Simen1 Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 I veitrafikkloven står det at man skal bidra til å holde god flyt i trafikken. Noe man gjør hvis man syker over fotgangerfeltet så man ikke stopper bilistene lenge. Hvis man går av sykkelen og triller den over så er det mange sjofører som ser på det som unødig uthaling av tida og et irritasjonsmoment. På den andre siden oppfattes syklende som kjørende i følge veitrafikkloven og skal følge trafikkreglene som om de var biler. Dvs. at syklisten har vikeplikt for bilene selv om man skal over fotgjengerfeltet. Bilene har ikke vikeplikt for syklende (selv om det selvfølgelig er strengt forbudt å kjøre på noen med vilje). Jeg har hørt at man egentlig skal gå av sykkelen for at bilene skal ha vikeplikt og dermed skal slippe en over fotgjengerfeltet. Her er vel vietrafikkloven selvmotsigende (om det ikke er jeg som er vranglært). Hva mener dere er det mest riktige å gjøre? Hvilken del av loven veier tyngst hos dere? Lenke til kommentar
T homas Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 loven sier jo som jeg forstår at fotgjenger feltet er for fotgjengere og det er man jo ikke hvis man sykler. men det tar jo helt klart kortere tid og sykkle over noen som er bedre for både meg og bilisten Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Ser på både sykkelister og fotgjengre på samme måte når det gjelder fotgjengerfelt. Stopper alltid for dem, men syntes att de skal trille sykkelen over. Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Barn vet ikke at man må trille sykkelen over gangfeltet. Har egen erfaring fra jeg var barn. Da brukte jeg bare sykle i full fart over. Fant først ut når jeg begynnte med billappen at man måtte trille over gangfeltet, så derfor bruker jeg å vike for dem som sykler over eller ikke Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Var jo i avisa for en god stund siden det som en som ble påkjørt av en bil da han syklet over gangfeltet. Og det var syklisten som fikk svi, IKKE han som kjørte bilen. Han angret nok hardt på at han syklet over veien på gangfeltet Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg sykler en del. Hvis det kommer biler når jeg skal krysse et fotgjengerfelt, så stopper og går jeg av sykkel. Går bestemt ut i veien, slik at bilistene må bremse uansett om de vil eller ikke. Når bilistene har gjort tegn til å stoppe, så hopper jeg på sykkelen igjen og sykler over fotgjengerfeltet. Raskere for bilistene, raskere for meg. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Som kjørende behandler jeg syklister som kjørende. MEN det kan være skummelt mange ganger, da syklister ser på seg selv som gående og tror de har samme rett som gående, og det har vært minst 2 ganger det holdt på å gå feil på grunn av uvitende syklister. Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Som kjørende behandler jeg syklister som kjørende. MEN det kan være skummelt mange ganger, da syklister ser på seg selv som gående og tror de har samme rett som gående, og det har vært minst 2 ganger det holdt på å gå feil på grunn av uvitende syklister. 6325246[/snapback] Enig med deg, men det er veldig viktig å vera på vakt si mange syklistar ikkje kan reglane (voksne som burde kunna dei). Barn/unge på sykkel derimot, dei stoppar eg for. Spesielt barn kan ein ikkje rekna med at kan trafikkreglane. Må eg bremsa for ein syklist i fotgjengarfelt er det ganske sansynlig at han får høyra fløyta mi og. Om ein tenker seg om er det ganske naturlig at syklistar har vikeplikt ved kryssing av vei: Ein sykkel kan lett komma opp i 40-50+ km/t og det er vel INGEN kjørande som forventar at det kjem nåke susande over fotgjengarfeltet i den farten. Ikkje lett å stoppa då! Og btw, eg syklar ganske mykje sjøl og meinar at syklistar har like stor rett på veibanen som bilar, men då er det viktig at dei både kan og følger reglane! Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg stopper bare for syklister i fotgjengerfelt som er der allerede. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Som kjørende behandler jeg syklister som kjørende. MEN det kan være skummelt mange ganger, da syklister ser på seg selv som gående og tror de har samme rett som gående, og det har vært minst 2 ganger det holdt på å gå feil på grunn av uvitende syklister. 6325246[/snapback] Enig med deg, men det er veldig viktig å vera på vakt si mange syklistar ikkje kan reglane (voksne som burde kunna dei). Barn/unge på sykkel derimot, dei stoppar eg for. Spesielt barn kan ein ikkje rekna med at kan trafikkreglane. Må eg bremsa for ein syklist i fotgjengarfelt er det ganske sansynlig at han får høyra fløyta mi og. Om ein tenker seg om er det ganske naturlig at syklistar har vikeplikt ved kryssing av vei: Ein sykkel kan lett komma opp i 40-50+ km/t og det er vel INGEN kjørande som forventar at det kjem nåke susande over fotgjengarfeltet i den farten. Ikkje lett å stoppa då! Og btw, eg syklar ganske mykje sjøl og meinar at syklistar har like stor rett på veibanen som bilar, men då er det viktig at dei både kan og følger reglane! 6329497[/snapback] Ja, angående det med barn, er jo det en liga for seg selv. Stopper alltid for dem, uansett åssen de kommer seg frem. Lenke til kommentar
VarianteAscari Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg stopper bare for syklister i fotgjengerfelt som er der allerede. 6336040[/snapback] Da mener du vel syklende syklister? Fordi gående syklister har du jo vikeplikt for uansett. Uansett om man ikke har vikeplikt for syklende syklister, så bør bilister være forsiktig ved passering av fotgjengeroverganger hvor du ser syklende syklister som er i ferd med å sykle over. Det hviler et spesielt ansvar på bilistene, jf. § 3 i Vegtrafikkloven og man risikerer å bli straffet selv om man har "retten på sin side". Selv når jeg sykler så går jeg av sykkelen før gangfelt med mindre noen andre gående allerede er i gangfeltet, da sykler jeg over raskt slik at bilistene hvertfall ikke blir hindret av meg. Når jeg først går av, så hopper jeg gjerne på sykkelen igjen når jeg krysser gangfeltet, slik at bilene kan komme raskere avgårde. Og om noen stopper selv om jeg sitter på sykkelen, takker jeg høflig for det. Når jeg kjører så er jeg forsiktig og ser jeg en syklist som er på vei ut i gangfeltet så stopper jeg, selv om jeg ikke har vikeplikt i normal forstand. Men jeg er enig i trådstarter, at det er vanskelig å vite hva man skal gjøre i disse situasjonene. Det er særlig viktig når det finnes barn som kanskje hopper ut foran gangfeltet på sykkelen. Barn har også en tendens til å plutselig hoppe ned fra fortauet mens de er på sykkelen uten å sjekke bak seg. Har fått hjertet i halsen et par ganger ved slike situasjoner. Lenke til kommentar
GG Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Helt greit at syklistene sykler over, bare de bremser opp og lar bilistene rekke å bli oppmerksom på dem først. Det gjør jeg når jeg sykler. Desverre opplever man stadig syklister som bare svinger sykkelen rett ut i fotgjengerfeltet uten å vise så mye som et tegn på at de skal over. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Desverre opplever man stadig syklister som bare svinger sykkelen rett ut i fotgjengerfeltet uten å vise så mye som et tegn på at de skal over. mad.gif skummelt.. satt på med brodern til jobb for en liten stund siden, og da hadde vi grønt og fotgjengerfeltet hadde rødt.. og der kommer det ei gammel skrulle på sykkel og bare sykler rett over.. tenker ikke folk? Endret 19. juni 2006 av Freeman84 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg går veldig sjeldent av sykkelen når jeg skal over gangfelt. Jeg sykler rolig bort til gangfeltet og stopper helt opp hvis det kjører biler der. Hvis det ikke er biler der eller bilene har stoppet opp, så sykler jeg kjapt over (og nikker og smiler til bilistene selvfølgelig ). Spiller det egentlig noen rolle om man går av sykkelen eller ikke hvis man står i ro med sykkelen mellom beina og med beina plantet i bakken og venter på at bilene skal stoppe? Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg går veldig sjeldent av sykkelen når jeg skal over gangfelt. Jeg sykler rolig bort til gangfeltet og stopper helt opp hvis det kjører biler der. Hvis det ikke er biler der eller bilene har stoppet opp, så sykler jeg kjapt over (og nikker og smiler til bilistene selvfølgelig ). Spiller det egentlig noen rolle om man går av sykkelen eller ikke hvis man står i ro med sykkelen mellom beina og med beina plantet i bakken og venter på at bilene skal stoppe? 6354871[/snapback] Fint at du tar det med ro, og ikke tror at bilene stopper uansett. Sykler mye selv, og gjør som deg, stopper opp, venter på at bilene bremser, så er det å sykle over samtidig som man er blid og viser at man setter pris på at folk legger merke til en. De som bare sykler over og tror de er kongen på veien, de liker jeg ikke selv, slik kunne jeg ALDRI ha oppført meg i trafikken. Er fint at det er flere sykelister som vet at de ikke er de eneste på veiene her til lands Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Jeg går veldig sjeldent av sykkelen når jeg skal over gangfelt. Jeg sykler rolig bort til gangfeltet og stopper helt opp hvis det kjører biler der. Hvis det ikke er biler der eller bilene har stoppet opp, så sykler jeg kjapt over (og nikker og smiler til bilistene selvfølgelig ). Spiller det egentlig noen rolle om man går av sykkelen eller ikke hvis man står i ro med sykkelen mellom beina og med beina plantet i bakken og venter på at bilene skal stoppe? 6354871[/snapback] der beskrev du nettop meg er alltid forsiktig og tar d rolig når jeg skal krysse... Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Jeg ser meg for og sykler over dersom det er tid nok mellom bilene til det. Vet at jeg som syklende har vikeplikt så jeg venter til alle bilene har kjørt eller en bil uten å være nødt stopper for meg. Dersom det er mye trafikk går jeg gjerne av sykkelen ettersom da må de stoppe ellers kommer jeg aldri over. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) Dersom jeg sykler på fortau og skal over veien der det ikke er lyskryss pleier jeg å sykle rolig mot krysset, se at det ikke kommer biler og sykle over fotgjengerfeltet når det er klart. Dersom det er stor trafikk triller jeg sykkelen over slik mange over meg beskriver. Dersom det er lyskryss trykker jeg, venter på den grønne mannen og sykler over. Det må vel være likegyldig for bilistene om jeg går eller sykler over i dette tilfellet da de uansett har rødt lys. Endret 24. juni 2006 av valentino Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Kunne ikke vært mer enig valentino. Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Dersom jeg sykler på fortau og skal over veien der det ikke er lyskryss pleier jeg å sykle rolig mot krysset, se at det ikke kommer biler og sykle over fotgjengerfeltet når det er klart. Dersom det er stor trafikk triller jeg sykkelen over slik mange over meg beskriver. Dersom det er lyskryss trykker jeg, venter på den grønne mannen og sykler over. Det må vel være likegyldig for bilistene om jeg går eller sykler over i dette tilfellet da de uansett har rødt lys. 6375816[/snapback] For meg er det bedre at de sykler over, så slipper man som billist å vente mye + at syklisten slipper å gå av, gå, for så å gå på igjen. Bare syklistene ikke kommer brått på så er det likegyldig for meg hvordan de kommer seg over veien, bare det ikke tar en halv tur til månen og tilbake. Sikkert flere her som er enig i det, eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå