Dr.X Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-20 12:51, skrev Snekker`n:Kjører nå systemet miyy med en BIE med en 120mm vifte stilt ned til 1500 omdr (lydløs) bak maskinen er det en ventil i veggen så jeg satte en fleksibel slange fra denne til inntaket på maskinen har da følgende temp:Romtemp 24 graderSystem 15 graderProsessor 20 grader Ok... fett! Jeg har tenkt til å ha to Titan alu vifter på toppen som blåser inn gjennom to BIE. Også en vifte i fronten for HDD'ene, en i sidedøra og kanskje de to bak. Selvfølgelig med viftestyring! Også må jeg få slått av/på de kalde katodene. Dette vil forhåpentligvis føre til relativt gode temperaturer... Psilocybe må enten ha en defekt temp måler ellers så kan jeg ikke forklare temperaturen hans..... over 40Grader syns jeg er for mye med H2O kjøling !! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Hvor langt tror dere jeg kommer med min xp1900+?(1.6Ghz) Jeg skal selvfølgelig ha Shin Etsu og CPU Shims. Som jeg sa tidligere vurderer jeg Maze 3 og to BIE seriellkobla. Hvor langt når jeg? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 21. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2002 jeg er HELT sikker på at noen svarte her i går natt ! Har moderator eller vedkommende sletta posten? Hva er bedre når jeg skal ha to BIE, Parlellkoble eller seriellkoble ?? Lenke til kommentar
dale Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Ta det litt rolig nå dr.x. Jeg har 2 BIE serie koblet, det sitter 2stk 120mm papst på hver, de er plasert ved sidna hverandre, dvs de suger/blåser ikke samme luft og viftene går på 7v. Jeg har Maze 3 cpu blokk med 226 pelt, gf4 blokk og chipsett blokk, har ikke montert chipsett blokka på det nye hovedkoret da jeg gjerne vil kjøre det litt inn først. (det har heler ikke skrue hull så jeg må lime den fast). Har en DD Z-Chip. På full *****(beklager utrykket) har jeg idle 2,4@3,2 3C. (har ikke kjørt mer tester ennå, da jeg ikke tørr å la maskinen gå på lave temperaturer uten at jeg har isolert den ordentelig ennå. Jeg tørr ikke tenke på temperaturene jeg kan få ved å plasere begge radiatorene utenfor vindu i en bøtte vann o.l. har brukt altfor mye penger på vannkjøling og svidd et hovedkort for mye og jeg "inser" vel at jeg heller skulle kjøpt en Vapochill.. Men, en vapochill ville garantert ikke gitt meg like mye morro og glede når ting først går utrolig bra! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 21. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-21 23:45, skrev dale:Ta det litt rolig nå dr.x. Hva mente du med det ? :wink: Jeg vet at jeg maser litt men det er fordi jeg har litt dårlig tid! (Jeg visste at du har to BIE,men siden du har 226Watt Peltier kan temperaturene ikke si med så mye!) Men men. Jeg lurer litt på den BIE2 jeg.. den billigste uten noe chrome eller gull! Hm.... leif var her gitt _________________ [ Denne Melding var redigert av: Dr.X på 2002-10-22 00:00 ] Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2002 Ingen her som kan tenke seg hva som gir best ytelse av seriell eller paralell kobling? Pls. give me an answer! Og vifter da!? Helst mange til å blåse inn eller ut? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Kan du ikke prøve deg fram med serie vs. parallell? Det er jo ikke noe ekstra som må kjøpes inn for dette? Om du skal ha viftene til å suge eller blåse, kommer ann på hvor du plasserer radiatorene. Å prøve seg fram er nøkkelen her også. Lenke til kommentar
cyberspin Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 tja greier meg med den radiatoren (varmeregisteret) jeg henta p* skrapen ig*r .. den har plass til 4 stk 120mm vifter og har mangemange kj*le "ribber" nedover tynne som s*lvpapir .. har ikke montert dette enn* fordi jeg gjerne vil "kj*re inn" alt sammen f*rst for * sjekke at det er tett osv .. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 27. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2002 Hva med den største fra Innovatek? noen som har den? Ville jeg ha hatt plass til den over PSU i Midi-toweret mitt? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-23 16:11, skrev Dr.X:Ingen her som kan tenke seg hva som gir best ytelse av seriell eller paralell kobling? Pls. give me an answer! Og vifter da!? Helst mange til å blåse inn eller ut? Det er et vanskelig spørsmål.. 1. Ved parallell kobling så vil vannhastigheten i teorien halveres og vannet vil da ha lenger tid inne i radiator til å kvitte seg med varme. Men pumpen er viktig, ved parallellkobling så vil også det totale mottrykket bli mindre. Dermed vil en vannpumpe levere mer vann igjennom systemet. 2. I en seriekobling så vil vannhastigheten synke fordi mottrykket til vannet øker. En fordel ved seriekobling er at man vet vannet går den veien det skal, i en parallellkobling er man ikke sikker på hvor mye vann som går gjennom radiator 1 og 2. 3. I teorien, ved 2 helt like radiatorer og en pumpe som leverer en konstant menge vann uansett mottrykk, så vil vannet bruke like lang tid på å forlate en seriekobling som en parallelkobling: I en seriekobling så er det lenger vei til utløp. I en parallellkobling så vil vannhastighet halveres. Det er pumpens egenskaper til å jobbe under mottrykk som vil bli et avgjørende utslag i en praktisk test. Jeg setter en knapp på seriekobling. Det er fordi vannhastigheten vil synke grunnet de anvende pumpens evne til å jobbe under mottrykk ikke er så bra, dermed blir vannet lenger inne i radiatorene og desto mer til til å kvitte seg med varme. Men på en annen side, praktiske forsøk har vist av vannhastigheten ikke spiller så stor rolle for temp.. Slik jeg ser det nå, så er det kun et praktisk forsøk som kan gi oss fasiten. Noen som vil ta på seg dette ? :-) Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 28. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2002 Takker for et langt og bra svar Honda'en ! Slike innlegg vil man se i sin post! Jeg tror jeg satser på Seriekobling. Det virker best, spør du meg. Jeg får vel gi dere resultater når jeg har fått alt av utstyr som trengs! (rundt juletida ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå