G Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Synes å huske at både windows og mac stort sett har lånt fra ett OS som zerox ikke helt klarte å se potensialet i.Greit nok at Bill ikke akkurat er noen populær person i manges øyne, men jeg tror ikkje vi hadde vært der vi er i dag om det ikke var for han. my2 6318777[/snapback] Det har vært mange om beine i kampen for posisjon i forhold til operativsystem-markedet. Windows NT er et resultat av samarbeid mellom IBM (som laget OS/2) og Microsoft. Windows NT som også Windows 2000 og Windows XP er basert på hadde ikke vært det som det er uten samarbeidet. Microsoft trakk gode ting ut av samarbeidet og laget "sitt" NTFS filssystem. NTFS har tatt veldig mye fra filssystemet HPFS som OS/2 er bygget rundt. IBM kom for sent på banen med sitt opertivsystem til at det kunne godt nok feste. OS/2 Warp syntes ihvertfall jeg var mye mer stabilt enn Windows 95 var på den samme tiden. IBM måtte gi opp, og heller støtte opp om Linux markedet. Det er også IBM som ga Bill Gates den gode startkapitalen ved at de kjøpte hans MS-DOS produkt til sine PC'er. IBM hadde riktig nok en flopp ved at deres PC'er var proprietære og dyre. Derfor kom det en konkurrent i det som kalles "IBM kompatibel PC". Den IBM kompatible PC'en var basert på en åpen standard som var fritt. ISA porten (engelsk: slot) i gamle hovedkort er IBM vare. MCI porten er også IBM vare, men den måtte gi opp kampen med PCI porten fordi den var "befengt" med rettigheter som måtte lisensieres. PCI porten er nesten lik MCI portens virkemåte. Kloning med åpne standarder er det som drev oss til hvor vi er nå. MS Windows fikk feste på grunn av Bill Gates lukrative kontrakt med IBM. Både IBM PC'er og Apple PC'er var (er) proprietære. Se på det som skjer i samarbeide mellom Appe og Intel nå. Det er ikke uten grunn at slikt skjer. Apple innser at de ikke kan tjene like mye penger uten bred hardware støtte. Det er mange artikler på HW.no nettverket og andre steder som forteller oss om hva Apple foretar seg nå. Lenke til kommentar
chma Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 vært bortreist så sent svar, men kunne ikke dy meg.. Det å gjøre narr av andre sine idéer, og så plukke de opp selv, og gå bak ryggen på andre og gjøre hva som helst for å slå ned konkurrenter er ikke noen genistrek nei. Og lure andre og drive med propaganda på den måten er ikke bra, og heller ikke lovlig. Så MS er altså mye værre enn alle andre? Hadde virkelig ms vært hvor de er om de bare drev ulovlig? Det er vel mer etikk som kanskje de er på kanten med og det er noe helt annet enn lover. Og hvem er geniet? Den som fant på produktet, eller den som kopiérte det? (dårlig kopi) Jeg vil heler karakterisére Bill som sleip og slu enn som et geni. Du bygger ikke en formue på størrelse med små lands statsbudsjetter ved å være slu eller sleip, fullt mulig vi har små investorer i Norge som gjør det, men vi snakker så mangfoldige milliarder her at det ikke finnes noen å sammenlikne med. Men det stemmer at vi hadde ikke vært der vi er i dag om det ikke hadde vært for Bill Gates og Microsoft, men vi hadde vært lang lengre. Microsoft har gjennom tidene gjort alt de kan for å slå ned konkurranse og hindret utvikling.[/qoute] Personlig har jeg ikke noen tro på at vi hadde kommet så mye lenger, men det blir synsing uansett. BTW: Ikea produsérer ganske mye i Polen, altså billig arbeidskraft. Jeg skal ikke forsvare Ikea, og det er en helt annen sak også. Her er det snakk om at mange glorifisérer Bill Gates og Microsoft, noe som de etter min mening har ingen grunn til. Ikea selger mye dyr driit og mye er produsert deretter. Om vi kan kalle dette en glorifisering av Gates vet jeg ikke, men her en mine two cents.. Gates hadde ikke vært der han er idag om han bare var sleip eller slu og drev ulovlig. Vi snakker muligens om en av de mest vellykkede forretnings folk i historien Dette er folk som virkelig vet hva de driver med, å påstå noe annet blir nesten for naivt og misunnelig å kalle det. For å si som en liten dokumentar om dotcom bobla og suksess/fiasko jeg på tv for noen år siden, "jeg har kommet hit med 95% lovlighet". At man kan ha gjort noe tvilsomt, etisk feil, kanskje noe ulovlig er fullt mulig, men å påstå at det omtrent er bygget på ulovligheter er vel å ta LITT hardt i? Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Jeg skjønner ikke hva anti-microsoft folk klager så jævlig over. Siden Windows 2000, har MS brukere hatt "grei" software. Greit nok, det tok et år før XP var skikkelig stabil, men.. hehe.. Den gjennomsnittlige bruker har alt for lav kompetanse til å bruke annet enn MS. Jeg tror de fleste på forumet her, ville grepet sjansen, som bill gates gjorde, forutsatt at vi visste hvilken gullgruve det potensiellt var. Jeg tror også de fleste her ville utnyttet kontrakter, tatt ut goder, bygget opp eget, etc. Om man ikke vil oppføre seg slik som noen få her klager på, har man ingenting i en lederstilling å gjøre. Du kan ikke være dumsnill i business, da får du det som de som microsoft utnyttet fikk det.. De kan sitte der med skjegget sitt i postkassen og grine hjem til mor. it's a hard knock life. Jeg støtter meg bak de som sier Bill Gates er en genial mann. Ps. jeg sier ikke at alt han har gjort er "snillt", men jeg sier jeg ville gjort akkuratt det samme. Lenke til kommentar
vegham Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Sikkert lurt å ha en fot innen for 3. verden når dem bestemmer seg for å kjøpe data maskiner. Kanskje det blir Origami i stedet for $100-laptop? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Nummer to illustrérer hvor lenge Microsoft holdt igjen utviklingen og utbredelsen av internett. De to uttalelsene i midten var mindre bra. Den første med 640k er en klassiker, og den er vel lignende uttalelsen til han som sa at datamaskiner i fremtiden ikke vil veie mer en et tonn. Poenget mitt er at Gates i noen tilfeller har kommet med slike uttalelser som ikke tenker på fremtiden. I 1981 var 640k ram veldig mye, men det er da ingen grunn til å tro at det vil være nok for alle i fremtiden? (det var poenget mitt) 6319448[/snapback] Wrongly Attributed:"640K ought to be enough for anybody." or "No one will need more than 637 kb of memory for a personal computer." Two variants of the same quote, often misattributed as said by Bill Gates in 1981. Gates has repeatedly denied ever saying this, and he points out that it has never been attributed to him with a proper source. In fact, the memory limitation was due to the hardware architecture of the IBM PC Min utheving. Kilde: WikiQuotes Jeg var på et seminar med Bill Gates rundt 1990, når han kommenterte dette. Da ble han spurt av en journalist fra Computerworld (tror jeg) om akkurat det sitatet. Og han sa at selv om han aldri hadde sagt det, var problemstillingen reell. Typiske mikromaskiner på den tiden hadde 1-64 K minne, og det hadde den første IBM PCen også, den kom i to modeller, med 16K eller 64K minne. (Med mulighet for 3 tilleggskort, til sammen 256 K max.) Begrensningen lå i Intel-prosessoren, både 8088 og 8086 hadde 20 bits addresser, og 2^20 er 1 MB. En del av det ble brukt til å adressere ROM, og dermed var det 640K igjen. MS-DOS kunne nok vært laget med støtte for lengre adresser, ved å bruke paging-teknikker, men 8086 og 8088 hadde ikke støtte for dette, det kom først med 386 prosessoren om jeg husker rett. Det fantes altså ikke hardwarestøtte for mer minne når MS-DOS ble skrevet. MS implementert allikevel softwarebasert segmenthåndtering i Windows, men det gikk fryktelig treigt. (Pagemaker på Windows 2 kunne bruke minutter på en jobb som tok sekunder på Mac, når dokumentet var for stort til å få plass i minnet. Mac'en brukte Motorolas 68000, som hadde 24 bits adresser, eller 16 MB max. Hadde IBM valgt 68000-prosessoren istedet for 8088 hadde mye kunnet vært anderledes...) Geir Endret 19. juni 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 ems/xms det er snakk om nå? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 ems/xms det er snakk om nå? 6339447[/snapback] Wham! Blast from the past! Hadde helt glemt at vi dreiv og kåla med de der i sin tid, ja... :!: Lenke til kommentar
pej Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Denne nyheten kommer ikke som noe sjokk, det har i grunn ligget i kortene etter at Ballmer tok over roret. Jeg har en enorm respekt for Bill Gates, hovedsakelig på grunn av alt arbeidet (og alle pengene) han har lagt ned i veldedighet. Man kan si hva man vil om Microsoft og deres strategier, men de har banet veien for PC-alderen i mine øyne. Jeg lurer veldig på hvordan Ray Ozzie er. Hvillken bedriftskultur han er tilhenger av. Noen som vet?6318202[/snapback] Denne artikkelen har en viss introduksjon av han. En stor motstander av kompleksitet, noe som er et stort pluss i min bok. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 ems/xms det er snakk om nå? 6339447[/snapback] Wham! Blast from the past! Hadde helt glemt at vi dreiv og kåla med de der i sin tid, ja... :!: 6340267[/snapback] heh, tror jeg hadde personlig beste på 619 ledig (da med creative lydkortdrivere, musdrivere og noen andre greier i high men). greie tingen med ms-dos var at saken kunne restartes på sekunder Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Det var en del spill som krevde litt knoting ja, hehe, huff, mye editering av autoexec.bat og config.sys blant annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå