Gå til innhold

Den BESTE Radiatoren !?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gutter!

 

Ring radiatorservice i Stavanger og spør dem. De er tross alt spesialister på alt av radiatorer. De lager/fikser/bestiller/designer (eller får andre til å gjøre det) slik at du kan få en radiator som er kufiolilla og trekantet om det er din "ting".

 

http://www.radiatorservice.no

 

Hvis dere lurer på hvor radiatorene kommer fra så er det for det meste Nissen radiatorer fra Danmark. De også kan sikkert kontaktes.

 

Husk også at selv om de ikke tar en simpel overklokker seriøs første gang så kan det hende de fatter poenget hvis det plutselig kommer 100-200 henvendelser fra mer eller mindre gale overklokkere med interesse for kvalitet.

 

Husk også at ganske så mange biler hos skrotnissen/høggern/whatever inneholder varmeregistre som er en smule større en de radiatorene som selges på overklokker-butikker online. Det kan i mange tilfeller lønne seg å "mekke" ut en sånn radiator selv og så heller bruke pengene du har spart en annen plass i systemet.

 

Pass bare på at koblinene er i rett dimmensjon og at innmaten i varmeregisteret er kobber. De fleste varmeregistre ligger inni dashbordet såvidt jeg vet. Bak hanskerommet er vanlig...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 22:02, skrev Snekker`n:

vist dere ser i en annen post her (trenger noen råd og vink om vannkjøling) der har jeg beskrevet mitt system og jeg bruker BIE,en annen ting er også att du er nødt til å få høyere vanntemp enn romtemp skal du lavere må du ut med radiatoren



 

Det er klart. De fleste har en romtemp på ca. 24 Grader så CPU tempen bør vanligvis ligge på rundt 30 Grader. Psilocybe har over 40! Det syns jeg er for mye...

Lenke til kommentar

Quote:


hvilken romtemperatur er det du har da?? og prosessor??

min tbird 1.4Ghz ligger på 1-3C over romtemperatur med BIE, Maze3, aquabee up1000, og AS3. (10% frostveske i vannet for å forhindre korrosjon og algevekst)



 

Her ser du. MYE bedre temp med BIE! (Må jo ha Shin Etsu da...)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 23:28, skrev Dr.X:

Det er ingen andre her som hadde en så høy temp da! da er det jo like dårlig som luftkjøling liksom.


 

Hadde han tatt på seg klær og hatt rundt 20-22 grader i rommet istedet for å sitte i bare underbuksa foran PC'n (30 grader i rommet - hjelpe meg!), så hadde vel tempen sunket tilsvarende.

 

Er stor forskjell om kjølevannet går inn i systemet med 30 eller 22 grader da (hvis man starter fra kald maskin hvor vannet holder romtemperatur)...

 

Tør vedde på at luftkjøling av den samme maskinen også vil ligge godt over snittet pga. romtemperaturen.

 

Edit: Typo

 

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-10-18 03:14 ]

Lenke til kommentar

vel, for å si det sånn..

 

når jeg kjøpte p4-systemet, hadde jeg et amd-pro waterkit (gigant radiator m/ 2x 120mm vifter på) som jeg puttet på vha en skrutvinge (og plexiglass på undersiden). da lå tempen på rundt 30-35 grader (klokket til 2.4ghz).

 

solgte det vannkjølings-settet, satte på den boxed p4-viften, da gikk tempen opp til 40-50 (klokket til 2.4ghz).

 

kjøpte magnum-kit'et (3dfxcool), samt chipset og gpu-kjøler. koblet disse i serie (cpu, nb, gpu) og hadde på en lusen 120x120mm radiator. da lå tempen på ca. 35-40 grader (klokket til 2.4ghz).

 

syns dette var litt i meste laget, så jeg bestilte en BIE, samt et par meter med tygon og en vanntank, koblet alt opp (cpu, nb og gpu er koblet i paralell, går videre til vanntank, som går videre til pumpe (eheim), videre til radiatoren, og så til cpu igjen). hadde i en liten dæsj water-wetter.

 

og nå ligger tempen på 45 grader (så og si konstant), går opp i 47-48 grader under load. dette er uklokket, både cpu og gpu.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-19 18:45, skrev Dr.X:

Hva med å "seriell koble" to BIE etterhverandre? Dette vil jo gi veldig god kjøling, eller ikke? Vil pumpa slite med å pumpe vannet gjennom to raditorer? (MaxiJet 1000)

Dr.X



 

Har du pengene og plass, sleng gjerne på en radiator til! Pumpen vil klare oppgaven fint. Og du kan gå ned på viftehastighet, og fortsatt få lavere temperatur. Men ikke vent noe kjempedropp i temp. Husk du kommer aldri under romtemp på vannet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-19 18:45, skrev Dr.X:

Hva med å "seriell koble" to BIE etterhverandre? Dette vil jo gi veldig god kjøling, eller ikke? Vil pumpa slite med å pumpe vannet gjennom to raditorer? (MaxiJet 1000)

Dr.X



Har fulgt med litt i denne tråden, men uten å kommentere. Rett og slett fordi jeg ikke har prøvd så mange forskjellige radiatorer!

Men Dr.X:

Seriekobling av radiatorer er generelt sett ikke å anbefale etter min mening, av følgende årsaker:

 

En radiator´s virkningsgrad, eller den såkalte Delta T, vil enkelt forklart være hvor nære vanntemperaturen kommer lufttemperaturen du kjøler med, etter at vannet har passért gjennom radiatoren.

 

En annen årsak er gjerne at strømningsmotstanden i systemet øker. Har du en særdeles "slakk" pumpe, vil vannmengden gjennom systemet naturlig nok reduseres. Effekten av dette behøver ikke alltid å være negativ, faktisk kan den i visse tilfelle _bedre_ kjølingen! Men her finnes det skjæringspunkter, som er avhengige av flere faktorer. Lar disse ligge nå, selv om de for så vidt har en viss sammenheng med temaet.

 

Men teoretisk sett: Om du i din seriekobling har to hypereffektive radiatorer, vil dette bety at vanntemperaturen ut fra den første radiatoren vil ligge svært nære lufttemperatur. Radiator nr 2 i din seriekobling vil derfor praktisk talt gå på tomgang, ettersom vanntemp fra radiator nr.1 allerede har nådd tilnærmet lufttemperatur!

Dette er riktignok svært sjelden tilfelle, men likefullt vil jeg tro at en paralellkobling vil være bedre.

Hvorfor? Jo, rett og slett fordi forskjellen mellom vanntemp - lufttemp vil være større for begge radiatorene, teoretisk sett, og dermed får du en større virkningsgrad på radiatorene.

Det er i allefall min filosofi, men skal ikke være så påståelig at ingen kan si meg imot!

Men inntil videre, ville jeg i absolutt ha valgt en paralell-løsning.

Håper du hang med på dette! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-20 01:11, skrev Omega:

Hva med att etter vannet har pasert cpu blokket att det sen går in i en 2:a radiator før att kylas på nytt????

Kan dette være noe??


 

Dette har også jeg tenkt på noen ganger... Men jeg vet ikke om det er bra jeg!? Jeg har mest lyst til å paralellkoble to BIE jeg.. Virker digg og det blir sikkert bra! Men hva med viftene? er det best med to vifter per BIE eller er det "total waste of money" !?

 

Dr.X

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-20 12:51, skrev Snekker`n:

Kjører nå systemet miyy med en BIE med en 120mm vifte stilt ned til 1500 omdr (lydløs) bak maskinen er det en ventil i veggen så jeg satte en fleksibel slange fra denne til inntaket på maskinen har da følgende temp:

Romtemp 24 grader

System 15 grader

Prosessor 20 grader



Velkommen etter! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...