Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig, eldre historie

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg fikk idag vite at jeg skal opp i eldre historie(vk1)(før 1850) neste Tirsdag og fikk følgende tema: "Kulturmøter"

Kulturmøter kan være så mangt, men jeg må altså nå finne meg ei problemstilling. Jeg tenkte å ta noe med Japan og Europa, men trenger altså hjelp med å finne ei problemstilling. Jeg har noen stikkord jeg tenkte å bruke:

Fellestrekk, Japan og (Vest?)-Europa

kvinnesynet

Noen med evt andre stikkord eller forslag?

Takk :)

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja nå husker ikke jeg helt hva som går under eldre historie, men hvis det er middeladleren kan du ta for deg, kristendom bs. islam...

Du kan også ha vest europe vs. Byzantikum....

Kina vs. Noen

Ottomanske rike vs. Europeiske stater

Luthersk kristendom Vs. Catolsk

Vet ikke, men hvis romerfolka er med kan du ta heller-roma-egypt-celtere-germanere....

tja topics kan være...

"Kvinnesyn","idealer", religion,"levesett","hygene","krig"

Lenke til kommentar

Hm, føler ikke jeg kan så mye om slaver, og jeg foretrekker å ha noe som jeg har lest grundig om i boka; det var derfor jeg tenkte på japan, og møtet med kina og europa.

Da tang-dynastiet var på sitt høydepunkt rundt 600-700, kom japanerne hjem med impulser som kom til å forandre deres kultur. Bl. a. tok de med seg keisersystemet og skriftesystestemet.

Kunne dette vært noe?

Forslag til problemstilling, evt tips til hvordan jeg skal komme fram til ei problemstilling på egen hånd? Føler ikke jeg helt mestrer dette :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...