AMD-King Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Jeg har et problem med min gamle Mazda 93-mod. Har byttet det meste av bremser foran, skiver, klosser og calipter, men får ikke bremsetrykk/kraft. Det er jo luft i bremsesystemet, noe som må ut! Men er det en god måte å få lufta ut på? Jeg, med en annen, har åpnet ventilen på calipteren og pumpet på bremsepedalen for å få ut luft. Da kommer det selvfølgelig ut bremseveske (nykjøpt!) som vi heller i en tom isboks og gjenbruker. På høyre calipter var det ganske bra trykk og like bra trykk etterhvert som vi pumpet på bremsepedalen, men ikke på venstre calipter. Vi har holdt på i 2 timer med å pumpe, enten det pumpes raskt, tregt, og ved å åpne ventilen når pedalen er inne for og så stenge ventilen før pedalen slippes. Har noen tips og råd på hvordan dette kan fikses? Kan nevne at jeg aldri har hatt noen som helst problemer med bremsetrykket før og at slager er intakte. EDIT: surr i logikken Endret 16. juni 2006 av AMD-King Lenke til kommentar
exs Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 du må sette en gjennomsiktig slange på luftenippelen og så ha den opp i en halvfull flaske men bremseveske slik at den ikke suger inn luft igjenn når du slipper bremsen og så er det bare og pumpe-holde trykk-slipp opp luftenippel-steng også samme rutine igjen helt til den er tom for luft... deretter bør du kjøre en tur og så lufte igjen. Lenke til kommentar
otis Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 I tillegg så kan det være lurt å begynne med det bakhjulet som er diagonalt plassert i forhold til det hjulet som du skal lufte. Da det kan hende at det er dit lufta stikker av og avt du ikke får trykk i systemet. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Hvis jeg forstår deg rett, så åpner du blødeventilen når pedalen er ute? Er ikke slik jeg har brukt å gjøre det ihvertfall Pump trykk i systemet, så åpner du ventilen når pedalen er i bånn. Når det ikke kommer noe luft ut i det hele tatt, steng ventilen. Så slepper du pedalen. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 Hvis jeg forstår deg rett, så åpner du blødeventilen når pedalen er ute? Er ikke slik jeg har brukt å gjøre det ihvertfall 6318101[/snapback] Ja, her ble det en liten glipp i skrivinga mi , det skal jo være omvendt. Dette høres bra ut folkens. Skal jeg ta å lufte alle calipterene? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Ja, du må lufte alle bremsene hvis du ikke hadde satt klemme på bremseslangene når du skiftet caliper Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 Ja, du må lufte alle bremsene hvis du ikke hadde satt klemme på bremseslangene når du skiftet caliper 6318496[/snapback] Jaja, mer arbeid = mer erfaring. Da får jeg sette i gang, takk for all hjelp! Lenke til kommentar
VF-racing Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Sansynligvis har caliprene dine bak en justeringsskrue.. En umbraco (4mm?) som sitter bak en 14mm,tror jeg, bolt.. Den skal du skru helt til calipern klemmer, så litt tilbake.. Spørs litt på hvilken Mazda det er.. Er ikke sikkert den har slik justering, men så gammel bil har nok det.. Selv om jeg hadde satt klemmer på slangen, så hadde jeg nok lufta.. Kan lønne seg å sikfte bremseveske av og til.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå