Gå til innhold

Endrer strøminnstillingene på effekten?

Anbefalte innlegg

Når man stiller inn pc'n på f.eks "maximum battery" eller "alltid på", styrer dette prosessoren også? Eller er det KUN oppsett på hvor lenge det skal gå får maskinen går i dvale eller ventemodus??

Jeg har en Inspiron 6400...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styrer prosessor også, via speedstep teknologien(intel). Dette fordrer at du har riktige innstillinger i BIOS, for disse overstyrer instillingene i windows. Jeg er ikke kjent med BIOS på Dell maskiner, men dette gjelder i alle fall andre laptoper jeg har vært borte i. Sett den gjerne på "automatic" dersom dette er et valg. Eller "max battery"/"battery optimized" dersom du er ute etter lengst mulig batteritid..

Her er link til et program(gratis) som du kan avlese bl.a CPU hastighet med:

CPU-Z

Lykke til!

Lenke til kommentar

Når jeg har den på max battery kan jeg måle mer enn 600-800 som du sier... Den går helt opp i 1600 når jeg f.eks laster en ny webside.

"max battery" nekter prosessoren å klokke seg opp, slik at den kjører konstant på 600 eller 800 Mhz. ved "automatic" klokker den opp ved behov, og på "maximum performance" kjører den på bånn pinne hele tiden.

6321095[/snapback]

Lenke til kommentar

Det kan godt hende... Usikker på hvilken jeg bruker. Når jeg trykker på batteriet nederst i verktøylinja kommer det opp 3 valg med engelsk tekst og Quickset i parentes. Over disse kan jeg velge mellom fler på norsk....

Hvor velger man XP eller Speedstep?

Antar at du da kjører WinXPs strømstyring og ikke Intel Speedstep Applets?

6326486[/snapback]

Endret av Mornet
Lenke til kommentar

For å bruke speedstep må man ha Intel Speedstep Applets installert. Da kommer Speedstep-ikonet opp i system-trayet nederst til høyre, og man får en egen fane som heter "Intel Speedstep Technology" når man går inn på power optinos/strømstyringsalternativer i kontrollpanelet. Er ikke helt sikker på hvor du får lastet det ned, jeg fikk det fra leverandøren av maskina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...