Gå til innhold

Burde Kommunistiske Partier Forbys?

Anbefalte innlegg

det store problemet med kommunisme er at staten skal ha all makt, og når noen vanlige folk får makt bare fordi at de sitter i staten, så går makten i hodet på dem. dermed ender det med at de er mer opptatt av å beholde makten enn å bruke den til noe som gagner samfunnet.

6317462[/snapback]

Det medfører ikke riktighet. Det kan derimot passe som en beskrivelse av sosialismen, eller en sosialistisk retning. Sosialisme er et ganske ullent begrep.

om man da kunne bli kvitt dette problemet, skulle kommunisme klart å gjøre en god del. spesielt i utviklingsland, som en midlertidig løsning for å bygge opp fungerende infrastrukturer og skaffe arbeidsplasser mm. en ting skal kommunisme ha over demokrati: når bare en fyr styrer staten, går avgjørelser mye fortere enn om 500 skal avgjøre det samme...

6317462[/snapback]

Kommunismen kan ikke være en overgangsløsning til kapitalisme. Hvem skal eie produksjonsmidlene når kapitalismen tar over?

Forsåvidt så er ikke kommunisme og demokrati motsetninger. Kommunisme er en utvidelse av demokratiet.

Men det er ikke topic ;)

@Trådstarter: Ønsket ditt kan gå i oppfyllelse. Det diskuteres nå å forby kommunistiske partier og propaganda på lik linje med nazistiske partier og nazistisk propaganda i EU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel de hater rike folk blant annet og hvis du leser hva Marx skriver om "den internasjonale jøden" burde du få bevisene du snakker om.

Så rike folk er en rase?

6317513[/snapback]

Rike folk er ikke en rase :hrm: men det eksisterer flere typer rasisme og rike folk er en type mennesker :p .

Lenke til kommentar
Vel de hater rike folk blant annet og hvis du leser hva Marx skriver om "den internasjonale jøden" burde du få bevisene du snakker om.

Så rike folk er en rase?

6317513[/snapback]

Rike folk er ikke en rase :hrm: men det eksisterer flere typer rasisme og rike folk er en type mennesker :p .

6317892[/snapback]

Rasisme

6317898[/snapback]

Jeg vet at rasisme gjelder når rike mennesker som ofte bor helst i et sted i byen. som foeksempel i Oslo. Når man snakker dritt om folk bare fordi de bor på en viss side av byen er det ihverfall "geografisk"-rasisme.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at det er en sånn type rasisme Marx utøvde? Synes godt rasisme-delen av debatten kan legges død, for den er, etter min mening, helt meningsløs.

6317909[/snapback]

Meningsløs kommunister hater alle som er rikere/like rike som den øverste middelklassen i Norge og det ser jeg som et rasistisk menneskesyn. Hvis kommunismen ikke var antsemittisk hvorfor var ga Stalin da ordre om og arrestere alle jøder i Sovjetunionen før han døde? :whistle: Hvorfor ble da jøder banket opp og drept i Sovjetunionen? :whistle:

Lenke til kommentar
Og alle her som synes kommunisme er en god ide burde se disse bildene fra Nord Korea: Nord Korea

6317990[/snapback]

Nord-Korea er et diktatur på lik linje med feks. Irak (før). Bare at de valgte å innføre diktatorisk kommunisme. Et viktig poeng blir da at det ikke er kommunismens skyld at de har det så ille, men diktaturenes. I et diktatur blir det sjeldent mye frihet og goder.

Det blir veldig feil å sammenligne feks RV. med de styrende kommunistene i Nord Korea.

Lenke til kommentar

Ingen partier eller meninger bør forbys, men de bør latterliggjøres i enhver debatt (på en saklig måte). Slik får vi kanskje flere folk til å støtte de idéene vi har, fremfor å møte en gjeng med sinte opprørere og terroraksjoner.

At vi allerede har en idiotisk paragraf som rasismeparagrafen tilsier ikke at vi bør gå til anskaffelse av enda en ny idiotisk paragraf som f.eks. en kommunist-paragraf.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Kommunismen er rasistisk men blir uheldigvis stadig beskyttet av vendstrevridde journalister og personer :mad: . Og med tanke på at AKP og RV eksisterer er det mange hjernedøde i Norge :tease:

6317499[/snapback]

Venter fremdeles på faktisk bevis på at AKP og RV er rasistiske.

6317504[/snapback]

6317508[/snapback]

Hehe. Dette var morsomt :w00t:

Kildereferansen din har jo ingenting med spørsmålet å gjøre; "Hvor kommer det frem at dagens AKP/RV er rasistiske?"...

Marx er forøvrig ikke synonym med uttrykket og fenomenet "kommunisme"... Dette er nærmest som å si at "demokrati er no dritt pga. Lincoln og gjengen var frimurere"...

Lenke til kommentar

Dark Archon: Selv om enkelte diktatorer som Stalin, eller filosofer som Marx hadde fordommer mot jøder (som noen hevder her), betyr ikke det at den kommunistiske ideologi har noen innebyggede antisemittiske bærebjelker.

På et lands vei til å bli kommunistisk skal det først innføres diktatur en liten periode, før staten eliminerer seg selv og dermed blir kommunistisk. Men så langt har aldri noen kommet, siden utviklingen alltid har stoppet ved diktaturet. Så etter min mening er det feil å kalle land som gamle sovjet, n korea, kina osv kommunistiske, men heller diktaturer.

correct me if im wrong

Lenke til kommentar
Dark Archon: Selv om enkelte diktatorer som Stalin, eller filosofer som Marx hadde fordommer mot jøder (som noen hevder her), betyr ikke det at den kommunistiske ideologi har noen innebyggede antisemittiske bærebjelker.

På et lands vei til å bli kommunistisk skal det først innføres diktatur en liten periode, før staten eliminerer seg selv og dermed blir kommunistisk. Men så langt har aldri noen kommet, siden utviklingen alltid har stoppet ved diktaturet. Så etter min mening er det feil å kalle land som gamle sovjet, n korea, kina osv kommunistiske, men heller diktaturer.

correct me if im wrong

6318506[/snapback]

Jeg skal ikke gå til personangrep men hvorfor skal f*** meg alltid noen forsvare kommunismen :mad: . Og hvorfor synes folk kommunister er greie folk :hrm: , Nazismen og kommunismen går ut på mye av det samme. Og ja jeg synes det er fucka opp at folk går med fordømte Che Guevara- skjorter, jeg er ganske sikkert på at en fyr som gikk rundt med en Franco-skjorte ville blitt banket opp! :mad: Er det dette dobbeltmoralistene som forsvarer kommunismen kaller ytringsfrihet? :nei:

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Dark Archon: Jeg forsvarer ikke kommunismen, verken "diktaturene" eller det som kalles utopia, men vil heller prøve å skille mellom enkelte personers handlinger og selve ideologien (som jeg misliker).

Jeg mener heller ikke at ytringsfriheten skal krenkes ved å forby enkelte partier. Men når det gjelder f.eks Nazisme er det er vanskelig spørsmål siden det kan virke støtende på mange etter 2.verdenskrig.

Lenke til kommentar

Hvis vi hadde hatt ordentlig eiendomsrett ville ikke kommunismen vært en trussel fordi da kunne de kun utøvet kommunismen på sin egen private eiendom. Det som derimot er trusselen er at noen tror at demokrati betyr at hvem som helst kan gjøre hva som helst mot hvem som helst bare de har nok støtte av tilfeldige folk. Så nei; kommunistiske partier bør ikke forbys da ytringsfrihet er viktig, men de mulige handlingene et parti kan gjøre med andres eiendom bør begrenses.

Lenke til kommentar

6318506[/snapback]

Det var ganske vanlig å ha fordommer mot jøder på 1800-tallet. Så jeg ser ikke relevansen med at Marx i en artikkel (det var så vidt jeg husker en tidlig artikkel) tegna opp et bilde av jøden som alfakapitalisten som sugde ut arbeiderklassen.

På et lands vei til å bli kommunistisk skal det først innføres diktatur en liten periode, før staten eliminerer seg selv og dermed blir kommunistisk.

6318506[/snapback]

Mnja. Det blir snakka om "proletariatets diktatur" som må forstås som en motsetning til "borgerskapets diktatur". Med proletariatets diktatur menes det at det er arbeiderklassen som har makta, ikke borgerskapet, men det betyr ikke at demokratiet fjernes. Det kan godt forstås som ei utviding av demokratiet. Marx peikte i si samtid på Pariskommunensom et eksempel på "proletariatets diktatu". Den postrevolusjonære perioda, altså etter revolusjonen på veien mot frihetens rike (kommunismen) blir ofte betegna som sosialistisk. Man kan forsåvidt merke seg at ingen av de såkallte kommunistiske landene selv brukte ordet kommunistisk om seg selv, de var alle sosialistiske.

Men så langt har aldri noen kommet, siden utviklingen alltid har stoppet ved diktaturet. Så etter min mening er det feil å kalle land som gamle sovjet, n korea, kina osv kommunistiske, men heller diktaturer.

correct me if im wrong

6318506[/snapback]

Alle disse landene kallte seg selv for sosialistiske.

@Dark Archon: De fleste kommunister som jeg kjenner har et bedre syn på yttringsfrihet og demokrati enn deg ;)

Lenke til kommentar

De bare later som de forandrer seg hvis det blir jævelig nok i Norge venter de ikke et sekund med å lage en totalliær stat og forby andre partier :hrm: , dette har med idiologien deres å gjøre: ligge lavt i gode tider, men når de dårlige tidene kommer vet de og benytte sjansen :mad:

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...