Gå til innhold

Widescreen -fremtiden eller filmformatet-

Rakash

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte jeg skulle lage en post om hvorvidt dere tror widescreen vil bli brukt i fremtiden. Widescreen har som kjent slått igjenom på filmfronten for fullt, men vil det noensinne gjøre det på gameing fronten også? :hmm:

Noen som har noen teorier?

Rakash :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Widescreen i vanlige sendinger tar hvertfall driiiitlang tid merker jeg.. Men uansett kommer dette hvis HD-sendinger tar over for fullt, da blir vel forhåpentligvis alle sendinger og filmer i samme formatet. Men det tar vel minst 5-6 år.

Lenke til kommentar

I PC sammenheng skjer det hele tiden noe nytt, noe av det som tross alt driver PC platformen er dens mangfold og "nytt snadder" som fysikkort, 3D briller, ...wavetable.........3D aksellerering :) Sett fra en grafikers side: Man kan spille eller jobbe med 3, 4, 5++ skjermer, 2 i portrett, kombinasjoner ++ hvis man ønsker...i samme spill. Har man en 4:3 skjerm idag er det selvsagt ingen problemer, har man en widescreen (enten "film" widescreen på 16:9 eller "data" widescreen på 16:10) kan man nesten alltid tilpasse oppløsning og andre instillinger hvis spillet ikke har støtte allerede slik at det faktisk stemmer.

Widescreen har eksistert i mange herrens år, men ettersom HDTV initiativet nå til og med har nådd lille Norge spørs det nok ikke om flere vil vurdere kombinere bruken de for øyeblikket har. Dagene når man trengte en standard CRT boks med VGA inngang er for lengst vekke - idag har man DVI og LCD/plasma/DLP med høye oppløsninger som gjør det veldig praktisk å tilkoble en PC. For eksempel - mediestasjon til film og spill i stuen.

Jeg mener oppløsningen på en "PC" widescreen skjerm fort kan bli for liten i høyden til faktisk arbeid. Det blir fort mye scrolling opp/ned. Men problemet er bare oppløsning, og man har jo løst dette ganske greit med 1920x1080/1920x1200 :) I tillegg har man Xbox360/PS3. Mange har kanskje allerede byttet ut kassa med en splinter ny LCD/plasma/projektør, og da har man widescreen.

Så - JA. Widescreen, enten 16:10/16:9 support vil definitivt bli mer vanlig også i PC verdenen. Tror jeg :) Kan da ikke skjønne noe annet?

Lenke til kommentar

Det som virkelig irriterer meg, er at når kanalene først faktisk sender i widescreen, så passer bildet nesten aldri helt til en 16:9-tv. Det er alltid tynne sorte streker over og under, eller så blir bildet ørlite strukket en eller annen vei.

Hallo! Hva med å faktisk BRUKE 16:9, siden det tydeligvis skal være standarden!?

Og noen tv'er skal på død og liv strekke 4:3-bilder til 16:9 selv om tv'en står på "auto". Tv'en tenker slik: "det går nok greit, jeg lar midten av bildet være nesten normalt, og så strekker jeg det mye bredere på sidene i stedet". Så må man bytte om på formatet hver gang man skifter kanal likevel. Dø, dumme ingeniører. Dø.

Mitt lille utbrudd en lørdags formiddag.

Redigert: gjaldt tv for min del ja.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Blir feil å si at film-widescreen er 16:9. Det er kanskje det som er grunntanken, men i realiteten er det mange ulike widescreen-standarder i film. Den mest vanlige på kino er 1,85:1, mens på dvd er den 1,66:1, elns.

Film i 1,85:1 er endel bredere enn 1,66:1, og dersom den skal vises på data-widescreen, eller tv-widescreen, som som regel bruker 1,66:1-widescreen, sier det seg selv at det blir sorte striper oppe og nede.

Nå skal det sies at idéen har vært å ha 1,85:1 kun på kino, og alle dvder i 1,66:1, men det har ikke skjedd. Mange, mange DVD-filmer er i 1,85:1, og man får da sorte striper oppe og nede.

Lenke til kommentar

Nemlig.

Men ofte viser de filmer/programmer i 4:3, og da er de rett og slett beskjært. Hva med å beskjære til 16:9 også, når de først skal vise widescreen? Jeg vil iallfall ikke se en film på 25 tommer hvis tv'en er 32. (Nå bruker jeg prosjektør da, men det er utenom poenget mitt her).

Mener ikke å være vanskelig her, men det er lite poeng å vise 1,85:1 når 98% (eller-noe-i-den-duren) sitter på tv'er med enten 4:3 eller 16:9. (De siste 2% kan vel være forbeholdt dem med prosjektør eller annet som gir mer enn en halv tommers bilde på filmer med med 2,35:1).

Lenke til kommentar

Jeg ser nå forresten har jeg har sporet helt av fra tråden her. Jeg kommer ikke til å gå for wide pc-skjerm med det første, før alle spillene jeg spiller får full støtte for det. Den listen er forresten ikke så veldig lang, men på topp ligger Pro Evolution Soccer.

Wide gir mindre areal (færre piksler) for meg å leke meg på, kanskje med unntak av 1920x1200 (24" og slikt). Har de forresten en 4:3 eller 5:4 motpart? Som en 24" med 1900x1425 eller noe?

Foreløpig ser jeg INGEN grunn til å gå for wide til pc. Film ser jeg ikke på pc-skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg mente bare at noen filmer er laget i wiiiiiiiiiiiiiiidescreen, som forvandler 32-tommern til en 20-tommer (ikke regnet ut nei, bare for å vise et poeng). Jeg vil ikke se filmer på den måten, og vil heller ha beskjæring.

Skal jeg se filmer i widescreen, vil jeg se dem i 16:9, så den fyller hele tv'en uten strekking noen vei. Skal de bare lage filmer med 1,85:1 heretter for eksempel, ser jeg gjerne at de begynner å lage tv'er i 1,85:1 også.

Nei til strekte bilder, og nei til å bruke altfor få prosent av skjermoverflaten!

Lenke til kommentar

"Jeg" JEG JEG. Det var da voldsomt.

Det er fint at du gjerne har klare meninger, men mange filmer er laget for kino. Jeg vil gjerne ha all lyd i DTS, men det skjer ikke med det første :) Det strides framdeles. Det nytter ikke å ergre seg over at noen filmer er 2.35:1 (som er den verste) eller faktisk fyller hele skjermen. Derimot finnes det et hav av muligheter for deg, siden faktisk hele bildet nå ER der (og ikke kuttet vekk).

Et alternativ er f.eks. å bruke en PC med Zoom Player installert, og se filmer over VGA/DVI til plasma/LCD/projektør. Zoom Player tillater f.eks. zooming av bildet ved å bruke rullehjulet på musen, veldig enkelt og vannvittig praktisk. Det høres banalt ut ("alle støtter da zooming?"), men saken er at man her kan starte en film, og zoome inn/ut iløpet av et par sekunder uten et eneste museklikk. Bildet og forhold blir framdeles riktig, og man fjerner kanskje 50% av de sorte toppkantene glatt og flytter samtidig underteksting helt under bildet i bunnen av skjermen.

Når det gjelder data/PC spilling, gjelder ingenting av dette og man trenger ikke å være redd for sorte kanter. 3D kan fin-fint tilpasses slik at det alltid fyller hele skjermen.

Lenke til kommentar
Jeg mente bare at noen filmer er laget i wiiiiiiiiiiiiiiidescreen, som forvandler 32-tommern til en 20-tommer (ikke regnet ut nei, bare for å vise et poeng). Jeg vil ikke se filmer på den måten, og vil heller ha beskjæring.

Skal jeg se filmer i widescreen, vil jeg se dem i 16:9, så den fyller hele tv'en uten strekking noen vei. Skal de bare lage filmer med 1,85:1 heretter for eksempel, ser jeg gjerne at de begynner å lage tv'er i 1,85:1 også.

Nei til strekte bilder, og nei til å bruke altfor få prosent av skjermoverflaten!

6346698[/snapback]

Ja, men da kunne du like gjerne tatt deg turen til regissøren av denne filmen og pissa i postkassa og bæsja i hagen hans. MAN BESKJÆRER IKKE FILM! Det er helt uhørt! Har man muligheten til å se en film slik den ble laget, så gjør man det. Om du har lyst til å se på store skjermer eller store lerreter, så for all del, det får være din sak; faktum er uansett at det er respektløst å vandalisere filmer ved å beskjære dem. Spesielt om man bare er ute etter å fylle den nåværende penisforlengeren.

Lenke til kommentar

Er enig med CAT-scan der. Aa kutte i en film blir som aa klippe opp "Skrik" eller "Mona Lisa" for aa passe det inn i ei ramme kjoept paa salg paa Rema 1000. Ok, noen filmer fortjener kutt, men ikke god film...

personlig har jeg vaert 16:9 gamer ei stund. Foerst paa en Dell 24", naa paa en 42", og ja - HL2 i 1920x1080 paa 42" HERSKER!

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Men ofte viser de filmer/programmer i 4:3, og da er de rett og slett beskjært. Hva med å beskjære til 16:9 også, når de først skal vise widescreen? Jeg vil iallfall ikke se en film på 25 tommer hvis tv'en er 32. (Nå bruker jeg prosjektør da, men det er utenom poenget mitt her).

6323807[/snapback]

Du sier at du ikke liker beskjæring, men så vil du likevel beskjære...?

Ellers takk, jeg foretrekker at ingenting er tuklet eller kuttet med. Mye bedre med svarte striper da.

Lenke til kommentar

6346698[/snapback]

Strekking er noe herk, men beskjæring er også noe herk!

Jeg vil ikke ha noen av delene.

Og filmer finnes i ørten forskjellige formater, og vil gjøre det i fremtiden også. Regissøren bestemmer akkurat hvor bred han/hun vil ha filmen. Det er nok bare noe du må akseptere.

Lenke til kommentar

Neste pc-skjermen jeg kjøper blir en widescreen skjerm på minimum 20 tommer. Widescreen tv har jeg hatt i mange år. Og widescreen på kino i forskjellige formater har eksistert siden 30 tallet. Så sånn er den saken. Og når det gjelder beksjæring så gjør jeg aldri det. Jeg vil se hele bildet, så hvis det absolutt ikke passer så får jeg heller se det med noen sorte striper rundt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...