Gå til innhold

Jeg skal lage viftestyring, og trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Vet at begge deler vil fungere. Grunnen til at jeg har tegnet det slik jeg har gjort er at det er veldig lett å beregne spenningen over vifta. For NPN utgaven vil den være tilnærmet spenningen ut fra potmeteret -0,7. Riktig at maksspenning da vil bli 0,7V under matespenningen men det ser jeg ikke noe problem. Hvis man skal bruke en regulator er vel det fordi vifta ikke skal gå på maks. (0,5V forskjell er også en minimal forskjell). Spenningen over vifta vil følge tilnærmet linjert med potmeteret. Hvis det designes slik første tegning viser, må man prøve seg mer frem forå finne riktige motstander over/under potensiometeret for å få potmeteret til å reageretilnærmet linjer. Hvis man endre last (bytter til annet vifte trekker mer eller mindrestrøm) vil ikke potmeteret reagere litt. Kanskje man når maks spenning lenge før potmeteret stårpå maks, eller tvert imot at man ikke oppnår full spenning.

Jeg er ingen ekspert på dette, og som sagt forstår jeg at beggemetodene vi her snakker om vil fungere. Min oppfattelse og erfaring er at den jeg har presentert er noe enklere. (litt mer plug'n'play).

Likevel er det morsomste slike prosjekter å lære hvordan kretsene fungere, så det beste vil kanskje være å teste ut begge to.

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...