Gå til innhold

LCD-skjerm med HD-støtte

Anbefalte innlegg

det ser slik jeg har forstått det ja men hva er vitsen med å kjøpe en HD DVD film da lissom?

6318651[/snapback]

Hvis lommeboka er så full av sedler at det er vanskelig å brette den, så hjelper nok kjøp av HD-filmer og utstyr til med å gjøre det lettere å brette lommeboka. ;)

Neida, det blir vel bedre om noen år når prisene på både filmer og utstyr for å vise filmene faller, samt at DVD-jon har laget en god løsning for å omgå alt tullballet når man skal spille av filmene på PC.

Ellers så vil fortsatt blueray og HD-DVD kunne brukes som et dyrt og tregt backup-medium for filer fra PCen. F.eks for filer som ender på .avi .mpg osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HD-brikke på skjermkort? Så visst jeg har en Blueray-ROM til PC'en, så er ikke dette nok hardware til å se film?

6318600[/snapback]

Det stemmer. Det holder ikke å ha bare en blueray-spiller eller en HD-DVD-spiller i en PC med helt vanlige skjermkort.

Den store HDCP fiaskoen

6318640[/snapback]

det ser slik jeg har forstått det ja men hva er vitsen med å kjøpe en HD DVD film da lissom?

6318651[/snapback]

Visst Blueray/HD-DVD film ikke kan sees på "eldre" PC, i dårligere kvalitet, så syns jeg noe er galt!

Lenke til kommentar

6318651[/snapback]

Hvis lommeboka er så full av sedler at det er vanskelig å brette den, så hjelper nok kjøp av HD-filmer og utstyr til med å gjøre det lettere å brette lommeboka. ;)

Neida, det blir vel bedre om noen år når prisene på både filmer og utstyr for å vise filmene faller, samt at DVD-jon har laget en god løsning for å omgå alt tullballet når man skal spille av filmene på PC.

6318685[/snapback]

joda, jeg regner også med at HDCP blir knekt slik at vi forbrukere også kan nyte godt av det. Jeg har IKKE tenkt å kjøpe nye skjermer (kjøpte nye for ett par mnd. siden) bare for å få HDCP støtte på dem slik at jeg kan se HD DVD filmer på dem, ikke faen :) I det siste har jeg blitt mer og mer lovlig. kjøper mer og mer CDer og DVDer selv, ikke i frykt for å bli tatt for piratkopiering, men fordi jeg ønsker å vise at jeg setter pris på dem som lager enkelte plater/filmer.

Men hvis/når dette blir realiteten, tror jeg piratkopieringen kommer til å ta seg opp igjen, iallefall i dette huset. Jeg gidder ikke kjøpe en film som jeg må rippe og cracke for å se...da laster jeg den heller ned og hopper over ett steg. Og jeg tror det er mange som tenker slikt.

"gjør det vondt i foten MPAA?"

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Veldig fin LCD-skjerm, og ikke minst hva slags spesifikasjoner den har å by på! HDMI og HD-støtte opptil 1080i. Dette er en skjerm som i hvert fall bør fylle en entusiasts forventninger til en high-end skjerm.

Dette var min dagens overraskelse :) Designet var også upåklagelig. Og det er visst den første LCD-skjermen med HDMI og HD-støtte.

Jeg spørte meg dette spørsmålet:

HD-støtte og HD-ready. En forskjell mellom disse to? Kanskje ikke en HD-støttet TV er HD-klart?

Endret av onyX
Lenke til kommentar

:!:

Go go DVD-Jon. Kopisperrer og -beskyttelser er noe herk. Film- og musikkbransjens holdning til at alle kundene deres er potensielle kriminelle, er latterlig. At det er enklere å bruke piratkopierte filmer-, spill- og programmer enn lovlig kjøpte er så sinnsykt på trynet. Lavere priser + mindre sperrer = økt salg. :yes:

Edit: Og fin skjerm, ja. ;)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
joda, jeg regner også med at HDCP blir knekt slik at vi forbrukere også kan nyte godt av det. Jeg har IKKE tenkt å kjøpe nye skjermer (kjøpte nye for ett par mnd. siden) bare for å få HDCP støtte på dem slik at jeg kan se HD DVD filmer på dem, ikke faen :) I det siste har jeg blitt mer og mer lovlig. kjøper mer og mer CDer og DVDer selv, ikke i frykt for å bli tatt for piratkopiering, men fordi jeg ønsker å vise at jeg setter pris på dem som lager enkelte plater/filmer.

6318717[/snapback]

HDCP-sperren er knekt for lengst. Det du nok tenker på er AACS-sperren som ligger i HD-DVD og Blu-Ray (tilsvarende gamle CSS i DVD). Når denne er knekt vil det være mulig å spille av filmene på en hvilken som helst skjerm.

Ellers, som mange feilaktig mener, er det ikke nødvendigvis nødvendig med skjermkort og skjerm med HDCP for å spille av HD-materiale. I AACS-standarden kan produsentene ved hjelp av et ICT-flagg bestemme om HD-materialet skal nedskaleres på ikke-kompatible skjermer. Filmbransjen har lovet å ikke ta i bruk ICT-flagget på de første utgivelsene, og kanskje tar de ikke det i bruk i det hele tatt. Men det virkelige kritikkverdige her er det faktum at bransjen nå selv kan bestemme hvordan åndsverks skal behandles. Den norske åndsverksloven tillatter privat kopiering, men dersom filmbransjen selv ønsker det kan de velge å overstyre dette ved å sette på ICT-flagget. Et sentralt punkt i den norske åndsverksloven faller dermed helt bort.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg litt skeptisk til en skjerm med 1920x1200 som skal kjøre 1080p, da blir det vel ikke native, eller kanskje den kutter noen pixeler oppe og nede? Men tester vil være fint det.

6319141[/snapback]

Hvis man spiller av HD-film (1080i) på f.eks Dell's 24" med 1920x1200 så får man en tynn sort stripe øverst og nederst på skjermen. Stripene er 60 pixler høye (5% av høyden på skjermen). Dermed passer filmen på 1920x1080 perfekt med hver av de 1920x1080 pixlene på skjermen som viser filmen. Du kan godt kalle det native oppløsning siden det ikke innebærer noen skalering.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg litt skeptisk til en skjerm med 1920x1200 som skal kjøre 1080p, da blir det vel ikke native, eller kanskje den kutter noen pixeler oppe og nede? Men tester vil være fint det.

6319141[/snapback]

Hvis man spiller av HD-film (1080i) på f.eks Dell's 24" med 1920x1200 så får man en tynn sort stripe øverst og nederst på skjermen. Stripene er 60 pixler høye (5% av høyden på skjermen). Dermed passer filmen på 1920x1080 perfekt med hver av de 1920x1080 pixlene på skjermen som viser filmen. Du kan godt kalle det native oppløsning siden det ikke innebærer noen skalering.

6319892[/snapback]

Ja da fikk jeg bekreftet det jeg trodde. Men er det noen grunn til at skjermen har de ekstra 60 pixelene?
Lenke til kommentar
Mulig jeg missforsto Simen1s utsagn ang. dual link, men bare så det er avklart; Apples 30" trenger dual link dvi.

6318790[/snapback]

Apples 30" (og Dell sin også tror jeg) bruker 2560 x 1600 oppløsning. Altså høyere enn 1920x1200. Derfor trenger den høyrere båndbredde og må bruke Dual Link istedenfor.

Vis Apple hadde ønsket kunne de også benyttet HDMI B.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...