Gå til innhold

Høyre og FrP for ølsalg hele døgnet.


Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)  

335 stemmer

  1. 1. Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)

    • Ja
      257
    • Nei
      63
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, dere trenger vel kilder dere som aldri har vært utenfor landets grenser...

 

Er det meningen at man på dette forumet skal bruke mer tid på å grave frem linker til allmennkunnskap enn å diskutere problemene? Dette er virkelig ikke noe jeg har lyst å bruke mye energi på. Det virker mer som noe folk sier når de ikke har noe annet å komme med.

 

Men vi kan jo ta et eksempel: Nederland.

Lenke til kommentar
En smule offtopic:

 

Da jeg stengte ølsalget på jobb i dag begynnte jeg å lure på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde gjort det 1 timer senere? Hadde butikken blitt straffet av staten? Noen som vet?

Nei, butikken ville ikke ha blitt straffet. Jobber i butikk selv og der stenger vi ikke ølsalget andre steder enn i kassa. Hadde forheng tidligere, men ikke nå lenger.

6326122[/snapback]

 

Ikke bot eller noe? For å selge etter klokka 20.00 (18.00 i dag)? Rart at butikkene gidder bry seg da..

Lenke til kommentar
Ja, dere trenger vel kilder dere som aldri har vært utenfor landets grenser...

 

Er det meningen at man på dette forumet skal bruke mer tid på å grave frem linker til allmennkunnskap enn å diskutere problemene? Dette er virkelig ikke noe jeg har lyst å bruke mye energi på. Det virker mer som noe folk sier når de ikke har noe annet å komme med.

6327888[/snapback]

 

Din påstand. Ditt ansvar.

 

Og for øvrig vet du fint lite om hvor vi har vært. ;)

Lenke til kommentar

Frekvensen av rusmisbruk er et kulturelt spørsmål som bunner i hvilke grunnleggende ideer som er utbredt i befolkningen. I vestlige samfunn er determinisme, selvoppofrelse og liknende irrasjonelle ideer populære, og dette fører i praksis til at folk ikke trenger å ta ansvar for sine valg. Barnepikepolitikken som føres på flere områder, også i alkoholpolitikken, bidrar kun til å forsterke ansvarsløsheten. Behandler man folk som barn, oppfører de seg som barn.

 

Det er for øvrig mitt syn at det ikke er mitt problem om andre mennesker drikker seg i hjel fordi de har lett tilgang på alkohol. Min og andres frihet er langt viktigere enn å beskytte kandidater til Darwin-prisen mot seg selv.

Lenke til kommentar
Ja, dere trenger vel kilder dere som aldri har vært utenfor landets grenser...

 

Er det meningen at man på dette forumet skal bruke mer tid på å grave frem linker til allmennkunnskap enn å diskutere problemene? Dette er virkelig ikke noe jeg har lyst å bruke mye energi på. Det virker mer som noe folk sier når de ikke har noe annet å komme med.

 

Men vi kan jo ta et eksempel: Nederland.

6327888[/snapback]

Du tar feil, det er vel grunnen til at du nekter å finne kilder?

Norge har det MINSTE alkoholkonsumet per innbygger i norden. Kanskje kun slått av Island.

kilde sa du?

http://www.actis.no/article.php?articleID=...&categoryID=250

;)

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Vi kan ta et annet eksempel: Russland.

6328004[/snapback]

På hva er Russland et eksempel? På vellykket alkoholpolitikk? På lite fyll og problemer?

Russia's rate of alcohol consumption, traditionally among the highest in the world and rising significantly in the 1990s, is a major contributor to the country's health crisis, as well as to low job productivity. Rated as Russia's third most critical health problem after cardiovascular diseases and cancer, alcoholism has reached epidemic proportions, particularly among males.

 

Because alcohol remains cheap relative to food and other items, and because it is available in most places day and night, unemployed people are especially prone to drunkenness and alcohol poisoning.

Kilde?

http://www.photius.com/countries/russia/so...ics_~10784.html

"Sources: The Library of Congress Country Studies; CIA World Factbook"

Lenke til kommentar
Det er for øvrig mitt syn at det ikke er mitt problem om andre mennesker drikker seg i hjel fordi de har lett tilgang på alkohol. Min og andres frihet er langt viktigere enn å beskytte kandidater til Darwin-prisen mot seg selv.

6328421[/snapback]

Vel, det du her ikke tar inn i tellinga er at dette er et SAMFUNNS problem. Man er ikke isolerte enkeltindivid i en verden hvor man ikke påvirker hverandre. Alkoholmissbruk går ikke kun utover en person(individ..) som "drikker seg i hjel". Det er utallige samfunnsmessige kostnader ved dette. Uskyldige tredjeparter osv. Verden er ikke så enkel som du vil ha det til.

Lenke til kommentar
Vel, det du her ikke tar inn i tellinga er at dette er et SAMFUNNS problem.

6328856[/snapback]

Politikere har til alle tider brukt slike unnskyldninger til å begå overgrep mot enkeltindivider. Faren for at politikerne misbruker sin makt er langt større enn faren for å bli et uskyldig offer for rusmisbruk, for ikke å glemme at de negative følgene av det førstnevnte er langt mer vidtfavnende. Frihet har sin pris, og dersom samfunnet må akseptere litt bilkjøring og vold i beruset tilstand i den forbindelse, er det etter mitt syn en liten pris å betale -- for å sette det litt på spissen.

 

Mitt primære standpunkt i denne sammenheng er at rusmisbruk er et moralsk spørsmål, og at det således må bekjempes på moralens slagmark. Ved at staten opptrer som barnehagetante, bidrar man kun til mer ansvarsløshet og umoral.

Lenke til kommentar
Vi kan ta et annet eksempel: Russland.

6328004[/snapback]

På hva er Russland et eksempel? På vellykket alkoholpolitikk? På lite fyll og problemer?

Russia's rate of alcohol consumption, traditionally among the highest in the world and rising significantly in the 1990s, is a major contributor to the country's health crisis, as well as to low job productivity. Rated as Russia's third most critical health problem after cardiovascular diseases and cancer, alcoholism has reached epidemic proportions, particularly among males.

 

Because alcohol remains cheap relative to food and other items, and because it is available in most places day and night, unemployed people are especially prone to drunkenness and alcohol poisoning.

Kilde?

http://www.photius.com/countries/russia/so...ics_~10784.html

"Sources: The Library of Congress Country Studies; CIA World Factbook"

6328769[/snapback]

;)

 

Redigert: Jeg regnet altså med at dette var allment kjent.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Vel, det du her ikke tar inn i tellinga er at dette er et SAMFUNNS problem.

6328856[/snapback]

Politikere har til alle tider brukt slike unnskyldninger til å begå overgrep mot enkeltindivider. Faren for at politikerne misbruker sin makt er langt større enn faren for å bli et uskyldig offer for rusmisbruk, for ikke å glemme at de negative følgene av det førstnevnte er langt mer vidtfavnende. Frihet har sin pris, og dersom samfunnet må akseptere litt bilkjøring og vold i beruset tilstand i den forbindelse, er det etter mitt syn en liten pris å betale -- for å sette det litt på spissen.

6328930[/snapback]

Så du mener at din "frihet" til å handle øl til alle tider er viktigere enn alle de uskyldige som blir rammet av det økte alkoholmissbruket?

Lenke til kommentar
Så du mener at din "frihet" til å handle øl til alle tider er viktigere enn alle de uskyldige som blir rammet av det økte alkoholmissbruket?

6328934[/snapback]

Korrekt. Jeg vil heller risikere å bli påkjørt av en fyllekjører enn å få livet mitt detaljregulert av korrupte og maktsyke politikere.

 

I utgangspunktet er imidlertid dette etter mitt syn et falskt dilemma, da de negative følgene av alkohol i stor grad er et resultat av den barnepikepolitikk som føres og har blitt ført i lengre tid. Man kan ikke frata folk ansvar og så forvente at de skal ta ansvar. På den måten kommer man kun inn i en vond sirkel der folk blir mer og mindre ansvarsløse, og der politikerne prøver å bøte på dette med regulering på regulering. Til slutt sitter man der i et samfunn der politikerne detaljregulerer hver minste lille ting i folks liv.

Lenke til kommentar
Så du mener at din "frihet" til å handle øl til alle tider er viktigere enn alle de uskyldige som blir rammet av det økte alkoholmissbruket?

6328934[/snapback]

Korrekt. Jeg vil heller risikere å bli påkjørt av en fyllekjører enn å få livet mitt detaljregulert av korrupte og maktsyke politikere.

6328953[/snapback]

Vil du si dette er tilfellet i dag?

Lenke til kommentar
Vil du si dette er tilfellet i dag?

6328959[/snapback]

I stor grad -- ja. Alkoholpolitikken er kun ett eksempel på dette. Av andre eksempler kan nevnes det faktum at politikerne mener å være bedre skikket til å forvalte store deler av min inntekt enn det jeg selv er.

6328980[/snapback]

Nå håper jeg ikke du tror det at politikerne har slått deg opp i telefonboken og sjekket om du er penge-verdig? For dette er vell strengt tatt ikke tilfellet. ;)

 

Også lurer jeg forsåvidt på hvem disse korrupte og maktsyke politikerne er.

Lenke til kommentar
Også lurer jeg forsåvidt på hvem disse korrupte og maktsyke politikerne er.

6328995[/snapback]

Alle sosialdemokratiske politikere (det vil si alle politikere) er per definisjon korrupte. Dette fordi de kjøper stemmer ved å tilby potensielle velgere å stikke de grådige fingrene sine langt ned i min lommebok. Jeg har også ennå til gode å se en stortingspolitiker som ikke kun er ute etter makt. Carl Ivar Hagen er her et svært godt eksempel; etter tretti år i politikken har han oppnådd makt og posisjon, men alle idealer forsvant på veien. I dag er Fremskrittspartiet et parti med makt, men uten politikk. Andre politikere kommer imidlertid i liten grad bedre ut. Politikk er «det muliges kunst», og i de politiske hestehandlene svelges det kameler over en lav sko. Prinsipper er det ingen som bryr seg om, så lenge de får den riktige statsrådposten og en million i årslønn eksludert frynsegoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...