Gå til innhold

Hvordan sette opp FTP server med dynamsik IP?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat laget meg en server, og jeg tenkte jeg skulle sette opp FTP på den. Problemet er at jeg ikke har statisk IP, så da meg jo forandre adressa til serveren hele tiden?

Noen som har en gratis løsning på dette?

Tenkte å bruke IIS i Win2k, har innstallert det, men hvordan bruker jeg det, finner ikke en gang ut hvordan jeg åpner det :!:

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

http://www.dyndns.org

Hvis du f.eks. har en trådløs router som støtter dette, kan du da kjøre 1 dynamisk adresse gratis fra DynDNS. Routeren vil altså ta da kontakt med dyndns for å oppdatere din adresse med ny IP, f.eks. dittnavn.ftp.org eller noe i den duren.

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar

IIS er litt invikla (imho, veel det var vel før jeg tok MCSA kurset, men men)

Filezilla FTP server er ett godt, gratis alternativ som har mange gode funksjoner jeg ikke har sett i mange andre programmer utenom Bulletproof FPT, som igjen koster penger :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Okei.. da hopper jeg unna IIC.. Prøver meg på FileZilla jeg! Tusen takk!

EDIT, nei dette var ikke lett.. Hvordan i alle dager setter jeg opp FileZilla? Den maser jo om "connect to server" jeg skal vel ikke koble til en server? Det er jo en server jeg skal sette opp...

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

ah. Vel

filezilla server består av to deler. selve ftp server servicen og GUI klienten. Dette har noe med at windows ikke liker gui/user interaction direkte på services. uansett, om serveren er installert på samme maskin som du sitter på, kobler du deg på IP "127.0.0.1" (som alltid er den maskinen du sitter på), med port "14147". Huk av "always connect to this server" for å slippe å få opp den boksen hver gang du åpner filezilla server GUI klienten, så slipper du å tenke mer på Service/GUI forholdet :=)

Lenke til kommentar

IIS: Control Panel - Administrative Tools - Internet Information Serivces (Så fremt du har valgt å installere det)

Å sette det opp enkelt er ikke vanskelig, begynner å bli værre med mange brukere med egne hjemmeområder osv.

Lenke til kommentar

du skal ikke.

IIS, eller Filezilla for den saks skyld tror IPen til PCen din er din lokale IP på PCen. Dyndns.org tingen gjør bare at all trafikk som kommer til www.dinurl.net eller hva det nå er, kommer frem til din router.

det er opp til deg å videresende trafikken som kommer til routeren på port 21 til din FTP server PC.

Lenke til kommentar

Hmm.. så jeg må altså ha et domene i tillegg, for å kjøre en FTP server?

EDIT: Prøvde bulletproof også.. Jeg kom inn lokalt, altså ved å gå inn på serverens lokale adresse. La også inn adressen jeg lagde på dyndns.org under "multi IP settings" til ingen nytte. Er ikke dette rett fremgangsmåte?

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar
Hmm.. så jeg må altså ha et domene i tillegg, for å kjøre en FTP server?

EDIT: Prøvde bulletproof også.. Jeg kom inn lokalt, altså ved å gå inn på serverens lokale adresse. La også inn adressen jeg lagde på dyndns.org under "multi IP settings" til ingen nytte. Er ikke dette rett fremgangsmåte?

6334855[/snapback]

Som det ble sagt tidligere, så må du forwarde porter i routeren din for å få tilgang fra FTP'en eksternt

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg har jo faktisk gjort det da.. Prøvde først port 21, men bulletproof mente den var opptatt. Derfor åpnet jeg port 22, og lot serveren bruke den porten.

Gjorde slik: Gikk inn i routerens innstillinger --> NAT --> virtual server -->IP 192.168.2.120 (serveren) Public/provate port: 22 TCP --> enable.

Skulle vel ikke være verre enn det?

EDIT: fant en DDNS tjeneste i routeren.. Fyllte inn infoen fra dyndns.org der, får se om det funker nå..

EDIT: neida.. dette går dårlig..

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...