Gå til innhold

Høyre og FrP for ølsalg hele døgnet.


Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)  

335 stemmer

  1. 1. Bør det være lov å kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? (med unntak av søndager og helligdager)

    • Ja
      257
    • Nei
      63
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er ikke det lett å leve med alkoholikere, dette har jeg dessverre en del erfaring med, men så lenge stengetiden for ølsalget ikke påvirker alkoholikere, hvorfor skal det da påvirke resten? Man blir ikke mer avhengig av alkohol dersom man kjøper alkoholen klokken 17.00 enn 19.30 på en lørdagskveld...

6320464[/snapback]

Jojo, den er ekstra farlig på lørdager. Søndager er det helt vilt, da har den tredobbel styrke, og du får ikke kjøpt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 års aldersgrense for kjøp og kunn solgt på polet hadde vært det riktige.

Alkohol skader flere mennesker enn røyken gjør,dermed bør noen ta tak her og forby svineriet på lik linje med røyken .

6318885[/snapback]

Så må man fjerne den usunne maten slik at ingen blir feite og dør av hjerteinnfarkt.

Motorsager, økser og lignende krever bæretillatelse.

Trillebår krever førerkort klasse B.

 

:roll:

6320218[/snapback]

 

Ja om du så vill, poenget mitt er uansett at skal en først begynne med restriksjoner på et produkt fordi det er helsefarlig så må man ta de andre også.

Om jeg feks må slutte å røke på offentlig sted fordi dette kan skade andre, så forlanger jeg at det blir slutt på drikking og slutt på alkoholpåvirkede personer på offentlig sted,da disse vitterlig skader flere .

ønsker en derimot et smidigere samfunn som tar hennsyn til alle så er det greit med både en pils og en røyk bare en tar hennsyn.

Ikkerøykerne får puben og røykerne får røykerommet ved siden av. Alle blir fornøyde og de aller fleste vil akseptere dette som en grei løsning .

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er ikke det lett å leve med alkoholikere, dette har jeg dessverre en del erfaring med, men så lenge stengetiden for ølsalget ikke påvirker alkoholikere, hvorfor skal det da påvirke resten? Man blir ikke mer avhengig av alkohol dersom man kjøper alkoholen klokken 17.00 enn 19.30 på en lørdagskveld...

 

Alkoholikernes verste problem er impulskjøping+drikking. Alkoholikerne og alle i mellomland drikker også mest på kveldene. Er det kun åpent på dagtid så må de planlegge hva de skal drikke på forhånd før kveldene, og det gjør mulighetene for impulsturer på butikken umulig.

Det er ihvertfall tanken bak det. Ansvar for hva man drikker. Om det fungerer vet jeg ikke, men på Stortinget må da et flertall ha syntes dette er fornuftig. Om det er basert på forskning eller slikt vet jeg heller ikke, men det er jo ikke umulig. Kanskje alkoholikerne(pluss ex-alkoholikerne) selv har tipset om dette.

 

Men slike ting er vanskelig. Akkurat som spilleautomatene. Flertallet bruker det som litt uskyldig moro en gang innimellom, mens noen blir så avhengig at de bruker opp alt av penger på de og ødelegger livene sine i større eller mindre grad. Men forbyr du de så svir du flertallet også, de som har et greit forhold til de. Det er klart et dillemma, uten noe enkel løsning på.

 

S,

Lenke til kommentar
Om du gidder lese alt jeg skriver og ikke klipper ut kun det som passer ser du at jeg ikke er tilhenger av at verken røyk eller alkoholholdige drikker selges i butikker der barn ferdes , men nok en gang tas det kreditt for biter som passer en  :hmm:

6320163[/snapback]

Noen som har mangel på humor her.. :roll:

6320342[/snapback]

 

Nei,men vi ser jo i denne debatten at det dras inn biler,mat og div for å latterligjøre.

Det som er påfallende er at nå er det greit, men da jeg nevnte bilen i en røyketråd så var jo tilbakemeldingen at det var bak mål og at jeg manglet argumenter, gjelder ikke det nå . :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
Nei,men vi ser jo i denne debatten at det dras inn biler,mat og div for å latterligjøre.

Det som er påfallende er at nå er det greit, men da jeg nevnte bilen i en røyketråd så var jo tilbakemeldingen at det var bak mål og at jeg manglet argumenter, gjelder ikke det nå.

6320591[/snapback]

Vet ikke, har ikke nevnt noe med bil her..

 

Sigarettrøyk flytter seg med luften slik at andre puster den inn. Alkohol har ikke samme .. flyktige effekten. At du vil ha tobakkspol er jo en grei sak det, men de fleste er nok uenige.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke kjønne at ved å redusere åpnings tidene for salg av øl, skal senke missbruket? Som en tidligere røyker vet jeg at hvis de hadde satt in tidsrammer på salg av røyk, hadde det bare gjort at jeg måtte planlegge bedre...

 

Nå er jeg verken avhengig av røyk og øl, men jeg liker å kose meg med en øl til mat eller til en fotball-kamp feks.

Lenke til kommentar
Alkoholikernes verste problem er impulskjøping+drikking. Alkoholikerne og alle i mellomland drikker også mest på kveldene. Er det kun åpent på dagtid så må de planlegge hva de skal drikke på forhånd før kveldene, og det gjør mulighetene for impulsturer på butikken umulig.

Det er ihvertfall tanken bak det. Ansvar for hva man drikker. Om det fungerer vet jeg ikke, men på Stortinget må da et flertall ha syntes dette er fornuftig. Om det er basert på forskning eller slikt vet jeg heller ikke, men det er jo ikke umulig. Kanskje alkoholikerne(pluss ex-alkoholikerne) selv har tipset om dette.

 

Men slike ting er vanskelig. Akkurat som spilleautomatene. Flertallet bruker det som litt uskyldig moro en gang innimellom, mens noen blir så avhengig at de bruker opp alt av penger på de og ødelegger livene sine i større eller mindre grad. Men forbyr du de så svir du flertallet også, de som har et greit forhold til de. Det er klart et dillemma, uten noe enkel løsning på.

 

S,

6320590[/snapback]

Mulig dette er forskjellig, men alle de alkoholikerne jeg kjenner, kjøper alkohole tidlg på dagen, enten på polet, eller på butikken. De fleste har i tillegg en god del hjemmelaget vin, hjemmebrent og smuglersprit. Som sagt, jeg tror ikke det er noen mal på dette, og det kan godt være forskjeller på i hvor stor grad man er avhengige, osv. De jeg kjenner er temmelig på kjøret iallefall, og da spiller det liten rolle om det er på formiddagen, ettermiddagen eller kvelden de drikker.

Lenke til kommentar

Det er også hensikten med reduserte tidsrammer for ølsalg og polsalg, at personer skal planlegge selv mengden av alkohol de skal innta, før de går ut på byen i ettertid der pubene og klubbene selv kan vurdere når du har fått nok.

 

Jeg vil se for meg en del som kommer springende på kveldstid på fredagskveldene, beruset på jakt etter mer, billig øl. Jeg ser det som et fint arguement at folk må dra på butikken på edruelige tider på dagen for å kjøpe alkoholen for senere på dagen.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Om jeg feks må slutte å røke på offentlig sted fordi dette kan skade andre, så forlanger jeg at det blir slutt på drikking og slutt på alkoholpåvirkede personer på offentlig sted,da disse vitterlig skader flere .

6320562[/snapback]

Det er ikke det at de drikker som skader andre, det er handlingene de gjør (og således bør straffes for). Derimot er det røykteppet som dekker utestedene som skader, ikke hva en røyker kan finne på som følge av ukontrollert sigarett-konsum.

 

Jeg ser dette litt mer nyansert enn hva det kan virke som av posten min, men jeg måtte få frem et poeng. Dersom alle utesteds-servitriser/servitører (og eventuelt butikk-arbeidere) måtte utvise skjønn og ikke selge mer alkholholdig drikke til de som er på veg til å bli overstadig beruset, tror jeg det hadde holdt i massevis. Dette burde heller ikke være nødvendig å lovpåby (vanskelig med en såpass diffus definisjon av 'overstadig beruset'), men det burde bli gjort i serveringsstedet/utsalgsstedets egeninteresse. Steder der man slipper å se folk som spyr og sloss som en følge av rusmidler er ofte mer populære, og de vil således tjene mer.

Lenke til kommentar

La oss alle forsvare vår RETT til å handle øl helt til klokken 22. Dette er på alle måter VIKTIGERE enn at DERSOM det blir ølåpent til klokken 22 så VIL skader, materielle, personlige og uskyldige tredjeparter ØKE Xantall %.

 

Look to Denmark. De som på noe nivå mener Danmark er et foregangsland når det gjelder alkoholpolitikk aner ikke hva de snakker om.

I 2002 drak hver dansker over 14 år i gennemsnit 11,6 ren alkohol. Det er mere end det dobbelte af forbruget i de øvrige nordiske lande.

Omkring 200.000 danskere er afhængige af alkohol, mens 300.000 har et storforbrug af alkohol. Storforbrug defineres ved et alkoholforbrug over Sundhedsstyrelsens anbefalede genstandsgrænser:

Ca. 60.000 børn vokser op i familier med misbrug.

 

I 1998 døde godt 3.500 dansker af alkoholrelaterede lidelser. Det svarer til 6% af samtlige dødsfald i 1998. Danskernes alkoholforbrug koster hvert år samfundet ca. 10 mia. kr.

Kilde: http://www.sundhedsstyrelsen.dk

Endret av troyel
Lenke til kommentar

Staten skal prakke på oss så mange unødvendige regler og lover.

Dere har ikke behov for å kjøpe øl etter klokka 8 på verdager og 6 på lørdager... Kankje jeg har behov for en sixpack med øl til når jeg er på fest, eter klokka 6 eller åtte.

For å kjøpe vin og sterkere saker, er jeg nødt til å dra på polet... Unødvendig spør du meg.

Du bestemmer ikke over din egen kropp, ved at du ikke kan gjøre hva du vil med den...

Hvorfor skal jeg ikke få lov til å drikke sprit når jeg er 18? jeg er myndig! bestemmer jeg ikke over meg selv?

 

kan sikker skrive mere å, men jeg ordner meg mat :p

Lenke til kommentar
Det er ikke det at de drikker som skader andre, det er handlingene de gjør (og således bør straffes for). Derimot er det røykteppet som dekker utestedene som skader, ikke hva en røyker kan finne på som følge av ukontrollert sigarett-konsum.

 

Riktig og vi er heller ikke uenige i røykeloven, den er stort sett en fin ting, men jeg mener at utesteder som har mulighet for å lage røykerom etter strenge regler burde få lov til det, der kan en røyker nyte sin pils i sine omgivelser akkurat som ikkerøykern får nyte sin i sine omgivelser .

Jeg er ikke mot hverken det ene eller det andre i utgangspunktet.Det jeg er imot er forskjellsbehandling og at forslag mot eller for en sak skal avhenge av om politikerne tjener stemmer på det eller ei .

For skal en ha forbud for å forebygge røykskader så må en også ha forbud mot å forebygge lkoholskader, ingen kan på forhånd si om jeg kjører i fylla eller banker kona eller voldtar nabofruen etter en tur på byen derfor må det jo da forebygges for å forhindre denne muligheten .

Lenke til kommentar

for min del så sier jeg ja til at ølsalget skal gå på lik linje som vanlige matvarer...

Når jeg er ferdig på jobb 21.00, så vil jeg gjerne ha muligheten til å kunne handle alt jeg trenger og har lyst på.

Det er helt hull i hue å ha egne restriksjoner på dette. En alkoholiker får alltid noe å drikke på om han vil... værste fall så tar de en tur på esso å handler et brød og rødsprit. Sett fler av dem da jeg bodde i Arendal.

Lenke til kommentar
Staten skal prakke på oss så mange unødvendige regler og lover.

Dere har ikke behov for å kjøpe øl etter klokka 8 på verdager og 6 på lørdager... Kankje jeg har behov for en sixpack med øl til når jeg er på fest, eter klokka 6 eller åtte.

For å kjøpe vin og sterkere saker, er jeg nødt til å dra på polet... Unødvendig spør du meg.

Du bestemmer ikke over din egen kropp, ved at du ikke kan gjøre hva du vil med den...

Hvorfor skal jeg ikke få lov til å drikke sprit når jeg er 18? jeg er myndig! bestemmer jeg ikke over meg selv?

 

kan sikker skrive mere å, men jeg ordner meg mat :p

6321808[/snapback]

Hvordan kan du si at det er unødvendig? Bare fordet at du må planlegge ølkjøpet ditt noen timer i forveien? Om du sjekker FORSKNING og FAKTA så vil du oppdage at det ikke på noen måte er unødvendig.

 

Hvordan kan du si det er unødvendig dersom en liberalisering vil føre til at 1000 familier blir ødelagt og mangfoldige barn, kvinner og andre blir skadet? Men det er vel verdt det bare du får kjøpt øllet og spriten din der du vil?

Lenke til kommentar
for min del så sier jeg ja til at ølsalget skal gå på lik linje som vanlige matvarer...

Når jeg er ferdig på jobb 21.00, så vil jeg gjerne ha muligheten til å kunne handle alt jeg trenger og har lyst på.

Det er helt hull i hue å ha egne restriksjoner på dette. En alkoholiker får alltid noe å drikke på om han vil... værste fall så tar de en tur på esso å handler et brød og rødsprit. Sett fler av dem da jeg bodde i Arendal.

6321898[/snapback]

Så du mener at restriksjonene er til for å hindre alkoholikerne i å drikke? Vel, det er i så fall den minst viktige delen av det. F.eks forebygge at flere blir alkoholikere? Økt alkoholmissbruk fører også med seg økt skader, på alle måter.

Lenke til kommentar

Det fungerer ikke¨å diskutere alkoholpolitikk ut i fra ett personlig syn med fokus på enkelteksempler og anekdoter. Man må se det i et samfunnsmessig perspektiv. Det er det "overformynderne" gjør, når de hører på forskning og eksperter. At noen opplever dette som unødvendig og at det "kun finnes for å være jævlig mot alle oss individene" så vitner det bare om en ureflektert korttenkthet.

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Mulig dette er forskjellig, men alle de alkoholikerne jeg kjenner, kjøper alkohole tidlg på dagen, enten på polet, eller på butikken. De fleste har i tillegg en god del hjemmelaget vin, hjemmebrent og smuglersprit. Som sagt, jeg tror ikke det er noen mal på dette, og det kan godt være forskjeller på i hvor stor grad man er avhengige, osv. De jeg kjenner er temmelig på kjøret iallefall, og da spiller det liten rolle om det er på formiddagen, ettermiddagen eller kvelden de drikker.

 

De kjøper jo på dagen fordi de må. Åpner du for salg helt til butikken stenger kan de jo justere seg etter det, så jeg vet ikke om det argumentet er helt vanntett. Det er jo på kveldene alle drikker.

Ellers er jo alkoholisme ikke et fast begrep. De færreste aksepterer at de har et problem, så det er ikke bare snakk om de du tydelig ser er alkoholikere.

Personlig vet jeg ikke, men en seriøs undersøkelse burde ikke bare være forenklet uten å ha med grunnen til at regelen er sånn.

 

S,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...