Extantitus Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Vurderer i løpet av sommeren å gå for nytt hk, cpu og skjermkort. Det er ikke fokus på overklokking. Pga lovende rykter om prisdropp på AMD X2 prosessorer, ser jeg for meg en X2 4600+. Litt moro skal man også ha, så et gForce 7600 GT er satt opp på lista. Når det er sagt, så er ikke spilling hovedpri. i det hele tatt. Hovedbruk vil være recording/preprod. av musikk (såkalt DAW) i relativt seriøs sammenheng. I tillegg vil pcen bli brukt til grafisk design. Så det jeg er ute etter, er en høyst pålitelig konfigurasjon, hvor ikke den ekstreme ytelsen er i høysete, men mer et stabilt og trygt system. Men som overskriften sier, AM2 eller 939? Hodebryet skyldes at jeg pr. i dag sitter med relativt god DDR ram, også i forhold til dagens standard (ikke minst dyr), dvs. Corsair TWINX1024-3200XLPT, og kunne godt tenke meg å bruke denne investeringen videre. Er det noe å hente på AM2 og DDR2 i denne sammenheng nå i dag ytelsesmessig, og er det noen sjanse for at eventuelle nye features på AM2 vil skape den store anger i framtida, om jeg går for s939? Et annet tankekors er at det i enkelte tilfeller viser seg at nForce4 ennå ikke er et definitivt ”go” i DAW-pc sammenheng. Problemet beskrives for eksempel i denne linken: DAW Performance & Compatibility with Motherboards/Chipsets Featuring PCIe Men frister ikke å gå ”bakover” for et nForce3 HK heller, selv det er dokumentert vellykket i DAW sammenheng. Finnes heller smått med dokumentasjon på nye AM2 chipset også. Uansett, dette eventuelle problemet (se link over) kan altså unngåes med et Firewirekort for PCIe. Men finner ikke noe på dette i prisguiden. Noen som vet noe om tilgjengelighet på slike kontrollere? Synsing rundt dette mottas med stor takknemlighet. På forhånd takk ! Endret 17. juni 2006 av Extantitus Lenke til kommentar
Extantitus Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 Hei, det var ikke mye ståk og styr her, derfor må man renovere litt! Spørsmål 1: AM2 eller 939? Siden jeg har relativt gode minnebrikker i Corsair Twinx1024-3200XL, kvier jeg meg for å skyfle de vekk pga AM2, og er i tvil om det er ”mye” å hente på nettopp AM2 i forhold til 939? Til informasjon er det ikke planlagt overklokking. Dette spørsmålet gjelder ytelse generelt, og andre dagligdagse hensyn. Spørsmål 2: Er på jakt etter firewirekontroller for PCIe, men har ikke vært kar om å finne det i de webshopene jeg vanligvis ferdes, og kan heller ikke se noe om det i prisguiden. Ser at utenlandske webshops har, men foretrekker selvsagt norske. Noen som har noe tips her? De som har lyst til vite hvorfor, kan se originalpost. Har man lyst til å sette seg litt inn de mer spesifikke problemene i originalpost, må jeg til slutt må jeg si at det frister stadig mer og mer å gå for nForce3, og bli ferdig med alle problemer (unntatt moro på skjermkortfronten, men det er ikke viktigst). Er det noen formeninger om dette, setter jeg pris på en melding eller to. Igjen, På forhånd takk for respons ! Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 I dag er det kun 5-10% ytelsesforskjell mellom 939 og AM2, så hvis du har planer om å beholde de minnebrikkene en stund hadde jeg ikke sett noen problemer med å velge et 939 system, med mindre du er en teknofreak som må ha alt det nyeste på markedet. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 ville solgt brikkene,og kjøpt bra ddr2-minne. Am2 er jo mye meir fremtidsrettet,og tviler på at du treger på det viss du går for det. Ville og ventet til prisene til amd blir dumpet. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hei! Når Conroe kommer vil nok AMD dumpe prisene på X2, så 5000+ vil nok havne på rundt 3100 kr. Det vil bli et veldig bra kjøp. I tillegg er det kanskje mulig å oppgradére med AM2 til AMDs neste generasjon cpuer: K8L, som kommer 1. kvartal neste år? Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå