Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke muligheter for trim til en Mondeo 1.8l ?


Anbefalte innlegg

Mamma snakket noe om at jeg skulle få gamle bilen her da jeg ble 18..

Jeg ble nysjerrig på om det er noen muligheter for å presse noen ekstra hester ut av den.

 

Det er snakk om en 93' 1.8l med 115 hester orginalt.

Jeg synes den går bra faktisk, hvertfall brukbar aks. på den..

 

Så, er det noen som helst muligheter for å presse litt mer ut av den ?

Skal jo helst ikke koste så mye..

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dalet, det der var jo på kanten, ihvertfall nesten på kanten....

 

Men til trådstarter, du kan som vanlig sette på et type konfilter eller et "power"filter, om det ikke øker ytelsen på motoren, så øker det ihvertfall støy,lyd i fra motoren, som mange synes er meget underholdene og kanskje litt tøff?

Effekt annlegg koster jo fort ihvertfall 2000,- og da er vel kanskje budsjettet brukt opp? Hvis ikke så så får du mer lyd her også, og her er det faktisk mulig at du øker HK med 1-2%, kanskje mer med endel placebo effekt.

Lenke til kommentar

Hvor mye vil du legge i det? Annet luftfilter kan kanskje gi en gamp ekstra, modding av filterboks og bedre tilgang på kald luft hjelper. Så får du vel et anstendig eksosanlegg for 4-5000 og fjerner du katalysatoren og monterer et skikkelig grenrør koster det vel rundt 3000 ekstra. Da har du kanskje henta 5-10hk mer. Et sett kamaksler kommer vel på rundt 5-6000 pluss bytte og ny regreim. Det sammen med chip eller omprogramering burde gi 10hk mer. Porting og planing av topp får du kanskje gjort for 5000 pluss slitedeler og burde gi 5hk ca.

 

Ingen av disse tingene alene gir noe spesiellt mye ekstra, men alt sammen vil utgjøre ganske mye. Likevel er det en del penger å bruke. SKal du slå på stortromma, får du tak i en 2l, komplett motorstyring til ca. 20'000 og får turbokonvertert den for kanskje 30'000.

 

Kjøp bladet Fast Ford, de finner på mye rart i England.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, om jeg skal begynne å turbokonvertere den osv. kjøper jeg heller en ny bil med råere motor i!

 

Men om jeg f.eks bytter luftfilter,modder boks, kjøper effektannlegg og fjerner katalysator (dette er vel kanskje innenfor mitt budsjett!)

 

Chip, funker det på mondeoen ? :o Isåfall er det kanskje også aktuelt om det ikke koster for mye..

 

En ting, kan man få bot om man fjerner katalysatoren?

 

Edit: Fjerne katalysator ofc, ikke kondensator :p

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Chip er nok ikke mye å hente på.

 

Fjerne kondensator? :hmm:

6323823[/snapback]

 

Katalysator mente han nok :)

 

Sett på et spjellhus ifra 2.0 liter'n, åpent filter og effektanlegg ifra grenrør og ut, så skulle nok de gi ca 6-8 gamp ekstra samt mye råere lyd. burde ikke koste mer enn ca 5000. Spjellhus finner du hos høgger'n og K&N 57i luftfilterkit får du for under 1000-lappen. Da har du kansje ~125hk, noe som i mine øyne fremdeles er en jævla dau bil...

Lenke til kommentar

Kremt, mente katalysator :p

Lett å blande sammen da jeg satt med 150 kondensatorer foran meg i går, og loddet, sniffet loddetinn og sto i x]

 

@Eplejus, Holder sikkert for meg med mitt lave budjsett fortsatt..

Desutten, jeg trenger ikke stort mer enn det som er orginalt uansett..

Hva skal jeg med sprekere bil ? (den er ikke akkurat sprek men)

Lenke til kommentar

Du kan ta av katalysator, den gir ca 10hk, faktisk en del, den stjeler mye fra bilen!

 

Å chippe den vil jeg ikke anbefale!

 

For å si det slik!

HKS Filter

2`` potte fra motor til katalysator, og 3`` resten.

Noen fine 16`` felger og 40mm senking så har du en veldig fin ungdomsbil!!

 

Trenger ikkeå gjøre noe mer, og mye effekt og fersk lapp er ikke å anbefale!

 

Får selv lappen om 4 måneder, og har nå 4 biler, alle er under 130hk, utenom Laurelen diesel!

 

Og du får det artig med mye lyd også ;) hehe.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...