Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pass på så ikke du blir lurt ved verkstedbesøk!


Anbefalte innlegg

Jeg leverte nylig min bil til merkeverksted for skifte av drivledd foran, og i den forbindelse henvendte jeg meg til merkeverksted. Drivleddet kostet 4200 og arbeid kom på ca. 1500 kroner. For den prisen gidder man ikke å skru selv (ihvertfall ikke jeg)

 

Jeg leverte bilen klokka 1200 og den skulle være klar i løpet av dagen. Klokken 1400 ringte mekaniker og sa at det var oppstått problemer. Drivleddet passet rett og slett ikke, og de måtte bestille nytt! Bilen ville ikke bli ferdig før dagen etter.

 

Grunnen til at leddet ikke passet var at det var uoriginalt, og ikke delbart som er vanlig på denne typen biler. Siden jeg var helt avhengig av bil i jobb, møtte jeg opp og forlangte en bil som jeg kunne bruke dagen etter inntil de fikk ordnet opp. Da jeg forklarte hva som hadde skjedd til damen i resepsjonen fikk jeg spørsmål om det var JEG som hadde bedt om uoriginale deler i min bil! Nei sa jeg, da jeg leverer bilen min til et merkeverksted forventer jeg at det blir brukt originaldeler uten at jeg må si i fra.

 

Da jeg spurte om det var vanlig å bruke uoriginale deler på merkeverksted var det umulig å få svar.

 

Og prisen som de hadde tenkt å ta? Jada, den samme som om det skulle ha vært en originaldel. :no:

 

Hvis du har tenkt å levere din bil til et merkeverksted, forlang at de bruker originaldeler, og hvis de ikke bruker det forlang prisen som delen kostet og ikke originaldelpris! Jeg regner med at det er mange som har blitt lurt på denne måten, og verkstedene stikker pengene i egen lomme. Som om det ikke er dyrt nok å være bilist i Norge fra før.

 

Kjeltringpakk kalles sånt. :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen verksteder er sløve ja.

Vi hadde bilen vår inne på EU kontroll i Januar.

Der gav vi beskjed at bremser skulle sjekkes og evt. byttes (varsellampen til bremsene lyste).

Vi sa også at de skulle sjekke viften / termostaten / kjølingen til motoren siden den hadde passert 100 grader noen ganger.

Og litt forskjellige småting.

 

Når vi fikk bilen tilbake sa de at bremsene var perfekte. Var nok bare lyset som var ødelagt.

På mercedeser så starta ikke viften i motoren før den nådde 120 grader sa de.

 

Heldigvis er pappen til en kamerat av meg bilmekaniker, og har vært det i 20-30år, så han skulle legge på nye dekk på felgene vår og skifte de i samme slengen.

Av ren vane ble han mistenksomme på bremsene, så han sjekka.

Alt som var igjen var ca. ingenting.

Og 2 dager etter skulle vi nedover motorveien i tyskland med en 600kg tilhenger (hvordan hadde det gått uten bremser?).

 

Og selvfølgelig når vi kom til tyskland, så kokte bilen. Den nådde 130 grader, og viftå starta aldri.

 

Så noen ganger kan det alltid være greit å få bilen dobbelsjekka av en annen person. :)

Lenke til kommentar

Huff, det som mange jeg kjenner har erfart er at, alltid si selv hva du vil ha fiksett, gi mekanikeren et inntrykk av at du har peiling eller så kommer han nesten sikker til å svindle deg...

 

Uansett du har min sympati, har ikke bil akkurat nå, men alle har vel opplevd at familiebilen blir utsatt for grovt tyveri av bilmekanikere selv om den bare skulle få nye blinklys

Lenke til kommentar

Har også erfaring, spesielt fra Mercedes-verkstedet i Bodø, at slike "feildiagnoser" foregår! Fikk beskjed om å handle inn deler for 15-20.000 kr for at verkstedet i det hele tatt kunne begynne å feilsøke på motoren, mens et annet verksted fikset bilen en uke etterpå for 2000 kr uten ekstra deler! :hrm:

 

Tror ikke at det gjelder det at mekanikeren skal få inn mere penger, da en vanlig ansatt bilmekaniker ikke tjener fem øre på å lure en kunde! ALT av deler skal via et delelager og registreres, så muligheten for å putte noe i egen lomme er ikke tilstede på et merkeverksted, med mindre du er deleier (og da jobber du sjelden på verkstedet)!

 

Vil heller påstå at mange bilmekanikere ikke tenker på kundens pengebok og hvor sinnsykt mye f.eks. 3 timer på verksted (+ deler) kommer til å koste en vanlig familie/privatperson... Det koster heller ikke mekanikeren fem øre å feildiagnostisere en bil for ekstrautgifter på 15.000 kr!

 

Det skal lite til for å øke utgiftene på et verkstedbesøk! Tid er penger og selv den minste bagatell kan koste deg matpengene for de 14 neste dagene!

 

Så mitt poeng er at mekanikere på et merkeverksted får ingenting ut av, og prøver heller ikke å "lure" kundene, men glemmer heller ofte av at det koster kunden 1000 kr pr. time (+ dyre deler) for hver eneste lille filleting som blir gjort!

 

En del mindre og private verksteder derimot, kan sikkert diskuteres når det kommer til å "legge litt på" regningen...

Lenke til kommentar

Gjør det en kan selv. Hvis ikke prøv å få noen en stoler på til å sjekke for deg før den evnt linnleveres verksted.

 

Jeg kan selv ikke fordra verksteder med mindre jeg må, nettopp pga de syke prisene og den slette jobben som gjøres mange steder.

 

Å gjøre noe selv kan ofte bli bedre, fordi man bruker littt bedre jobb til å smøre og rense, og ikke kladde bare delene av og på.

Lenke til kommentar
Gjør det en kan selv. Hvis ikke prøv å få noen en stoler på til å sjekke for deg før den evnt linnleveres verksted.

 

Jeg kan selv ikke fordra verksteder med mindre jeg må, nettopp pga de syke prisene og den slette jobben som gjøres mange steder.

 

Å gjøre noe selv kan ofte bli bedre, fordi man bruker littt bedre jobb til å smøre og rense, og ikke kladde bare delene av og på.

6325727[/snapback]

 

Hmmm... Tror du må finne deg et nytt verksted! :!:

 

Enig i at prisene er høye, men at veldig mange verksted gjør en slett jobb er tull! Jeg bruker et verksted i Bodø som har en meget høy standard og som er hjelpsom og ærlige! Har aldri betalt en krone mer en jeg må, tvert imot og blir bestandig oppfordret til å gjøre ting selv hvis det er mulig!

 

Hvis et verksted skal skal være ekstra nøye, så tar det også lengre tid = dyrere! Da blir det også feil!

 

Enkelte ting tar lengre tid enn andre og enkelte ting må man også være mer nøye med! Tipper de som jobber på et ordentlig verksted vet dette og tar dette i betraktning! Mekanikere er fagfolk og når man gjør det samme om og om igjen, så går det rimelig kjapt etterhvert og det er også faste tidsberegninger på hver enkelt jobb!

 

Det irriterer meg grønn at elendige verksteder gir alle verksteder et dårlig rykte! Prisene er veldig høye, men hvis du tror at den 1000-lappen du betaler i timen, går i lomma på eieren av verkstedet, så tar du sinnsykt feil! Det blir like på trynet som å skylde på bensinstasjonene for bensinprisen! Det er STATEN du kan takke for prisnivået! :yes:

 

 

Men er enig med deg: Gjør det du kan selv! :cool:

Lenke til kommentar

Grimbo, hvilken bil er det snakk om? Verksteder er svindyre, selv om det er merkeverksted eller ikke. Av egen erfaring tar Vw og Toyota gode 1000kr+ i timen. "ikke merkeverksteder" tar sjeldent mindre enn 700-800kr timen. Så det lønner seg helt klart å skru litt selv. Jeg er hvertfall ikke i nærheten av å tjene så mye pr time, så kan gjerne bruke 5 ganger så lang tid som en mekaniker bruker før jeg går i tap.

 

Husk å få en fastpris skriftlig på arbeidet som skal utføres, det fikk hvertfall jeg når jeg tok forstillingskontroll på golfen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

vet ikke helt eg skulle skifte register reim og potta på en audi 80 2.0 e i sommer ringte til et lite ikke merkeverksted og så til møller for å skjekke pris. etter noen timer ringte ikke merkeverkstedet og sa at de skulle ha 11000,- ellevetusen kroner !for jobben, etter en liten stund ringte møller og de skulle ha 3700,- deler og arbeid. så eg vet ikke helt eg.

Lenke til kommentar

Merkeverksted kan tingene sine, de får det fort gjort, selv om timeprisen er noe høy så går det ikke så mange timer.

Et ikke-merkeverksted har gjerne ikke så god erfaring med din type bil og må finne ut hvordan det skal utføres og da går det masse ekstra tid.

Lenke til kommentar
Merkeverksted kan tingene sine, de får det fort gjort, selv om timeprisen er noe høy så går det ikke så mange timer.

Et ikke-merkeverksted har gjerne ikke så god erfaring med din type bil og må finne ut hvordan det skal utføres og da går det masse ekstra tid.

6513322[/snapback]

Riktig som du skriver om at de har erfaring med din type bil.Skal man på ikke merkeverksted så spør om de har utført jobben før,med mindre det er en enkel type jobb.Når det gjelder priser på arbeid så har alle verksteder i norge lister på alle biler og jobber som skal utføres.Der står timeantall så ganger verkstedet opp med sin timepris.Dette gjelder selfølgelig ikke feilsøking.Bruker et verksted 5 timer på en jobb og et annet verksted 7 timer på samme jobben og lista sier 7.5 timer,så er den riktige prisen du skal betale 7.5 timer.Et veksted som står på å jobber for livet for å få unna jobbene skal ikke komme kunden til gode,men verkstedet.Hvis alle yrker skal gå på minuttpris for utført jobb så er det mange av oss som skulle hatt sparken.Alle typer jobber enten det er bilmekaniker eller rørlegger skal ha omtrent samme pris på likt arbeid.Men vi må godta at noen bruker lengere/kortere tid enn andre,men prisen skal være omtrent lik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...