Gå til innhold

Høyre og FrP for ølsalg hele døgnet.


Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)  

335 stemmer

  1. 1. Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)

    • Ja
      257
    • Nei
      63
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Jeg mener at det kun er positivt med ølsalg, om ikke hele døgnet, men i hvert fall så lenge butikkene er åpne. Jeg vil faktisk foreslå å legge om hele alkoholpolitikken i Norge, og heller da modell av Danmark.

 

Der man får kjøpt alt av vin i butikker, men skal man ha noe sterkere må man i spesielle butikker for det.

 

Fredrik. :)

6319384[/snapback]

 

I Danmark (og de fleste europeiske land) selges øl, vin og sprit i dagigvarebutikker, kiosker og på bensinstasjoner hele døgnet.

 

Vet ikke hvem som nevnte det, men når måtte en i egne butikker for å kjøpe røyk i Norge?

 

Og selvfølgelig stemte jeg ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet med at fulle mennesker kjøper med alkohol på kveldene løses jo ganske lett ved å nekte de å kjøpe det som man gjør på barer og utesteder. (Vil tro de samme reglene gjelder for pol og butikker(?)).

6324668[/snapback]

Er det umulig å ta med seg drikka utenfor lokalene? Slik at man ikke kan kjøpe drikke til andre, mer på-seilte personer?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det måtte bli ja. Rasende festlig å stå i kassa kl 20.01 og bli nektet. Særlig morsomt er det hvis det i tillegg står noen gamle tanter bak en selv som hølytt godter seg. :mad:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Jeg ser jo alkoholikerne i butikken hver dag og hamstrer uansett. Personlig drikker jeg ikke øl fordi jeg aldri har likt smaken, men dette er bare en måte for formynderiet å herse med folk på. Særlig KRF svelget kameler for å forhandle seg frem til dette systemet hvor det syndige ølet skulle dekkes over en time før stengetid, som en demonstrasjon mot alle de syndige øldrikkerne.

Lenke til kommentar

Det er klart at redusert tilgjengelig reduserer forbruk. Men om det reduserer misbruk er mer uvisst. Så lenge det handler om så svake saker som øl, gjør det vel ingen ting om man får kjøpe det hele døgnet.

 

Sprit er jeg mer kritisk til. Kanskje er det viktigere at øl blir billigere og sprit blir dyrere hele døgnet, enn at man ikke får kjøpe pils på kvelden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er klart at redusert tilgjengelig reduserer forbruk. Men om det reduserer misbruk er mer uvisst. Så lenge det handler om så svake saker som øl, gjør det vel ingen ting om man får kjøpe det hele døgnet.

 

Sprit er jeg mer kritisk til. Kanskje er det viktigere at øl blir billigere og sprit blir dyrere hele døgnet, enn at man ikke får kjøpe pils på kvelden.

6325454[/snapback]

 

Hvis de som ønsker forhøyet rus etter klokkeslettet, og da bare kan velge mellom eks: Heroin, Hasj, Smuglersprit osv. Hva da?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men vil gjerne tilføye min mening.

 

Slik jeg ser det så blir dette litt som om myndighetene (foreldrene) ber oss (unger) om å ikke putte drops opp i nesen, ved at de nekter oss å kjøpe øl etter klokken åtte på hverdager og seks på lørdager, og i tillegg pøser på med enorme avgifter. Det føles nesten som om myndighetene syns det er tabu med alkohol, selv om de godter seg med det selv både til frokost og lunch på tinget.

For oss mennesker så blir dette en slags dragning mot det forbudte, noe alà dragningen vi menn føler mot en kvinnes dyrebare kaviarstjerne.

 

Jeg er ganske sikker på at antallet ranglende mennesker i gatene ikke vil øke om butikkene solgte øl i hele butikkens åpningstid. Vi hamstrer jo likevel, og om øl var mer tilgjengelig så slapp vi å stresse med å huske ølen til kveldens tvkos og ergingen over å bli nektet salg klokken 20:01 pga. at en gammel tantemor insiterte på å betale dopapiret, kefirmelken, og lammekjøttet til familiegjenforeningen med mynter som hun fikk som gave i sin egen konfirmasjon.

 

Norge opplever mobbing fra andre land pga. dette med alkoholsalg. Sammenlign oss med andre land så tråkker vi lett på ansiktet dems på listen over fyllesvin, til tross for at alkoholen er lettere tilgjengelig for dem. Vi vil helt sikkert merke en økning i starten, men jeg tror også at statistikken vil synke etterhvert som vi venner oss det. Etterhvert som vi venner oss til at alkoholen er lett tilgjengelig, og ikke en nesten forbudt vare som krever en søknad til stortinget stemplet "godkjent" for å kjøpe.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men vil gjerne tilføye min mening.

 

Slik jeg ser det så blir dette litt som om myndighetene (foreldrene) ber oss (unger) om å ikke putte drops opp i nesen, ved at de nekter oss å kjøpe øl etter klokken åtte på hverdager og seks på lørdager, og i tillegg pøser på med enorme avgifter. Det føles nesten som om myndighetene syns det er tabu med alkohol, selv om de godter seg med det selv både til frokost og lunch på tinget.

For oss mennesker så blir dette en slags dragning mot det forbudte, noe alà dragningen vi menn føler mot en kvinnes dyrebare kaviarstjerne.

 

Jeg er ganske sikker på at antallet ranglende mennesker i gatene ikke vil øke om butikkene solgte øl i hele butikkens åpningstid. Vi hamstrer jo likevel, og om øl var mer tilgjengelig så slapp vi å stresse med å huske ølen til kveldens tvkos og ergingen over å bli nektet salg klokken 20:01 pga. at en gammel tantemor insiterte på å betale dopapiret, kefirmelken, og lammekjøttet til familiegjenforeningen med mynter som hun fikk som gave i sin egen konfirmasjon.

 

Norge opplever mobbing fra andre land pga. dette med alkoholsalg. Sammenlign oss med andre land så tråkker vi lett på ansiktet dems på listen over fyllesvin, til tross for at alkoholen er lettere tilgjengelig for dem. Vi vil helt sikkert merke en økning i starten, men jeg tror også at statistikken vil synke etterhvert som vi venner oss det. Etterhvert som vi venner oss til at alkoholen er lett tilgjengelig, og ikke en nesten forbudt vare som krever en søknad til stortinget stemplet "godkjent" for å kjøpe.

6325608[/snapback]

 

Takker for morsomt innlegg. :thumbup:

Drops opp i nesen osv... :love:

Det er spesielt et uttrykk som jeg kneler for, og det er "kaviarstjerne" , Hva er det?

Lenke til kommentar
Hvis de som ønsker forhøyet rus etter klokkeslettet, og da bare kan velge mellom eks: Heroin, Hasj, Smuglersprit osv. Hva da?

6325484[/snapback]

Da begår man en straffbar handling, både ved å kjøpe, oppbevare og bruke. Det har overhodet ingenting med diskusjonen om øl-salg og åpningstid og tilgjengelighet på alkohol. Dersom man ved å ikke få kjøpe øl har et så stort behov at man må ty til det du her nevner, så har man et problem og jeg ser det på INGEN måte som et argument å gjøre alkohol tilgjengelig for den personen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis de som ønsker forhøyet rus etter klokkeslettet, og da bare kan velge mellom eks: Heroin, Hasj, Smuglersprit osv. Hva da?

6325484[/snapback]

Da begår man en straffbar handling, både ved å kjøpe, oppbevare og bruke. Det har overhodet ingenting med diskusjonen om øl-salg og åpningstid og tilgjengelighet på alkohol. Dersom man ved å ikke få kjøpe øl har et så stort behov at man må ty til det du her nevner, så har man et problem og jeg ser det på INGEN måte som et argument å gjøre alkohol tilgjengelig for den personen.

6325656[/snapback]

 

Hvis du ved å gjøre et lovlig rusmiddel tilgjengelig for denne "svake" personen og samtidig holdt denne personen fra å velge feil, hva ville du gjort da?

Lenke til kommentar
Hvis de som ønsker forhøyet rus etter klokkeslettet, og da bare kan velge mellom eks: Heroin, Hasj, Smuglersprit osv. Hva da?

6325484[/snapback]

Da begår man en straffbar handling, både ved å kjøpe, oppbevare og bruke. Det har overhodet ingenting med diskusjonen om øl-salg og åpningstid og tilgjengelighet på alkohol. Dersom man ved å ikke få kjøpe øl har et så stort behov at man må ty til det du her nevner, så har man et problem og jeg ser det på INGEN måte som et argument å gjøre alkohol tilgjengelig for den personen.

6325656[/snapback]

 

Hvis du ved å gjøre et lovlig rusmiddel tilgjengelig for denne "svake" personen og samtidig holdt denne personen fra å velge feil, hva ville du gjort da?

6325687[/snapback]

Debatten handler ikke om denne personen her. Det handler om samfunnet, og hvilke konsekvenser man vil innføre ved å øke tilgjengelighet av alkohol.

Som sagt tidligere - dette er ikke en debatt for dere som ønsker å ta utgangspunkt i anekdoter og enkelteksempler ;) Det er og blir feil.

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Det er klart at redusert tilgjengelig reduserer forbruk. Men om det reduserer misbruk er mer uvisst. Så lenge det handler om så svake saker som øl, gjør det vel ingen ting om man får kjøpe det hele døgnet.

6325454[/snapback]

Det er slettes ikke "uvisst" (les ned)

 

Økt tilgjengelighet gir økt forbruk – og økte skader

Når tilgjengeligheten øker, øker også forbruket. Folk under 50 år, og særlig de under 30 år, endrer lettere forbruket sitt enn de over 50 år. I følge Robin Room  ser det dessuten ut til at folks forbruk øker proporsjonalt med hvor mye de drikker i utgangspunktet (”The Effects of Nordic Alcohol Policies”, NAD Publication No. 42 2002, side 81).

 

Hvis en endring i alkoholpolitikken gir økt forbruk, vil for eksempel en som drikker lite, øke sitt forbruk med 20%. En stordrikker vil da også øke forbruket sitt med 20%. Selv om økningen i prosent er lik for den som drikker lite og den som drikker mye, gir det store utslag i mengden alkohol som drikkes. En endring til større tilgjengelighet (eller lavere priser) har størst effekt på stordrikkerne, og det gir en stor økning i helsefaren for denne gruppen. Også der endringer i tilgjengeligheten ikke gir klare endringer i hele befolkningens forbruk, ser man at stordrikkerne påvirkes av endringene. Samtidig vil en økning i folkets totalforbruk også gi flere stordrikkere. Mer om dette finner du i Robin Rooms ”The Effects of Nordic Alcohol Policies” (side 170-171).

 

Room viser videre at en liberalisering av alkoholpolitikken har størst effekt på den gruppen som ble mest begrenset av den tidligere politikken (side 57-58). En prisreduksjon, vil gi størst forbruksøkning hos grupper som ikke kjøper mer alkohol fordi de ikke har råd, som for eksempel ungdom. Ved utvidelsen av alkoholsalg til flere dagligvarebutikker, vil de som ble hindret av lengre vei nå forbruke mer.

 

Kilde: Actis.no

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis de som ønsker forhøyet rus etter klokkeslettet, og da bare kan velge mellom eks: Heroin, Hasj, Smuglersprit osv. Hva da?

6325484[/snapback]

Da begår man en straffbar handling, både ved å kjøpe, oppbevare og bruke. Det har overhodet ingenting med diskusjonen om øl-salg og åpningstid og tilgjengelighet på alkohol. Dersom man ved å ikke få kjøpe øl har et så stort behov at man må ty til det du her nevner, så har man et problem og jeg ser det på INGEN måte som et argument å gjøre alkohol tilgjengelig for den personen.

6325656[/snapback]

 

Hvis du ved å gjøre et lovlig rusmiddel tilgjengelig for denne "svake" personen og samtidig holdt denne personen fra å velge feil, hva ville du gjort da?

6325687[/snapback]

Debatten handler ikke om denne personen her. Det handler om samfunnet, og hvilke konsekvenser man vil innføre ved å øke tilgjengelighet av alkohol.

Som sagt tidligere - dette er ikke en debatt for dere som ønsker å ta utgangspunkt i anekdoter og enkelteksempler ;) Det er og blir feil.

6325728[/snapback]

 

"personen" = "samfunnet", hva da?

Lenke til kommentar
"personen" = "samfunnet", hva da?

6325771[/snapback]

Siden det er de færreste som tyr til narkotika eller smuglersprit så vil økt tilgjengelighet av lovlige rusmidler samlet sett føre til økt missbruk og økt samfunnsmessige kostnader og skader. Så jeg ville nok på ingen måter økt tilgjengeligheten, all pragmatisk tankegang vil gjøre det til en uaktualitet.

Endret av troyel
Lenke til kommentar

En smule offtopic:

 

Da jeg stengte ølsalget på jobb i dag begynnte jeg å lure på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde gjort det 1 timer senere? Hadde butikken blitt straffet av staten? Noen som vet?

 

Ontopic:

 

Ja, helt klart. Butikkene bør heller få sette sine egne regler, f.eks. ikke selge til tydelig berusete personer etc.

Lenke til kommentar
En smule offtopic:

 

Da jeg stengte ølsalget på jobb i dag begynnte jeg å lure på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde gjort det 1 timer senere? Hadde butikken blitt straffet av staten? Noen som vet?

Nei, butikken ville ikke ha blitt straffet. Jobber i butikk selv og der stenger vi ikke ølsalget andre steder enn i kassa. Hadde forheng tidligere, men ikke nå lenger.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...