Gå til innhold

Høyre og FrP for ølsalg hele døgnet.


Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)  

335 stemmer

  1. 1. Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)

    • Ja
      257
    • Nei
      63
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke noe nytt det du kommer med PelsJakob, så jeg skal ikke gå nærmere inn på det. Men du føler ikke at du tillegger politikerne motiver de kanskje ikke har nå? Jeg har vanskelig for å tro at det ikke finnes politikere som primært motiveres av et ønske om et bedre samfunn for alle. Klart vi har de som kun er ute etter penger og makt. Men i politikken er det vel heller de med et ønske om et bedre samfunn som gjør seg gjeldende. Er man bare ute etter penger og makt, er det næringslivet som peker seg ut som det naturlige veivalget.

 

Eller kanskje militæret. Men der er det vel ikke så mye penger å hente. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss alle forsvare vår RETT til å handle øl helt til klokken 22. Dette er på alle måter VIKTIGERE enn at DERSOM det blir ølåpent til klokken 22 så VIL skader, materielle, personlige og uskyldige tredjeparter ØKE Xantall %.

 

Look to Denmark. De som på noe nivå mener Danmark er et foregangsland når det gjelder alkoholpolitikk aner ikke hva de snakker om. 

I 2002 drak hver dansker over 14 år i gennemsnit 11,6 ren alkohol. Det er mere end det dobbelte af forbruget i de øvrige nordiske lande.

Omkring 200.000 danskere er afhængige af alkohol, mens 300.000 har et storforbrug af alkohol. Storforbrug defineres ved et alkoholforbrug over Sundhedsstyrelsens anbefalede genstandsgrænser:

Ca. 60.000 børn vokser op i familier med misbrug.

 

I 1998 døde godt 3.500 dansker af alkoholrelaterede lidelser. Det svarer til 6% af samtlige dødsfald i 1998. Danskernes alkoholforbrug koster hvert år samfundet ca. 10 mia. kr.

Kilde: http://www.sundhedsstyrelsen.dk

6321703[/snapback]

 

Innlegger mitt kommer kanskje litt seint, men la gå..

 

Den undersøkelsen har lite med posten å gjøre.

 

for det

 

..første.

I 2002 drak hver dansker over 14 år i gennemsnit 11,6 ren alkohol. Det er mere end det dobbelte af forbruget i de øvrige nordiske lande.

 

Hva har det med at ølsalget stenger 6 på lørdager og 8 på hverdager? prøver du å si at voksne kjøper mer øl til fjortisser viss de får muligheten til å handle etter 6 evt. 8 om kvelden?

 

 

2.

Omkring 200.000 danskere er afhængige af alkohol, mens 300.000 har et storforbrug af alkohol.

 

Hva prøver du å si med denn quoten da?

At viss ølsalget får bredere åpnings tider så øker det til større forbruk? viss så, så burde du vise til undersøkelser som faktisk VISER at det gjør det.

 

 

3.

Ca. 60.000 børn vokser op i familier med misbrug.

 

Eg har har aldri sett eller hørt om foreldre som plager familien fordi de har fått tak i øl ETTER kl.18 på en lørdagskveld, evt. kl.20 på hverdager.

Eg har nemlig alltid hatt oppfatning av at de som som drikker i familien, drikker brennvin når de skal plage familien, noe de må kjøpe på polet før kl.15 evt. 24/7 viss det er snakk om heimbrent.

 

Hilsen en overstadig beruset "rugboy" på heimbrent. (fikk ikke tak i øl da ølsalget før eg kom i butikken. Måtte heller kjøpe en til halvliter "usikker" hjembrent av en random fyr..)

Lenke til kommentar
Masse greier.

6329275[/snapback]

Tror du skal lese igjennom tråden en gang til når du har blitt edruelig ditt fyllesvin ;) hehe.

Den quoten var egentlig ikke ment som noen argumentasjon i forhold til åpningstider, men det var noen som tidligere i tråden henviste til hvordan det var i Danmark, jeg tenkte jeg bare skulle opplyse om hvordan konsekvensene av alkoholpolitikken i Danmark er. Dersom du leser flere av innleggene mine så vil du f.eks finne kildevisning til hvordan tilgjengelighet (åpningstider osv) har direkte konsekvens med alkoholforbruk (og dermed proposjonalt likte mye økt grad av missbruk).

 

Slutt å syt, med mindre du har bodd under en stein de siste 10 årene så hadde du vist at man må stikke på butikken mens ølsalget er åpent. Det kom vel som ingen overaskelse at ølsalget stengte? Om du vil drikke "usikker" hjemmebrent så er det ditt eget valg.

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Masse greier.

6329275[/snapback]

Tror du skal lese igjennom tråden en gang til når du har blitt edruelig ditt fyllesvin ;) hehe.

Den quoten var egentlig ikke ment som noen argumentasjon i forhold til åpningstider, men det var noen som tidligere i tråden henviste til hvordan det var i Danmark, jeg tenkte jeg bare skulle opplyse om hvordan konsekvensene av alkoholpolitikken i Danmark er. Dersom du leser flere av innleggene mine så vil du f.eks finne kildevisning til hvordan tilgjengelighet (åpningstider osv) har direkte konsekvens med alkoholforbruk (og dermed proposjonalt likte mye økt grad av missbruk).

 

Slutt å syt, med mindre du har bodd under en stein de siste 10 årene så hadde du vist at man må stikke på butikken mens ølsalget er åpent. Det kom vel som ingen overaskelse at ølsalget stengte? Om du vil drikke "usikker" hjemmebrent så er det ditt eget valg.

6329311[/snapback]

 

Tror du skal lese igjennom tråden en gang til når du har blitt edruelig ditt fyllesvin ;) hehe.

Hvis person angrep er din vei å gå, så la gå ;) hehe.

 

Ja, du sier mye rart. Du sier blant anna at liberalisering vil --

føre til at 1000 familier blir ødelagt og mangfoldige barn, kvinner og andre blir skadet? Men det er vel verdt det bare du får kjøpt øllet og spriten din der du vil?

Eg regne med det er åpningstidene på ølsalg det er snakk om her? Det er tross alt det topicen (Svarer til Høyre og FrP for ølsalg hele døgnet) går ut på.. viss så, så burde du vise til undersøkelser som faktisk VISER at det gjør det.

 

Så du mener at restriksjonene er til for å hindre alkoholikerne i å drikke? Vel, det er i så fall den minst viktige delen av det. F.eks forebygge at flere blir alkoholikere? Økt alkoholmissbruk fører også med seg økt skader, på alle måter.
Om du vil drikke "usikker" hjemmebrent så er det ditt eget valg.

Med andre ord: Bare det vi kjøper i lovlige butikker bidrar med flere alkoholikere og økt alkoholmisbruk. riktig? Du hare vell ikke tenkt på det følgene restriksjoner du snakker så varmt om drar med seg? hint: ulovligsalg, som eg hintet til i forrige post.. Selvmotsigelse, rett og slett.

 

Slutt å syt, med mindre du har bodd under en stein de siste 10 årene så hadde du vist at man må stikke på butikken mens ølsalget er åpent. Det kom vel som ingen overaskelse at ølsalget stengte?

Ja, jeg syter. Jeg syter av å komme ti over seks i butikken å ikke kunne kjøpe øl (halv fire for ett par uker siden (helligdag?) Ja, jeg syter rett og slett over av at ølsalget har andre åpningstider enn butikkene de blir solgt i! Er det ikke det hele debatten handle om?

Lenke til kommentar
Nå er det ikke noe nytt det du kommer med PelsJakob, så jeg skal ikke gå nærmere inn på det. Men du føler ikke at du  tillegger politikerne motiver de kanskje ikke har nå? Jeg har vanskelig for å tro at det ikke finnes politikere som primært motiveres av et ønske om et bedre samfunn for alle. Klart vi har de som kun er ute etter penger og makt. Men i politikken er det vel heller de med et ønske om et bedre samfunn som gjør seg gjeldende. Er man bare ute etter penger og makt, er det næringslivet som peker seg ut som det naturlige veivalget.

 

Eller kanskje militæret. Men der er det vel ikke så mye penger å hente.  :)

6329181[/snapback]

 

Men så lenge en har et ønske om å frelse verden er man nødt, pr i dag, å vinne makt igjenom demokratiet. Dette gjør man ved å love goder til ola nordmann (dette kaller PelsJakob å kjøpe stemmer - You say potato, I say...) og dermed få stemmer. "Problemet" er at ola nordmann ikke er like ideologisk bevist og prinsippfast som vår kjære politiker, og derfor må vår politiker føre en politikk som appelerer til ola nordmann. En slik politikk finner du i partiprogrammene til FrP, AP, Høyre og SV.

 

Ville du ha gitt din stemme til politiker A som lover deg gull og grønne skoger - helt gratis - eller politiker B som lover deg det samme - bare at du og samfunnet rundt deg selv er nødt til å skape det selv?

Lenke til kommentar

Jeg er for utvidelse av ølsalget til butikkens generelle åpningstider.

Dagens ordning påvirker som andre nevnet lavforbrukerne mest, nettopp fordi de har lavt forbruk og ikke husker at det er begrensninger på ølsalget.

 

 

Til deg som bruker www.actis.no veldig aktivt som kilde: Dette er en paraplyorganisasjon sammensatt av mange forskjellige avholdsorganisasjoner. Det er ikke noe rart at du finner statistikker der som sier at alkohol er skadelig, og meninger om at tilgjengeligheten bør reduseres. Jeg antar at det er store begrensninger på hva som blir publisert på den siden da mange av medlemsorganisasjonene har noe med edruelighet/avhold i navnet.

 

Jeg blir mer imponert om du finner flere uavhengige kilder som kommer fram til samme resultatene.

 

Jeg tror ikke høyere aldersgrenser, redusert tilgjengelighet og høyere priser reduserer alkoholforbruket. Mulig det reduserer de offentlige tallene, men forbruket av smuglervarer/HB ol. vil nok øke.

Lenke til kommentar

Jeg syns uansett at det ikke burde være noe stress å ha ølsalget igang så lenge butikkene er åpne. Det er vel ingen dagligvarebutikker i norge som har åpent lenger enn fra 07.00 til 23.00 hvis jeg ikke tar feil? Så det blir jo ikke ølsalg døgnet rundt uansett. Bensinstasjoner har vel ikke lov til å selge annet enn lettøl?

 

Og en annen ting. I familier der en/to av foreldrene er alkoholiker(e). Hvis de finner ut at de skal drikke, så stikker de på butikken, dette må gjøres før 8 på hverdager og 6 på lørdager. Ta en lørdag til eksempel da. Moren og faren får en impuls at de skal drikke. De kjøper øl før kl. 6 og ungene er våkne hele tiden mens foreldrene blir mer og mer beruset.

 

Hvis det så var åpent ølsalg til 21 (som de fleste butikkene rundt meg har åpent til på lørdager). Kunne foreldrene ha drøydd å kjøpe øl til kl 21, og da var kanskje ungene på vei til sengs?

 

Uansett hva, det har for meg aldri en eneste gang vært problem å få tak i drikke fra andre etter at butikkene er stengt, enten det har vært HB, smuglede polvarer fra sverige (kjøper på den lokale kebabsjappa, har åpent til 22.00, 1 liter absolutt for 200 kr...), eller vanlig øl. Det er ALLTID en kompis eller bekjent som har noe ekstra liggende, uten unntak. Og jeg regner med at alkisene har en kompis eller to de og... Så den eneste forskjellen det ville være for meg om butikken solgte øl lenger, var at jeg da slapp å betale en kompis for drikke, eller kjøpe HB/smuglervarer. Det tjener hverken butikker eller staten penger på.

 

Det har seg også uansett slik at vi som sitter i kassa i butikkene ikke har lov til å selge øl til berusede personer. Så om det kommer en alkis inn klokka 23 på en hverdag og kjøper en kasse pils for å bli full har han antageligvis slokna før han har tømt den kassa og eventuelle barn han/hun skulle ha antar jeg er i seng. Har personen drukket før han/hun kommer på butikken får de jo ikke kjøpe.

Lenke til kommentar
Til deg som bruker www.actis.no veldig aktivt som kilde: Dette er en paraplyorganisasjon sammensatt av mange forskjellige avholdsorganisasjoner. Det er ikke noe rart at du finner statistikker der som sier at alkohol er skadelig, og meninger om at tilgjengeligheten bør reduseres. Jeg antar at det er store begrensninger på hva som blir publisert på den siden da mange av medlemsorganisasjonene har noe med edruelighet/avhold i navnet.

 

Jeg blir mer imponert om du finner flere uavhengige kilder som kommer fram til samme resultatene.

 

Jeg tror ikke høyere aldersgrenser, redusert tilgjengelighet og høyere priser reduserer alkoholforbruket. Mulig det reduserer de offentlige tallene, men forbruket av smuglervarer/HB ol. vil nok øke.

6330515[/snapback]

Når du er kritisk til min kildebruk så kan du vel ta deg bryet med å sjekke dette selv? Dersom du sjekker så vil du finne ut at Actis henviser til uavhengige kilder. Det vil si statens insititutt for rusmiddelforskning (SIRUS.no) og Nordic council for alcohol and drug research (NAD.fi). Du kan tro(håpe?) at regulering av aldersgrenser, tilgjengelighet og priser ikke har noe med alkoholforbruk å gjøre så mye du vil. Men intill du kan på noe vis underbygge troen eller igjen, håpet ditt så må jeg kunne si at du tar skammelig feil.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke høyere aldersgrenser, redusert tilgjengelighet og høyere priser reduserer alkoholforbruket. Mulig det reduserer de offentlige tallene, men forbruket av smuglervarer/HB ol. vil nok øke.

6330515[/snapback]

Ja, men denne økningen vil ikke erstatte det tidligere omfanget og skadene.

De største negative konsekvensene av

begrensninger på tilgjengeligheten omfatter en økning i det illegale alkoholmarkedet

(f.eks. hjemmeproduksjon, ulovlig import). Likevel er vanligvis ikke økningen i et

slikt marked omfattende nok til å erstatte reduksjonen i det lovlige markedet og frambringe tilsvarende nivåer av alkoholrelaterte problemer.

kilde: ”Alkohol: Ingen ‘ordinær’ vare – om forskning og offentlig politikk” (Babor et al. 2003)

http://www.sirus.no/cwobjekter/Alkohol.pdf

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Troyel!

 

Din kredibilitet i denne saken er høyst tvilsom.. Fra Troyels profil:

 

Interesser Masse-

politikk, data, damer, fyll, vitenskap, psykologi, mytologier, historie.

 

:!: :!: :!:

6331504[/snapback]

Hvaaa? :innocent:

Er det ikke en fordel å diskutere ting man er interessert i? Og har både gode og dårlige erfaringer med? :D

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Av erfaring (sitter i kassa på kiwi) så er det sjeldent eller aldri alkiser som kommer og er for seine ute til ølsalget, det er helt vanlige folk som ikke tenker over det, som skal ha en øl eller to, eller folk som skal på fest. Alkisene er uten unntak innom midt på dagen for å kjøpe drikke, ikke klokka 23..

6317873[/snapback]

Helt enig. Et utrolig formyndersamfunn vi lever i. Selv om jeg ikke drikker mye øl irriterer det meg grenseløst at noen skal bestemme at jeg ikke kan kjøpe øl etter et visst klokkeslett.

6317886[/snapback]

 

Helt enig. Blir faen så irritert...

Lenke til kommentar
Av erfaring (sitter i kassa på kiwi) så er det sjeldent eller aldri alkiser som kommer og er for seine ute til ølsalget, det er helt vanlige folk som ikke tenker over det, som skal ha en øl eller to, eller folk som skal på fest. Alkisene er uten unntak innom midt på dagen for å kjøpe drikke, ikke klokka 23..

6317873[/snapback]

Helt enig. Et utrolig formyndersamfunn vi lever i. Selv om jeg ikke drikker mye øl irriterer det meg grenseløst at noen skal bestemme at jeg ikke kan kjøpe øl etter et visst klokkeslett.

6317886[/snapback]

 

Helt enig. Blir faen så irritert...

6331980[/snapback]

 

har liten medfølelse for de som ikke greier å holde øye med klokka. Det er ikke så vanskelig å greie det. Vi er som regel snille med de som havner i kø, men de som vimser seg til kassa etter 8 med øl slepper ikke gjennom.

Lenke til kommentar
Troyel!

 

Din kredibilitet i denne saken er høyst tvilsom.. Fra Troyels profil:

 

Interesser Masse-

politikk, data, damer, fyll, vitenskap, psykologi, mytologier, historie.

 

:!: :!: :!:

6331504[/snapback]

Hvaaa? :innocent:

Er det ikke en fordel å diskutere ting man er interessert i? Og har gode og dårlige erfaringer med? :D

6331949[/snapback]

 

Du er heeelt sikkert fyllesyk der du sitter.. Og da forstår jeg deg godt :!: ..

 

Jeg for min del synes at i 2006 må vi ha kommet lenger en at vi skal ha et formynderi som forteller oss når vi skal gjøre ditt og datt..

Jeg tror også at det er en veldig feil vinkling på saken å eksempelvis dra inn alkoholisme.

Alkoholisme er en sykdom, og jeg har vanskelig for å se at tilgangen på alkohol er den utløsende faktor for at folk blir alkoholikere. Dersom man benytter samme retorikken på eks. voldtektsforbrytere med tilgangen for ofre vil man se at dette blir veldig feil. Er det tilgangen av potensielle voldtektsofre som gjør at de begår sine forbrytelser? Kanskje et litt ekstremt, men det er to sykdommer vi snakker om her.

 

En annen betraktning jeg har å komme med:

-Nå er jeg ikke den yngste folen i flokken her (ikke den eldste heller), og var litt av en rabbagast i mine yngre dager. Det var fyll og fanteri det penga rakk. Av alle de 'svirebrødrene/søstrene' jeg hadde er det ingen som har det samme forholdet til alkohol i dag. De tar seg en øl i ny og ne, og litt til når de får lov av kjerringa. De drakk alle fra seg i ungdommen kan man si.

De som står i sterk kontrast til mine 'svirebrødre /søstre' er de av mine venner som hadde en edruelig ungdomstid og konsentrerte seg hovedakelig om skole og slike greier. Når de tar seg en tur på julebord eller blåtur tar de 'an helt ut!! De ligger overalt og spyr og juler hverandre opp etter tur..

Jeg vil si at de skaper MYE større problemer enn de som tar seg en i ny og ne og faktisk kjenner sine grenser når det gjelder alkohol.

Lenke til kommentar

har liten medfølelse for de som ikke greier å holde øye med klokka. Det er ikke så vanskelig å greie det. Vi er som regel snille med de som havner i kø, men de som vimser seg til kassa etter 8 med øl slepper ikke gjennom.

6332007[/snapback]

 

Såklart. Sier ingenting på det. I dag er lovverket slik det er, og det skal følges. Jeg har heller ingenting til overs for de som kommer piltende rundt kvart over 8 på en fredag og maser om å få kjøpe. Men likevel syns jeg det er en teit regel. At folk ikke kan passe klokka er en ting, det er jævla synd for dem (og meg), men det ville vært mere praktisk å hatt utvidede åpningstider. Så slipper vi som sitter i kassa å bære tilbake alt ølet vi ikke kan selge :)

Lenke til kommentar
Så du mener at din "frihet" til å handle øl til alle tider er viktigere enn alle de uskyldige som blir rammet av det økte alkoholmissbruket?

6328934[/snapback]

Korrekt. Jeg vil heller risikere å bli påkjørt av en fyllekjører enn å få livet mitt detaljregulert av korrupte og maktsyke politikere.

6328953[/snapback]

Kan man ikke si det slik at enhver person som kjører bil overstadig beruset setter en annen persons liv (og frihet) i fare, og dermed bør bli straffet?

Lenke til kommentar
I stor grad -- ja. Alkoholpolitikken er kun ett eksempel på dette. Av andre eksempler kan nevnes det faktum at politikerne mener å være bedre skikket til å forvalte store deler av min inntekt enn det jeg selv er.

 

Jeg klarer ikke å forstå disse typer argumenter(annet enn som ekstremistisk politikerforakt). Hvordan skal egentlig enkle ting som f.eks veier, velferdsgoder og alle fellesløsninger i alle fasonger bli bygget hvis ikke noen må sitte med ansvar for å få det til å gå opp teoretisk og økonomisk? Tror du at folk ville samlet penger til å lage veier på dugnad?

 

Kan fint skjønne at man ikke har tiltro til en politiker eller flere, men å ikke ha tiltro til en politiker kun fordi han er politiker kan jo ikke annet være enn en lei fordom.

 

S,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...