sedsberg Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Hvis en person sykler ut i et gangfelt og treffer en bil så er det syklisten som har skyld. Men hvis bilisten stikker av så får faktisk han skylda. Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Hvis en person sykler ut i et gangfelt og treffer en bil så er det syklisten som har skyld. Men hvis bilisten stikker av så får faktisk han skylda. 6375999[/snapback] Det har du rett i, var selv innblandet i et slikt tilfelle der jeg ble påkjørt i et kryss. Men når purken spurte om det var gangfelt der jeg syklet så sa jeg at det er et vegkryss hvor en veg munner ut i en annen veg, og ingen overgang. Så der slapp jeg unna, men hadde det vært gangfelt, hadde det vært min skyld. Endret 24. juni 2006 av k_drey Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg stopper bare for syklister i fotgjengerfelt som er der allerede. 6336040[/snapback] Da mener du vel syklende syklister? Fordi gående syklister har du jo vikeplikt for uansett. 6341833[/snapback] Finnes det GÅENDE syklister? Når jeg skrev "syklister", så er det så klart en person som sykler. En person som triller sylelen er og blir en fotgjenger, som jeg stanser for hvis han/hun skal krysse veien i et fotgjengerfelt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Kjem det ein syklande inn mot eit fotgjengarfelt så stoppar eg ikkje, er vedkommande gått av sykkelen og klar til å gå over så stopper eg. Ein syklist skal vurderast på lik linje med ein bil i trafikken, og det er eit fotgjengarfelt, ikkje syklefelt. Lenke til kommentar
Leon Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Regner med at du skylder på syklisten om du kjører over, og dreper ham også? Det går ofte på uvitenhet. Mange tror at de som syklende ikke regnes som kjørende på et kjøretøy. Som kjent er det ingen påbudt opplæring for å sykle, og man kan derfor ikke være så ekstremt firkantede heller. Ser du at syklisten sykler ut i fotjengerfeltet, vel, da stopper du som best du kan om du kjører bil eller motorsykkel. Lenke til kommentar
VarianteAscari Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Jeg stopper bare for syklister i fotgjengerfelt som er der allerede. 6336040[/snapback] Da mener du vel syklende syklister? Fordi gående syklister har du jo vikeplikt for uansett. 6341833[/snapback] Finnes det GÅENDE syklister? Når jeg skrev "syklister", så er det så klart en person som sykler. En person som triller sylelen er og blir en fotgjenger, som jeg stanser for hvis han/hun skal krysse veien i et fotgjengerfelt. 6379298[/snapback] Naturligvis. Jeg ville bare forstå hva du mente. Lenke til kommentar
VarianteAscari Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Som bilist er det ikke bare å stå på kravene sine til enhver tid: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Regner med at du skylder på syklisten om du kjører over, og dreper ham også? Det går ofte på uvitenhet. Mange tror at de som syklende ikke regnes som kjørende på et kjøretøy. Som kjent er det ingen påbudt opplæring for å sykle, og man kan derfor ikke være så ekstremt firkantede heller. Ser du at syklisten sykler ut i fotjengerfeltet, vel, da stopper du som best du kan om du kjører bil eller motorsykkel. 6379416[/snapback] Om ein syklist sykler over fotgjengarfeltet stopper eg selvfølgelig, aldri sagt noko anna eg, men om vedkommande ikkje er komen inn på feltet så kjører eg, stopper sjølvsagt om syklisten kjører på. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hele poenget er at om en syklist kommer busende ut i høy fart på en fotgjengerovergang og blir truffet av en bil så skal det ikke være bilistens feil. Syklister har ofte mye større fart enn fotgjengere. Poenget er ikke at bilister fritt kan meie ned syklister som ikke går av sykkelen når de skal over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå