Gå til innhold

Finnes snorutløser på Nikon D50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det finnes bl. a. IR fjernkontrol. (trodde D50 hadde IR sensor fremme på kamera)

Du kan også sette kamera på time delay. http://digineff.cz/obrdg2005/fotaky/nikon_...ikon_d50_03.jpg

hold inne knappen helt oppe til venstre og scroll på hjulet, så vil du se på LCD skjermen oppe på kamera at iconet vil skifte. til en klokke med en nummerverdi ved siden av/under. Dette er lukkerutløsningsforsinkelse ved den valgte instillnigen. Det er forresten her du også velger om du vil ha IR utløst, seriefotografi o.l... Å lese manualen kan være en ide...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg har den trådløse utløseren men bruker nesten alltid selvutløseren istedet fordi jeg alikevel jo har hendene på kameraet rett før bildet skal tas. Denne kan på D70 (og sikkert D50) stilles helt ned til 2 sekunder.

Edit: Den trådløse kan brukes i Bulb-modus ja hvis du skal ha eksponeringer lenger enn 30 sekunder. Men for kjempelange eksponeringer tror jeg neppe vibrasjonen du får noen tidels sekunder i begynnelsen og slutten av f.eks. en 2 minutters eksponering har noen synlig effekt på bildet.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Hei MrLee, takker for svaret ditt.

Har funnet ut at det finnes fjernuløser ja, egentlig burde vel dette være standardutstyr i pakken siden den er så billig.

Du virker godt kjent med dette kamera så jeg lurer på om du vet om det går an å "låse" utløseren på D50 ved bruk av "bulb"-funksjonen uten bruk av fjernutløser.

Lenke til kommentar
Jeg har den trådløse utløseren men bruker nesten alltid selvutløseren istedet fordi jeg alikevel jo har hendene på kameraet rett før bildet skal tas. Denne kan på D70 (og sikkert D50) stilles helt ned til 2 sekunder.

Edit: Den trådløse kan brukes i Bulb-modus ja hvis du skal ha eksponeringer lenger enn 30 sekunder. Men for kjempelange eksponeringer tror jeg neppe vibrasjonen du får noen tidels sekunder i begynnelsen og slutten av f.eks. en 2 minutters eksponering har noen synlig effekt på bildet.

6318955[/snapback]

Som stilt i forrige spørsmål , da kan vel kamera selv også låse utløseren i bulb-modus uten bruk av fjernutløser?

Hmmm, er usikker men tror det nærmer seg bestilling av D50 ;)

Er likevel usikker om jeg skal vent på Sony Alpha 100 :hmm:

Lenke til kommentar
Hei MrLee, takker for svaret ditt.

Har funnet ut at det finnes fjernuløser ja, egentlig burde vel dette være standardutstyr i pakken siden den er så billig.

Du virker godt kjent med dette kamera så jeg lurer på om du vet om det går an å "låse" utløseren på D50 ved bruk av "bulb"-funksjonen uten bruk av fjernutløser.

6318980[/snapback]

egentlig ikke så godt kjent, jeg har D70, men antok at funksjonen for shutter delay var lik :green:

Lenke til kommentar
klippet

jeg lurer på om du vet om det går an å "låse" utløseren på D50 ved bruk av "bulb"-funksjonen uten bruk av fjernutløser.

6318980[/snapback]

I følge manualen (jeg har ikke fjernutløseren selv) så skal dette fungere på samme måte som beskrevet for D70, dvs et trykk for å åpne lukkeren, og så et nytt trykk for å stenge. Men, nei det fungerer ikke på samme måte med utløseren på kameraet. Der må du holde den nede fysisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...