Gå til innhold

Skal kjøpe meg ny bærbar til max 12 000,-

Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Skal kjøpe meg en ny bærbar pc til max 12 000,- Hva er den beste bærbare jeg får til denne prisen?

PC'en kommer til å bli brukt lite til spill som krever masse av grafikk kortet, men jeg kommer til å bruke den til å koble den opp mot xb 360 sammen med media center, jeg vil også at den skal være godt egnet til det nye operativsystemet vista når det kommer. Ytelse til spill er som sagt ikke verdens viktigiste for meg siden jeg har en xb 360 som tar seg av dette. Annet krav er støtte til 64 bit siden dette også kommer til å bli viktig i tiden fremover..? Vil at den skal være framtidsrettet :)

Jeg har sett litt på mpx.no sine byggesider av bærbar pc. For meg virker det som dette er veldig gode tilbud..? Problemet er vel at disse ikke støtter 64 bit..?

multicom.no dette virker også som et godt kjøp, men uten 64 bit? Hvilke pentium prossessorer kjører med 64 bit?

Et lite spm litt utenom dette; hva er hovedforskjellen på turion og pentium? Når jeg kjøpte min gammle cl56 for noen år siden var pentium "kongen på haugen". Er amd's prossessorer blitt bedre med tiden? Jeg så bl.a. at turion kjører på 1 mb cache i stedet for pentiums 2..

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om noen har bedre peiling står de fritt til å korrigere meg, men jeg tror at 64-bits systemer ikke har fått grundig nok fotfeste til at denne generasjonen PCer kommer til å ha nytte av det. Personlig ville jeg heller satset på en Dual Core, eventuellt ventet til 64-bit Dual Core prosessorer kommer (men disse vil kanskje først opptre som litt dyrere enn 12000kr). Jeg vil tro at Dual Core yter bedre dersom multimedia er tingen. Du vil da være i stand til å kjøre 2 ressurskrevende prosesser på samme tid, noe som kan være fordelaktig i et multimediesystem (i alle fall om det er flere "remote"-brukere i tillegg til vanlig bruker)

Dell I6400 er en god maskin som med de riktige tilbudene gir deg en veldig fin maskin for 12000kr (du bør få 2Gb minne, og minst ett ekstra tilbud). Å ringe Dell kan også gi deg rimelige gode tilbud. Denne PCen leveres med media center, som kanskje er en fordel mot Xbox 360? Kjenner selv 3 fornøyde eiere av denne maskinen (X1400 grafikkort og 1680x1050 pixel skjerm)

Asus A6J-serien er jo noe mange folk liker grunnet sitt X1600 kort som er noe av det kraftigste som er på 15.4" (17" er ikke karakterisert som bærbart av de fleste, men heller en lettflyttbar desktoperstatter).

Tror de fleste PCer overlever Vista, men jeg ville hatt et middels eller godt 3D kort på den dersom du ønsker å få fullt utbytte (litt bedre enn Intel 950)

Eneste innvendingen på MPX sine bærbare må være at de bruker "gamle" prosessorer og grafikkort fra forrige generasjon (selv om de overgår mange av de nye på ytelse), dette er etter min mening ikke så veldig fremtidsrettet.

Vil tro at Dell I6400 gir mer for pengene enn den multicom PCen grunnet dual-core OG at X1400 yter bedre. Du har rett i at det ikke er en 64-bit prosessor, men sammen med Dell I6400 er den en av få 15.4" maskiner med 1680x1050 oppløsning.

Dersom du skal ha bærbar maskin akkurat nå tror jeg du velger Intel om du skal ha 2-kjerne eller AMD om du skal ha 64-bit. Tror det er der de viktige forskjellene ligger, og ikke nødvendigvis på hastigheten.

Lang post, håper den hjelper...

Lenke til kommentar

Så langt er det Turion (og Athlon64) som tilbyr støtte for 64bit for bærbare. AMD har lansért Turion X2 (dobbelkjerne), og Intel kommer med Merom snart.

Men om du vil kjøpe før den tid, så vil jeg anbefale: Asus A6Kt 10873 kr. Den har et ganske bra skjermkort.

64bit har fått litt fotfeste, men for lite, mye på grunn av at Microsoft var trege med Windows og maskinvareselskapene ennå tregere med drivere. Men 64bit Windows XP er merkbart raskere enn 32bit. Selv 32bits program i 64bits Windows går raskere, fordi kjernen og DLL-filene er 64bit. Maskinen reagére mye raskere. Driverproblemene er så godt som borte nå.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...