Gå til innhold

7950GX2 x 2 i SLI?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kjøp ein 7950GX2...., seinare når du ser du trenger meir ytelse, 7950GX2 blir billigare... drivere blir fixet og oppdatert ;), då er den verdt med den andre 7950GX2 ;)

elles ein 7950GX2 kjøre alt max uten problem... ;)

salam.

Endret av Salamaza
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at det er mange hovedkort som har problemer med å kjøre fire GPU'er i SLI, samt at driverene ikke fungerer helt bra ennå.

Dessuten høres det unødvendig voldsomt ut uansett.

6316220[/snapback]

Unødvendig voldsomt... Ja

Hovedkortene skal ikke ha problemer med det på papiret iallefall, mulig det ligger noen problemer i BIOS (driver å river meg mye i håret for håpløse PCI Express BIOS begrensninger om dagen)

Driveren har ikke sikkelig støtte for det. Eller rettere sagt, det har blitt implementert inn en 'fort og gæli' løsning i driveren for 7900GX2 (QuadSLI), men det er en ganske ny versjon av SLI-load balanceren som kommer i en oppdatering av 90-serie ForceWare iløpet av sommeren (jeg tipper på slutten av sommeren etter hva statusen er nå)

Der kommer blandt annet (offisiel) støtte for QuadSLI med 7950, og SLI Physics pluss litt annet.

Lenke til kommentar

Det er ikke spesielt framtidssikkert å satse på ett kort nå og satse på en oppgradering senere. Om 6-12 mnd når du tidligst kanskje får behov for mer kraft, så er det vanskelig å finne slike kort i nettbutikker lengre, og hvis du finner et så er det sikkert voldsomt overpriset. (les: priser som er høyere enn i dag). På bruktmarkedet kan man sikkert gjøre et kupp, men det er spørs hvor interresant det er når neste generasjon skjermkort (G80) både yter bedre enn SLI-løsningen og kan tilby svært fristende egenskaper som god ytelse med HDR + AA, samt dynamisk fysikkaksellerasjon på skjermkortene. Da blir man trolig fristet til å kjøpe ett av de nye kortene og dermed selv ønske å selge det gamle kortet. Dvs. man bidrar til å presse ned prisen i bruktmarkedet sammen med alle andre. Noe som ikke er bra for deg som selger. Kanskje du ikke får mer enn 1200-1500kr for det om 12 måneder, omtrent som de 1 år gamle toppkortene geforce 6800 Ultra går for nå.

Lenke til kommentar

Vel, jeg gikk nå og kjøpte dette...

Erfaringer så langt:

Det gamle DFI Lanparty kortet nektet å boote når SLI-bridgen var på. Etter en kjapp biosoppgradering nektet det å starte i det hele tatt. Ble løp og kjøp til nærmeste jernvarehandel, hvor jeg plukket opp et Asus A8N-SLI Deluxe kort.

Fikk flyttet rubbel og bit over på dette, og woohoo, nå startet maskinen, selv med SLI-bridgen på. Så fulgte full reinstallasjon av Windows, naturligvis.

Etter langt om lenge var installasjonen ferdig, og windows bootet i beautiful 640 x 480 (eller 800 x 600? Beautiful var det hvertfall), og manglet 7-8 drivere, blant annet skjermkort og nettverk. Fikk installert nettverkskortet fra CD'en som fulgte med, og hentet siste Nvidia drivere fra Nvidia.com.

"No compatible hardware found". Hæ? Nvidia-installeren stengte seg med den meldingen... Ja, men! Det er jo halve maskinen full av compatible hardware! De dekker til sammen 5 slots inni der (er en slots mellomrom mellom dem)! De kan sees med det blotte øye fra langt oppi skogen! Var inne på www.slizone.com og lastet ned siste beta av forceware driverene (v91.28). "No compatible hardware found". Men i...

Gikk og så på esken at det faktisk var Gforce kort...

Fant CD'en og installerte drivere derfra. Forceware v 91.27. Install, Reboot, "SLI mode running"-melding. Woohoo!

Laste ned 3Dmark 06, få super score, hovere.

Neh.

Laste ned 3Dmark 06, få et par hundre bedre enn det gamle 7800GTX kortet. Nekte å si scoren til noen før den er minst flere tusen poeng høyere. Samme score med SLI enabled og SLI disabled.

Gå og spille World of Warcraft. Gå og slå av SLI for bedre framerate (men ikke så bra som med det gamle 7800 kortet).

GIEF NEW DRIVERS!

Alt i alt en skuffende opplevelse så langt, men du verden så pent det ser ut inni der. En stor Zalman vifte og de kortene fyller hele kabinettet og vel så det. Om et par uker kan jeg kanskje komme tilbake og poste mother of all 3dMark results. I mellomtiden spiller jeg WoW.

Lenke til kommentar
En biosoppgradering senere var det straks bedre. Helt umoddet og uklokket fikk jeg 6843 på 3dmark 2006.

6323824[/snapback]

Det var skuffende score :hmm:

6323890[/snapback]

Ikke så skuffende som den første jeg fikk, på ca 4400. Nå aner jeg ikke hvordan den regner ut den samlede score'n, men på oversikten viste den ganske lavt på cpu. Ca 3700 på de to første kategoriene og 1089 på cpu. Er det den som bremser?

Lenke til kommentar
Vel, jeg gikk nå og kjøpte dette...

Erfaringer så langt:

Det gamle DFI Lanparty kortet nektet å boote når SLI-bridgen var på. Etter en kjapp biosoppgradering nektet det å starte i det hele tatt. Ble løp og kjøp til nærmeste jernvarehandel, hvor jeg plukket opp et Asus A8N-SLI Deluxe kort.

Fikk flyttet rubbel og bit over på dette, og woohoo, nå startet maskinen, selv med SLI-bridgen på. Så fulgte full reinstallasjon av Windows, naturligvis.

Etter langt om lenge var installasjonen ferdig, og windows bootet i beautiful 640 x 480 (eller 800 x 600? Beautiful var det hvertfall), og manglet 7-8 drivere, blant annet skjermkort og nettverk. Fikk installert nettverkskortet fra CD'en som fulgte med, og hentet siste Nvidia drivere fra Nvidia.com.

"No compatible hardware found". Hæ? Nvidia-installeren stengte seg med den meldingen... Ja, men! Det er jo halve maskinen full av compatible hardware! De dekker til sammen 5 slots inni der (er en slots mellomrom mellom dem)! De kan sees med det blotte øye fra langt oppi skogen! Var inne på www.slizone.com og lastet ned siste beta av forceware driverene (v91.28). "No compatible hardware found". Men i...

Gikk og så på esken at det faktisk var Gforce kort...

Fant CD'en og installerte drivere derfra. Forceware v 91.27. Install, Reboot, "SLI mode running"-melding. Woohoo!

Laste ned 3Dmark 06, få super score, hovere.

Neh.

Laste ned 3Dmark 06, få et par hundre bedre enn det gamle 7800GTX kortet. Nekte å si scoren til noen før den er minst flere tusen poeng høyere. Samme score med SLI enabled og SLI disabled.

Gå og spille World of Warcraft. Gå og slå av SLI for bedre framerate (men ikke så bra som med det gamle 7800 kortet).

GIEF NEW DRIVERS!

Alt i alt en skuffende opplevelse så langt, men du verden så pent det ser ut inni der. En stor Zalman vifte og de kortene fyller hele kabinettet og vel så det. Om et par uker kan jeg kanskje komme tilbake og poste mother of all 3dMark results. I mellomtiden spiller jeg WoW.

6323624[/snapback]

Enkelte deler er laget på mandag, ikke noe å gjøre med det :p

Lenke til kommentar
En biosoppgradering senere var det straks bedre. Helt umoddet og uklokket fikk jeg 6843 på 3dmark 2006.

6323824[/snapback]

6323890[/snapback]

Ikke så skuffende som den første jeg fikk, på ca 4400. Nå aner jeg ikke hvordan den regner ut den samlede score'n, men på oversikten viste den ganske lavt på cpu. Ca 3700 på de to første kategoriene og 1089 på cpu. Er det den som bremser?

6324124[/snapback]

Hva slags cpu har du? Du har i hvert fall single core, så det vil bremse deg en god del

Lenke til kommentar

6323824[/snapback]

6323890[/snapback]

6324124[/snapback]

Hva slags cpu har du? Du har i hvert fall single core, så det vil bremse deg en god del

6324468[/snapback]

Er en FX57. Endret litt på oppsettet i BIOS og fikk den opp til 1173, og totalen til 7217.

Lenke til kommentar

3DMark06 tjener veldig mye på dual-core. Hadde hentet inn ganske mye påå ha en FX-60 eller en annen dual-core

Det er først i 1600x1200 med 4xAA og oppover at 7950GX2 virkelig begynner å dra fra.

Dette er nyeste driver fra nVidia:

http://www.nzone.com/object/nzone_download...2bit_91.31.html

Har du et ASUS A8N-SLI hovedkort skal den SLI-switchen som sitter fysisk på hovedkortet stå på "single graphics" 7950-kortet bør ha 16 PCIe lanes, ikke 8 som den får hvis denne SLI-switchen står i "dual-card mode"

Lenke til kommentar
3DMark06 tjener veldig mye på dual-core. Hadde hentet inn  ganske mye påå ha en FX-60 eller en annen dual-core

Det er først i 1600x1200 med 4xAA og oppover at 7950GX2 virkelig begynner å dra fra.

Dette er nyeste driver fra nVidia:

http://www.nzone.com/object/nzone_download...2bit_91.31.html

Har du et ASUS A8N-SLI hovedkort skal den SLI-switchen som sitter fysisk på hovedkortet stå på "single graphics" 7950-kortet bør ha 16 PCIe lanes, ikke 8 som den får hvis denne SLI-switchen står i "dual-card mode"

6330183[/snapback]

Ok, takk, skal prøve det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...