-Teddy- Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg titter endel på minneinnstillingene mine for tiden fordi jeg skal sette inn en ny singleslot 1GB brikke idag. Har ikke satt inn dne nye brikken enda. Jeg har fra før av to dualchannel 512MB brikker som jeg kjøpte som et sett. Jeg ser nå at disse brikkene står listet som "Channel: Single" i CPU-Z. Er det jeg som ikke har peil eller skal det være slik? Ville tro det skulle stå dualchannel eller noe i den duren. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Ja, det skal nok være slik, og jeg tror ikke det er mulig å utnytte dualchannel ved bruk av alle brikkene. Jeg er ganske sikker på at antallet ranker (dvs hvor mange sider brikkene benytter i form av pin-layout) må samsvare mellom kanalene. Venice og nyere prosessorer støtter faktisk dualchannel i kombinasjon av 2x256 (enkeltsidige) og 1x512 (dobbeltsidig). Men, alle tre brikkene dine er etter all sannsynlighet dual rank, dermed samsvarer det ikke. I dualchannel vil begge kanalene respondere på de samme kommandoene og lese/skrive i paralell, men det forutsetter at adresse-spekteret kan "speiles" nøyaktig, dvs at akkurat de samme adressene er representert i begge kanalene. Siden alle brikkene trolig benytter to sider, men har forskjellig kapasitet, må nødvendigvis antallet rader og koloner være forskjellig, og det gjelder nok også for antallet ranks. Hvorvidt brikkene er kjøpt som dual channel sett har ingen betydning - dualchannel er kontroller/buss-karakteristikk, som altså stiller visse forutsetninger til brikkenes likhet. Endret 16. juni 2006 av Quintero Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå