Gå til innhold

Høyre og FrP for ølsalg hele døgnet.


Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)  

335 stemmer

  1. 1. Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)

    • Ja
      257
    • Nei
      63
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Kan man ikke si det slik at enhver person som kjører bil overstadig beruset setter en annen persons liv (og frihet) i fare, og dermed bør bli straffet?

6335306[/snapback]

Slik er det vel også den dag i dag. Men når man blir meiet ned av en bil, så er jo stort sett skaden allerede gjort. Og all verdens straff vil ikke opprette den, desverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg ikke skjønner her. HVORFOR SKAL SØNDAGER OG HELLIGDAGER VÆRE UNNTAK? Prøver staten å lære oss disiplin? Det vil si at man skal planlegge søndagens grillfest før kl. 15 på lørdag? Jeg krever ikke mye, men en øl mens jeg venter til grillen kommer i riktig temperatur og en til maten må jeg ha. Hvorfor ikke selge det på Narvesen og 7-eleven?

Lenke til kommentar
Alkohol burde kun blitt solgt på polet.

Med strenge regler.

6336315[/snapback]

Eller bare kvitte seg med hele vinmonopolet.

 

Slutt å syt, med mindre du har bodd under en stein de siste 10 årene så hadde du vist at man må stikke på butikken mens ølsalget er åpent. Det kom vel som ingen overaskelse at ølsalget stengte?

Åjasså ? Så vi skal altså slutte å bestemme over ting, kjempe bra.

 

Hvordan er drikkekulturen her i Norge, til sammenligning med andre nordiske land?

Sånn ca. alle vet at nordmenn drikker bare i helgene for å bli fulle.

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar

Endel her henger seg på at feks. alkoholsalg til 20:00 vil føre til et høyere (mis)bruk enn alkoholsalg til 18:00. Nå innehar ikke jeg noen detaljinformasjon om hvordan den jevne alkoholkjøper foretar sitt innkjøp, men noe sier meg at enkelte her setter sin lit til følgende scenario.

 

19:15. Tørst..mååå ha øl!!

19:16. Kjøpe en øl.

19:30. Tørst..mååå ha øl!!

19:31. Kjøpe en øl.

19:45. Tørst..mååå ha øl!!

19:46. Kjøpe en øl.

20:00. Tørst..mååå ha øl!!

20:01. Oisann, der var visst butikken stengt. Jaja, da får jeg vente til butikken åpner igjen imorgen slik at jeg kan fortsette (mis)bruket mitt....

 

Er det derfor man bør ha redusert åpningstid?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Alkohol burde kun blitt solgt på polet.

Med strenge regler.

6336315[/snapback]

Eller bare kvitte seg med hele vinmonopolet.

 

Slutt å syt, med mindre du har bodd under en stein de siste 10 årene så hadde du vist at man må stikke på butikken mens ølsalget er åpent. Det kom vel som ingen overaskelse at ølsalget stengte?

Åjasså ? Så vi skal altså slutte å bestemme over ting, kjempe bra.

 

Hvordan er drikkekulturen her i Norge, til sammenligning med andre nordiske land?

Sånn ca. alle vet at nordmenn drikker bare i helgene for å bli fulle.

6336731[/snapback]

 

makan til syting over at folk ikke kan klokka. Det er vitterlig ikke så vanskelig å greie det, og jeg rister like mye på hodet hver gang over de som argumenterer at de brukte 15 minutter på å pelle seg til kassa med øl.

Jeg forstår ikke at de tidene er så problematiske, selv for de som ebklager seg over at noen andre bestemmer over dem.

 

Skal en følge den tankegangen så skulle du ønske vekk lovverket og forskrifter fordi de også bestemmer over deg.

Lenke til kommentar

makan til syting over at folk ikke kan klokka. Det er vitterlig ikke så vanskelig å greie det, og jeg rister like mye på hodet hver gang over de som argumenterer at de brukte 15 minutter på å pelle seg til kassa med øl.

 

6336791[/snapback]

 

Det latterlige er jo at man faktisk skal ha et fast klokkeslett for å kunne kjøpe øl.

 

Jeg har ingen problemer med at butikker velger en åpningstid som passer dem best. Butikker kan for ordens skyld også velge å ikke selge sjokolade mellom klokken 2 og 3 om de vil. Men at politikere skal leke moralpoliti og bestemme at jeg ikke skal kunne kjøpe en øl klokken 20.23, om det så er fordi jeg ikke kan klokken eller fordi jeg med ett føler for å ta en pils med til et spontanbesøk til bestekompisen min, er for meg uhørt.

 

Men det er ikke noe nytt at enkelte politikere bare bruke makten sin til å detaljestyre livene til vanlige folk. :)

Lenke til kommentar
La oss få vin hele døgnet også :D

 

Men de har forsåvidt rett, det ble mer misbruk og denslags i finland når de liberaliserte dette.

6337120[/snapback]

 

Tull og tøys.. Det har ALLTID vært en høy grad av alkoholmisbruk i Finnland.. Og det har fint lite å gjøre med tilgjengelighet. Samma som Russland det der. Har med kultur å gjøre.

Lenke til kommentar
La oss få vin hele døgnet også :D

 

Men de har forsåvidt rett, det ble mer misbruk og denslags i finland når de liberaliserte dette.

6337120[/snapback]

 

Nå blander du vel litt i kortene her?

 

I Finland ble det økt forbruk av alkohol som følge av at avgiftene ble kuttet 40% i 2004. Her er det ikke snakk om avgiftskutt, men om å kunne kjøpe øl etter klokken 20.00.

Lenke til kommentar
La oss få vin hele døgnet også :D

 

Men de har forsåvidt rett, det ble mer misbruk og denslags i finland når de liberaliserte dette.

6337120[/snapback]

 

Nå blander du vel litt i kortene her?

 

I Finland ble det økt forbruk av alkohol som følge av at avgiftene ble kuttet 40% i 2004. Her er det ikke snakk om avgiftskutt, men om å kunne kjøpe øl etter klokken 20.00.

6337185[/snapback]

My bad :blush:

Lenke til kommentar
Kan man ikke si det slik at enhver person som kjører bil overstadig beruset setter en annen persons liv (og frihet) i fare, og dermed bør bli straffet?

6335306[/snapback]

Jo, det tilsvarer å skyte vilt rundt seg med maskingevær. Politiet må selvsagt ikke vente til vedkommende treffer noen før han kan arresteres. Jeg håper jeg ikke gav inntrykk av at det bør være tillatt å kjøre bil i beruset tilstand, for det var absolutt ikke min intensjon.

 

 

Jeg klarer ikke å forstå disse typer argumenter(annet enn som ekstremistisk politikerforakt). Hvordan skal egentlig enkle ting som f.eks veier, velferdsgoder og alle fellesløsninger i alle fasonger bli bygget hvis ikke noen må sitte med ansvar for å få det til å gå opp teoretisk og økonomisk?

6335434[/snapback]

Jeg er ikke motstander av offentlige prosjekter per se. Jeg mener imidlertid at de bør begrenses så mye som mulig i omfang, og at det bør settes klare grenser for politikernes makt. En stat er et gode, men den er også den største potensielle trussel mot menneskeheten. Derfor er det viktig ikke å gi politikerne for stor makt.

 

Tror du at folk ville samlet penger til å lage veier på dugnad?

6335434[/snapback]

Det er én mulighet. Det er ikke mange månedene siden dette ble gjort i mitt nabolag. En annen mulighet er at en privat aktør lager veien og tar betalt av dem som bruker den. Kun fantasien setter grenser, og som historien har vist: Private aktører har langt større fantasi og er langt mer innovative enn myndigheter.

 

Kultur burde ikke styres av markedet.

Med andre ord: Folk bør ikke få bestemme selv hva slags kultur de skal bruke sine egne penger på. Svankmajor vet nemlig bedre enn alle andre hva som er god kultur. Jeg spør som forfatteren Øyvind Myhre: Hvem skal finansiere min gode smak?

 

Jeg er enig i at det private kan seile endel ting like bra som det statlige(og kanskje bedre noen ganger), men denne glorifiseringen av det private/markedet og hatfyllte og foraktfulle mot det statlige/politikere finner jeg likevel noe absurd.

Klarer ikke å skjønne annet enn at folk snakker primært ut av personlige interesser.

6335734[/snapback]

Det har du selvsagt helt rett i. Det er ikke i min interesse at politikerne får for stor makt. Det er heller ikke i min interesse at staten tar over for mange oppgaver, da de gjennomgående gjennomfører dem på en dårlig måte. Når det gjelder det du kaller «glorifiseringen av det private/markedet», er det ganske enkelt et uttrykk for det grunnleggende syn at individer har rett til å bestemme over sitt eget liv, uten å måtte leve på politikernes nåde.

 

 

jeg ser ikke den problematikken, men det kan henge sammen med at jeg veldig sjeldent kjøper øl, så jeg merker ikke "problemet".

6336978[/snapback]

Dersom man ikke forsvarer andres frihet, kommer det en dag da man mister sin egen.

Lenke til kommentar
En smule offtopic:

 

Da jeg stengte ølsalget på jobb i dag begynnte jeg å lure på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde gjort det 1 timer senere? Hadde butikken blitt straffet av staten? Noen som vet?

Nei, butikken ville ikke ha blitt straffet. Jobber i butikk selv og der stenger vi ikke ølsalget andre steder enn i kassa. Hadde forheng tidligere, men ikke nå lenger.

6326122[/snapback]

 

Ikke bot eller noe? For å selge etter klokka 20.00 (18.00 i dag)? Rart at butikkene gidder bry seg da..

6328046[/snapback]

Du missforstod meg. Vi stenger ølsalget kl. 20 og 18 vi også.
Lenke til kommentar
Du kan tro(håpe?) at regulering av aldersgrenser, tilgjengelighet og priser ikke har noe med alkoholforbruk å gjøre så mye du vil.

Hva slags alkoholforbruk? Det offisielle eller det uoffisielle?

 

Hvordan vet man hvor mye bruk av smuglersprit går opp etter hvert som reglene strammes inn? Hvordan vet man at ikke et eventuelt økt forbruk av lovlig alkohol går på bekostning av ulovlige varer dersom reglene mykes opp?

 

Greit at man kan vise til tall som ser pene ut på papiret, men hva med det som ikke havner på papiret?

Lenke til kommentar
Du kan tro(håpe?) at regulering av aldersgrenser, tilgjengelighet og priser ikke har noe med alkoholforbruk å gjøre så mye du vil.

Hva slags alkoholforbruk? Det offisielle eller det uoffisielle?

 

Hvordan vet man hvor mye bruk av smuglersprit går opp etter hvert som reglene strammes inn? Hvordan vet man at ikke et eventuelt økt forbruk av lovlig alkohol går på bekostning av ulovlige varer dersom reglene mykes opp?

 

Greit at man kan vise til tall som ser pene ut på papiret, men hva med det som ikke havner på papiret?

6339941[/snapback]

I Norge antas det uregistrerte forbruket

å være relativt stort, anslagsvis 25-30 %

av totalforbruket. Smugling av brennevin og

sprit, hjemmebrenning, hjemmeproduksjon av

vin, samt etter hvert en ganske stor turistimport.

Som det fremgår av tabellene 1.1-1.4

ligger omsetningen per innbygger både av brennevin,

vin og øl vesentlig lavere i Norge enn i de

fleste andre europeiske land. Den samlede alkoholomsetningen

i Norge er nest lavest i Europa,

bare Island lå enda lavere i 2001.

Kilde: Sirus’ årlige rapport "Rusmidler i Norge" med statistikk fra 2003.

 

Dersom du sjekker ut alkohol-reguleringen i de nordiske landene så vil du se at Norge også kun er slått av island på restriktiv alkoholpolitikk ;)

 

Bare så jeg skal unngå å sitere det samme for tredje gang, se post #109

Endret av troyel
Lenke til kommentar

troyel: bruker du rapporter fra 2003 til dokumentere dagens situasjon? hvorfor la fortiden fortelle oss hvordan nåtiden er?

 

Det er blitt billigere for sprit og vin på polet, og husker jeg kritikken mot den forrige regjeringen riktig, så var det nettopp pga økt forbruk/salg. Er ikke det bare positivt at man slutter å drikke heimkok for isteden få i seg kvalitetsikrede varer (2003 var jo det store metanol året, og jeg husker at jeg løp rundt og fikk tak i diverse lugubre sorter for 96 til 150kr halviteren). Om man ønsker at ungdommen skal drikke noe trygt og bli kvitt det sorte markedet må man gjøre det svarte så ulekkert og gi smuglere/hjemmebrennere så liten profitt som mulig, det skjer med lengre åpningstider, billigere alkohol og ihvertfall en lavere aldersgrense på sprit.

 

Har du lov til å stemme på et parti, dø for landet sitt i en krig, representere folket og i det hele tatt kjøre drapsmaskinen bil, bør man også kunne bestille seg en cola-vodka på byen.

 

dette ble offtopic, men likvel: gi oss lengre åpningstider!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...