Gå til innhold

filmer lastet ned fra internett


bluesmoke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror faktisk det er lovlig å laste ned alle filmer og serier så lenge du ikke deler dem. Men, dette vil da bli endret på i et nytt lovforslag som kommer snart.

 

Mener å ha lest dette på vg.no...

6318584[/snapback]

Den nye åndsverkloven trådte i kraft 1. juli 2005, altså har all form for nedlasting av opphavsrettbeskyttet materiale vært forbudt i snart ett år.

 

Ellers har jeg aldri hørt om "vist på TV"-smutthullet. Kilde, Vegis?

 

Viser til en over ett år gammel VG-artikkel hvor avdelingsdirektør Bengt Hermansen slår fast at

- Lovendringen innebærer at det vil bli ulovlig å laste ned musikk, filmer og tv-programmer fra nettet, dersom man er kjent med at materialet er gjort ulovlig tilgjengelig for en fildelingstjeneste, sier Hermansen til VG.

 

Med andre ord, materialet vil omfattes av loven dersom filene er lagt ut på nettet uten rettighetshaverens samtykke.

 

- Dette vil også gjelde tv-programmer, selv om de allerede er vist på TV i et annet land.

No offence, Vegis, men jeg velger å tro at avdelingsdirektøren i Kultur- og kirkedepartementets medieavdeling vet hva han snakker om. :)

Endret av johnj
Lenke til kommentar
Den nye åndsverkloven trådte i kraft 1. juli 2005, altså har all form for nedlasting av opphavsrettbeskyttet materiale vært forbudt i snart ett år.

 

Det var det jeg også trodde, til jeg nylig leste noe som talte imot det på vg.no. Men, så lenge jeg ikke finner igjen den artikkelen har jeg vel ikke noe jeg skulle ha sagt. :)

Lenke til kommentar
filmer og serier som er vist på norskTV har du lov å laste ned fra nettet ifølge norsk lov.

6318529[/snapback]

 

 

Nei, du har ikke lov å laste ned noe som er beskyttet av opphavsretten, altsp alt av spill, film musikk osv.

6323746[/snapback]

 

 

det er vel lov og ta opp filmer på tv2 f.eks da burde det vere lov og laste ned samme film fra en kamerat f.eks.

Lenke til kommentar

alle betaler jo lisens til NRk for å kunne se på tv, om jeg tar opp en serie på NRK som jeg har "betalt lisens" for og brenner det på en dvd, har jeg ikke gjort noe ulovelig? sant?

 

om en kamerat av meg låner plata med serien på, og ser den på datan sin og lagrer den, er det ulovelig?

 

om jeg til en annen venn, deler serien som jeg har tatt opp, over et fildelings program, er det lovelig??

 

i mine øyne burde det være det :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...