Gjest medlem-98070 Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Jah. Nettopp formatert Windows XP for ikke akkurat første gang. Det hender ofte etter en stund med vanlig bruk at ting blir tregt på maskinen og henger seg opp, som f.eks åpning av filer. Sist gang jeg måtte formatere, måtte jeg skru av PCen når jeg åpnet mapper fordi den var så treg, f.eks musikk hang seg opp når jeg hadde andre filer oppe, osv. Så. Nå har jeg ikke så lyst til å formatere mer på en stund. Hva kan jeg gjøre for å holde Windows-maskinen fri for problemer så lenge som mulig? Tror jeg har fått mye virus og lignende før. Hvilke programmer er smarte å laste ned? Virus, sikkerhet på nettet, og den slags. På forhånd takk. Edit: vet det finnes et sikkerhet-forum her også med flere virusprogram-emner, men lurer på andre programmer også generelt for å bruke Windows. Endret 16. juni 2006 av medlem-98070 Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) En helt supermini-liste til essensiell smøring (i noenlunde prioritert rekkefølge): 1. Ikke la problemer få utvikle seg. Spør straks du synes noe er galt eller mistenkelig. 2. Fornuftig adferd på nettet både mht til surfing, mail og installering av programmer. 3. Kjør en disksjekk minst et par ganger i året. Høyreklikk på C, egenskaper, verktøy, sjekk for feil, kryss av for autofix. 4. Pass på å holde maskinen oppdatert på Windows Update. 5. Brannmur: XPs innebyggede, hvis vi skal ha en miniliste her. 6. Antivirus: AVG eller Avast (gratis) - NOD32 (ikke gratis). 7. Antispyware: Windows defender (gratis) eller Webroot Spysweeper (ikke gratis). 8. Rensing: CCleaner (sett til å rense ved oppstart). 9. Defragmenter i alle fall en gang i måneden. Høyreklikk på C, egenskaper, verktøy, defragmenter. 10. Registerrens: CCleaner (gratis) eller RegSupreme (ikke gratis). Det var det jeg kom på i farten. Det skal være mulig å holde en Windows-installasjon i frisk tilstand i årevis. Endret 16. juni 2006 av zjulik Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Skaffet Avast. Edit: den sier jeg kun har igjen 59 dager. Har jeg lastet ned feil versjon? Windows Defender fikk jeg feilmelding på, jeg mangler en servicepakke. Er det verdt det å skaffe den for å bruke Windows Defender? Hvor finnes servicepakker? Er CCleaner verdt å bruke? Sletter den filer uten at jeg vet om det? Kan den slette ting jeg ikke vil at den skal slette, mener jeg? Hvordan vet jeg at Windows brannmur er aktiv? Endret 16. juni 2006 av medlem-98070 Lenke til kommentar
Blippblopp Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Avast - Antivirus Zonealarm - brannmur Spybot S&D Adaware Opera Dette er standardpakken på alle mine pc'er. Funker knall. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Opera har jeg, ja. Klar favoritt. De andre programmene skal jeg teste ut. Lenke til kommentar
Registrert Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Hvor finner jeg WIndows defender? Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 http://www.majorgeeks.com/Microsoft_Window...nder_d4466.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå