Wundel Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Jeg bor i et kollektiv der vi deler en ADSL-linje. Ruteren som eieren har satt opp sperrer for innkommende ping. Dvs at jeg ikke kan sette opp FTP, motta filer over ICQ, eller bruke Battlecom eller netmeeting for å voicechatte litt. ***** plagsomt. Finnes det noen mulighet for å lure seg unna denne begrensningen ved å tweake på nettverksinnstillingene? Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Kanskje få nettverksadmin til å åpne for ping? Det får da være grenser med paranoia? Lenke til kommentar
Wundel Skrevet 11. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2002 Problemet er at han bor i Oslo og at han ikke så altfor ofte besøker den innlåste ruteren sin. Et annet tema er jo om han får det til... :smile: Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Jeg tror ikke problemet er sperre for innkommende ping, men at f.eks ftp må mappes opp i router for å gå til eksakt den maskinen i nettet som skal være ftp server. Husk at dere utenfra har samme IP-adresse, så når det kommer trafikk som ikke er initiert innenfra så kan ikke routeren vite hvilken av maskinene i nettverket den er ment til, og vil da istedet forkaste den. PS! routere kan oftest fjern-administreres uten fysisk tilgang. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Men requesten er jo starta innenifra... Ellers hadde det jo ikke funka med NAT. Når jeg tenker meg om var vel svaret mitt i stad noe på viddene... Det har nok ingen ting med at ping ikke fungerer å gjøre... Det er nok mer at det er spesifikt satt opp at man ikke skal kunne kjøre slik trafikk (ftp o.l.) igjennom ruteren. Muligens er det nok bare port 80 (http trafikk) som er åpen... Kan jo alltids kjøre en portscan på routerens sin ip addresse. Men å stenge for ping er strengt tatt å gå for langt... Greit å ha noe som fanger opp og stopper hvis det kommer alvorlig mange ping-pakker i løpet av kort tid (DoS attack) Lenke til kommentar
delfin Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Port for ping: 113 Hvis du skal sette opp noen form for server, må routeren forwarde en port til din lokale IP. F.eks 21 for FTP. Port 80 (HTTP) trenger ikke å være åpen med mindre dere kjører Web server eller lignende på den porten. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Jeg ser også at du ikke får mottat filer fra icq. Der blir nok ikke request'en starta innenifra, så der må sysadmin åpne de portene helt som irq-motta-filer programmet bruker, i ruteren. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Port 80 må jo være åpen ut da... Hvsi du ikke kjørere et established, related parameter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå