd med det. De er jo begge ganske gode objektiver, så den ekstra kvaliteten til Tamron'en er ikke noe som trådstarter kommer til å savne. Lenke til kommentar
sumec Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Er det mulig å bruke linsene fra mitt gamle Nikon F-301 kamera (manuell fokus) på D 50? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Ja, men du får ikke overført blenderdata til kamerahuset (det har ikke AI-tag), så du må gjette deg til eksponeringen. Ved bruk av histogram så finner du lett frem til riktig eksponering, men du må ta deg tid til å ta flere eksponeringer av og til. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Er det mulig å bruke linsene fra mitt gamle Nikon F-301 kamera (manuell fokus) på D 50? 6340989[/snapback] Jeg har brukt ikke-AI-Nikkorer fra 70-tallet helt greit på mitt, sjøl om det ikke skal gå an . All AI-optikk går fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå